Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem. 4) [W6-PP-SM-MEMAT.2] semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 2

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem. 4) [W6-PP-SM-MEMAT.2]
Zajęcia: semestr letni 2022/2023 [2022/2023L] (w trakcie)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi poniedziałek (parzyste), 14:45 - 17:45
sala B-1.3
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 14
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Renata Raszka
Strona domowa grupy: https://informator.us.edu.pl/modules/97229/
Literatura:

M. Dąbrowski, Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3, Wydawnictwo Nowik, Opole 2015.

M. Dąbrowski, Gry matematyczne dla uczniów klas 1-3 i starszych, Wydawnictwo Nowik, Opole 2016.

I. Fechner-Sędzicka, B. Ochmańska, W. Odrobina, Rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych uczniów klas I – III szkoły podstawowej. Poradnik dla nauczyciela, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012.

E. Gruszczyk-Kolczyńska, K. Dobosz, E. Zielińska, Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?, WSiP, Warszawa 1996.

G. Kapica, Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym, WSiP, Warszawa 1990.

R. Korolczuk, M. Zambrowska, Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa 2014.

D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2004.

J. Nowik, J. Świercz, Jak wykorzystać kostki na lekcjach matematyki, Wydawnictwo Nowik, Opole 2016.

M. Pisarski, Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego, Ośrodek Rozwoju Edukacji Matematycznej, Warszawa 2017.

M. Pisarski, Jak wykorzystywać gry dydaktyczne w edukacji matematycznej dzieci?, Ośrodek Rozwoju Edukacji Matematycznej, Warszawa 2017.

Z. Semadeni, Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016.

J. Stańdo, M. Spławska-Murmyło, Gry i zabawy matematyczne dla najmłodszych, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017.

Literatura będzie wzbogacana w razie potrzeby o kolejne pozycje w trakcie zajęć.

Zakres tematów:

1-2. Zabawy i gry dydaktyczne w edukacji matematycznej

3-4. Metodyka konstruowania gier planszowych z wątkiem matematycznym

5-6. Tworzenie gier planszowych dla dzieci

7-8. Gry z wykorzystaniem kamieni domina

9-10. Gry strategiczne

11-12. Dydaktyczne wykorzystanie kostek do gry

13-14. Matematyczne origami

15-16. Karty matematyczne

17-18. Matematyka w obserwacjach pogody” – metoda projektu

19-20. Rym, rytm, ruch w edukacji matematycznej

21-22. Metoda matematycznych Stacji Badawczych (MSB)

23-24. Projektowanie Matematycznych Stacji Badawczych (MSB)

25-26. Prowadzenie zajęć metodą MSB

27-28. Kalkulator w edukacji matematycznej

29-30. Ocenianie matematycznych umiejętności dzieci

Metody dydaktyczne:

- Dyskusja omawianych problemów i refleksje dotyczące analizowanych zagadnień.

- Metoda uczenia się we współpracy – opracowanie projektu Matematycznych Stacji Badawczych (MSB) oraz pomocy i materiałów dydaktycznych potrzebnych w praktycznej realizacji projektu – praca grupowa

- Metoda działań praktycznych – prowadzenie zajęć zgodnie z projektem MSB

- Konsultacje w trakcie dyżurów w kontakcie oraz na platformie MSTeams w Zespole: WSNE/Renata Raszka/MEM/Pedagogika_II_S_5-letnie_2022/2023

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem upoważniającym do zaliczenia ćwiczeń jest aktywne uczestniczenie w zajęciach, wiążące się z systematycznym zapoznawaniem się z literaturą przedmiotu oraz udziałem w dyskusjach.

Ocenie podlega:

- merytoryczne i metodyczne opracowanie projektu Matematycznych Stacji Badawczych, realizowanego etapowo i dyskutowanego z nauczycielem akademickim oraz uczestnikami zajęć;

- jakość intencjonalnie dobranych mediów dydaktycznych oraz samodzielnie wykonanych materiałów i pomocy dydaktycznych;

- oryginalność i estetyka wykonania projektu;

- jakość języka matematyki.

Skala ocen: 3-5

Uwagi:

IV sem PP ST.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0 (2023-07-12)