Diagnoza i terapia logopedyczna [W6-PP-SM-DTL]
semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Diagnoza i terapia logopedyczna [W6-PP-SM-DTL] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co druga środa (parzyste), 15:30 - 18:30
sala B1.2 Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Beata Skotnicka | ||||||||||||||||
Literatura: |
Grabias S. (1994), Logopedyczna klasyfikacja zaburzeń mowy, "Audiofonologia", t. VI, Warszawa – Lublin. Grabias S. (2001), Perspektywy opisu zaburzeń mowy, [w:] Zaburzenia mowy, red. Grabias S., Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin. Kania J. (2001), Szkice logopedyczne, Polskie Towarzystwo Logopedyczne, Lublin. Leonard L., (2005), SLI- Specyficzne zaburzenia rozwoju językowego, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. Rocławski B. (1995), Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka, Glottispol, Gdańsk. Rocławski B. (red.) (1991), Opieka logopedyczna od poczęcia, Uniwersytet Gdański, Gdańsk. Sołtys-Chmielowicz A. (2008), Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka, Impuls, Kraków. Zalewska M. (1998), Dziecko z zespołem prostego opóźnienia rozwoju mowy, [w:] Wybrane problemy psychologicznej diagnozy zaburzeń rozwoju mowy, red. Rola J., Wydawnictwo WSPS, Warszawa. Styczek I. (1979), Logopedia, PWN, Warszawa. Zaleski T. (1992), Opóźniony rozwój mowy u dzieci, PZWL, Warszawa. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Diagnoza logopedyczna - przebieg, cele i zadania. 2. Terapia logopedyczna - zasady, etapy, metody. 3. Etapy pracy korekcyjnej. 4. Prawidłowy tor oddechowy - ćwiczenia oddechowe. 5. Badanie budowy i sprawności narządów artykulacyjnych. Ćwiczenia usprawniające aparat mowy. 6. Gry, zabawy i bajki logopedyczne oraz ich rola w procesie terapii dziecka z wadami wymowy. 7. Krótkie wędzidełko języka - diagnoza, terapia. 8. Rozszczep wargi i podniebienia - diagnoza i terapia mowy podniebiennej. 9. Zaburzenia słuchu fonematycznego - diagnoza, terapia, wychowanie słuchowe. 10. Charakterystyka wybranych zaburzeń mowy: diagnoza, terapia, profilaktyka * sygmatyzm * rotacyzm * jąkanie * opóźniony rozwój mowy dziecka z FAS 11. Organizacja pracy logopedycznej-wyposażenie gabinetu logopedycznego, dokumentacja logopedy-karty obserwacji, program terapii indywidualnej i grupowej. 12. Przygotowanie logopedycznych pomocy dydaktycznych oraz scenariuszy zajęć. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda zajęć praktycznych, podczas których studenci tworzą schemat programu oraz dobierają narzędzia diagnostyczne. Metoda problemowa dająca możliwość do poszukiwania odpowiednich rozwiązań dotyczących problematyki zajęć. Metody podające: objaśnienie i/lub wyjaśnienie. Metody problemowe: metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna z prezentacją materiału ilustracyjnego w formie multimedialnej Elementy wykładu, dyskusja; analiza wykładu wybranych zagadnień z wykorzystaniem środków audiowizualnych; prezentacja metod terapii logopedycznej oraz indywidualnego przypadku |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: 1. Obecność na zajęciach (możliwa 1 absencja), przygotowanie do zajęć, aktywny udział w zajęciach. 2. Przygotowanie scenariusza zajęć i prezentacja wybranych ćwiczeń usprawniających aparat mowy i prawidłowy tor oddechowy z wykorzystaniem własnoręcznie przygotowanych pomocy dydaktycznych. 3. Przygotowanie i przedstawienie prezentacji na temat diagnozy i terapii wybranego zaburzenia mowy lub działań z zakresu profilaktyki logopedycznej. |
||||||||||||||||
Uwagi: |
IV sem PP ST. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.