Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji społecznej i przyrodniczej w przedszkolu i klasach I - III (sem.4) [W6-PP-SM-MESPP.2] semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka edukacji społecznej i przyrodniczej w przedszkolu i klasach I - III (sem.4) [W6-PP-SM-MESPP.2]
Zajęcia: semestr letni 2022/2023 [2022/2023L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi wtorek (nieparzyste), 11:45 - 13:15
sala B1.1
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
co druga środa (nieparzyste), 8:15 - 9:45
sala B1.2
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Gabriela Piechaczek-Ogierman, Anna Studenska
Strona domowa grupy: http://www.us.edu.pl
Literatura:

Budniak A.: Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Kraków 2009, Oficyna Wydawnicza

"Impuls".

Domka L.: Kształtowanie postaw ekologicznych u dzieci działaniem na rzecz ekorozwoju. „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” 2004, nr 2-3, s. 54-93.

Dyakowski B.: Z naszej przyrody. Poznań 2019, Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Dymara B., Michałowski S., Wollman-Mazurkiewicz L.: Dziecko w świecie przyrody. Kraków 2000, Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Eisenreich D., W.: Przewodnik do rozpoznawania roślin i zwierząt na wycieczce. Warszawa 1993, MULTICO. (ewent. inne opracowanie).

Foster Ch.: Jak zwierzę. Intymne zbliżenie z naturą. Poznań 2017, Wydawnictwo Poznańskie sp. z o.o.

Gardner H.: Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w praktyce, MT Biznes 2009.

Gutowska. H.: Środowisko społeczno-przyrodnicze w kl. 1-3. Warszawa 1985, WSiP.

Chymuk M.: Rola wycieczki w nauczaniu przedmiotu środowisko społeczno-przyrodnicze. „Życie Szkoły“ 1990, nr 2.

Karwowska-Struczyk M.: Dziecko i rówieśnicy w społecznym świecie wczesnej edukacji. W: D. Klus-Stańska. M. Szczepska-Pustkowska: Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa 2009, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

Kielar-Turska M.: Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, Warszawa 1992.

Kraszewska M.: W kręgu tradycji i świąt. Kraków 2005, , Wyd. WIR.

Łobożewicz R.: Wycieczki szkolne w klasach I-III. Warszawa 1991, PTTK.

Meredith S.: Dlaczego powinniśmy chronić naszą planetę. Warszawa 2009, Delta W-Z Oficyna Wydawnicza.

Paśko I.: Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Kraków 2001, WN Akademii Pedagogicznej.

Poziomek U. i inni: Przyrodnicza edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Warszwa 2016, Instytut Badań Edukacyjnych.

Różańska A.: The competence of a teacher in a situation of forming the ecological consciousness of a preschool and primary school child. In: R. Burkovicova (ed.): Aktuální otázky preprimárního a primárního vzdělávání. Ostrava 2010, Ostravska universita.

Różańska A.: Etyczne wyznaczniki świadomości ekologicznej młodzieży na pograniczu polsko-czeskim. „Ruch Pedagogiczny” 2001, nr 3-4.

Różańska A.: Wymiar bioregionalny edukacji ekologicznej. (W:) Lewowicki T., Szczurek-Boruta A. (red.): Szkoła na pograniczach. Katowice 2000, Wyd. Uniwersytet Śląski.

Różańska A: Edukacja środowiskowa jako dialog z przyrodą. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, M. Zalewska-Bujak (red.): Edukacja małego dziecka. Tom 2. Wychowanie i kształcenie w praktyce. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza"Impuls".

Różańska A.: Rola refleksji w edukacji ekologicznej. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, B. Oerszleager-Kosturek (red.): Edukacja małego dziecka. T. 12: Kierunki zmian w edukacji i stymulacji aktywności twórczej. Cieszyn – Kraków 2017, Oficyna Wydawnicza"Impuls".

Różańska A.: Zwierzę jako podmiot w edukacji dziecka. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, B. Oerszleager-Kosturek (red.): Edukacja małego dziecka. T. 16: Pedagogika zmiany w edukacji dziecka. Teoria - badania - praktyka w działaniach międzyedukacyjnych. Kraków 2020, Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Sawicki M.: Edukacja środowiskowa w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa 1998, Semper.

