Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem. 4) [W6-PP-SM-MEMAT.2]
semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem. 4) [W6-PP-SM-MEMAT.2] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(w trakcie)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi poniedziałek (parzyste), 14:45 - 17:45
sala B-1.3 Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Renata Raszka | ||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://informator.us.edu.pl/modules/97229/ | ||||||||||||||||
Literatura: |
M. Dąbrowski, Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3, Wydawnictwo Nowik, Opole 2015. M. Dąbrowski, Gry matematyczne dla uczniów klas 1-3 i starszych, Wydawnictwo Nowik, Opole 2016. I. Fechner-Sędzicka, B. Ochmańska, W. Odrobina, Rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych uczniów klas I – III szkoły podstawowej. Poradnik dla nauczyciela, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012. E. Gruszczyk-Kolczyńska, K. Dobosz, E. Zielińska, Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?, WSiP, Warszawa 1996. G. Kapica, Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym, WSiP, Warszawa 1990. R. Korolczuk, M. Zambrowska, Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa 2014. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2004. J. Nowik, J. Świercz, Jak wykorzystać kostki na lekcjach matematyki, Wydawnictwo Nowik, Opole 2016. M. Pisarski, Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego, Ośrodek Rozwoju Edukacji Matematycznej, Warszawa 2017. M. Pisarski, Jak wykorzystywać gry dydaktyczne w edukacji matematycznej dzieci?, Ośrodek Rozwoju Edukacji Matematycznej, Warszawa 2017. Z. Semadeni, Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016. J. Stańdo, M. Spławska-Murmyło, Gry i zabawy matematyczne dla najmłodszych, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017. Literatura będzie wzbogacana w razie potrzeby o kolejne pozycje w trakcie zajęć. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1-2. Zabawy i gry dydaktyczne w edukacji matematycznej 3-4. Metodyka konstruowania gier planszowych z wątkiem matematycznym 5-6. Tworzenie gier planszowych dla dzieci 7-8. Gry z wykorzystaniem kamieni domina 9-10. Gry strategiczne 11-12. Dydaktyczne wykorzystanie kostek do gry 13-14. Matematyczne origami 15-16. Karty matematyczne 17-18. Matematyka w obserwacjach pogody” – metoda projektu 19-20. Rym, rytm, ruch w edukacji matematycznej 21-22. Metoda matematycznych Stacji Badawczych (MSB) 23-24. Projektowanie Matematycznych Stacji Badawczych (MSB) 25-26. Prowadzenie zajęć metodą MSB 27-28. Kalkulator w edukacji matematycznej 29-30. Ocenianie matematycznych umiejętności dzieci |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- Dyskusja omawianych problemów i refleksje dotyczące analizowanych zagadnień. - Metoda uczenia się we współpracy – opracowanie projektu Matematycznych Stacji Badawczych (MSB) oraz pomocy i materiałów dydaktycznych potrzebnych w praktycznej realizacji projektu – praca grupowa - Metoda działań praktycznych – prowadzenie zajęć zgodnie z projektem MSB - Konsultacje w trakcie dyżurów w kontakcie oraz na platformie MSTeams w Zespole: WSNE/Renata Raszka/MEM/Pedagogika_II_S_5-letnie_2022/2023 |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem upoważniającym do zaliczenia ćwiczeń jest aktywne uczestniczenie w zajęciach, wiążące się z systematycznym zapoznawaniem się z literaturą przedmiotu oraz udziałem w dyskusjach. Ocenie podlega: - merytoryczne i metodyczne opracowanie projektu Matematycznych Stacji Badawczych, realizowanego etapowo i dyskutowanego z nauczycielem akademickim oraz uczestnikami zajęć; - jakość intencjonalnie dobranych mediów dydaktycznych oraz samodzielnie wykonanych materiałów i pomocy dydaktycznych; - oryginalność i estetyka wykonania projektu; - jakość języka matematyki. Skala ocen: 3-5 |
||||||||||||||||
Uwagi: |
IV sem PP ST. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.