Sławińska M.: Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Sowisło M.: Dla dobra dziecka. O warsztacie pracy nauczyciela-wychowawcy, Kraków 2008.

Soida D., Kotynia T.: Edukacja środowiskowa w terenie. Pomysły i pomoce. Kraków 1995, ROEE.Soida D., Kotynia T.: Edukacja środowiskowa w terenie. Pomysły i pomoce. Kraków 1995, ROEE.

Soida D.: Bądź Mistrzem-Przyjacielem, czyli edukacja ekologiczna na wesoło. Kraków 1996, Ośrodek Edukacji Ekologicznej w Krakowie.

Skura M., Lisicki M.: Mniej mówcie – więcej działajcie. Program edukacji wczesnoszkolnej w działaniu. Ośrodek Rozwoju Edukacji. pdf.

Szmidt K.J., Płóciennik E.: Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie. Łódź 2020, Wyd. UŁ.

Szymczak J.: Model rozwijania refleksyjności u (przyszłych) nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej – założenia, istota, motywy konstruowania i nadawania mu wymiaru praktycznego. „Problemy Wczesnej Edukacji” 2015, nr 1 (28).

Świat wokół mnie. Wrażenia zmysłowe w zabawach dzieci, wybór i oprac. W. Löscher, Kielce 2002.

Włoch S. (red.): Wczesna edukacja dziecka – perspektywy i zagrożenia, Opole 2009.

Zioło I.: Edukacja środowiskowa na poziomie nauczania zintegrowanego. Kraków 2002, WN Akademii Pedagogicznej.

Vincent A.: Mowa roślin. Opowieści o tworzeniu swojego miejsca na Ziemi, życiu blisko Natury i czerpaniu z niej mocy. Warszawa 2020, Muza.

Wohlleben P.: Dotknij, poczuj, zobacz. Fenomen relacji człowieka z naturą. Kraków 2019, Otwarte.

Zakres tematów:

1. Edukacja w terenie-metody badań terenowych.

2. Bajka leśna i jej wykorzystanie w edukacji.

3. Przedszkola leśne.

4. Przykłady aktywności do przeprowadzenia z dziećmi w czasie zajęć w terenie.

5. Edukacja STEM

6. Ekosystem środowiska lokalnego – warsztaty, prelekcje oraz ścieżki edukacyjne na temat zrównoważonego rozwoju (Jak zaprzyjaźnić się z pszczołą – pszczoła miodna elementem zdrowego ekosystemu; Zioła wokół nas – mity i fakty; Rzeka wiedzy i odnawialne źródła energii; Greenwashing (ekościema) – jak ją rozpoznać i jak się przed nią bronić?

Metody dydaktyczne:

objaśnienie i/lub wyjaśnienie, projektowanie metodyczne, dyskusja dydaktyczna z prezentacją materiału ilustracyjnego, praca w zespołach, metody warsztatowe, zajęcia laboratoryjne dotyczące wybranych treści przyrodniczych i ich metodycznego opracowania.

Metody i kryteria oceniania:

1. Konspekt zajęć terenowych.

2. Recenzja wybranej przez studenta książki z zakresu edukacji przyrodniczej dzieci

Kryteria oceny konspektu zajęć:

1. Poprawność merytoryczna

2. Dopasowanie celów zajęć do ich tematu oraz przebiegu

3. Respektowanie zasady stopniowania trudności

4. Respektowanie zasady poglądowości

5.Poziom aktywizacji uczniów

Kryteria oceny recenzji wybranej przez studenta książki z zakresu edukacji przyrodniczej dzieci

1. Odniesienie się do merytorycznej zawartości tekstu oraz ilustracji.

2. Odniesienie się do wartości wychowawczej książki - promowania postaw prospołecznych oraz zachowań chroniących środowisko naturalne

3. Logika wypowiedzi

4. Poprawność językowa tekstu recenzji

5. Wyrażenie przez Autora/Autorkę osobistej opinii na temat książki oraz rekomendacji

Uwagi:

IV sem PP ST.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)