Diagnoza penitencjarna [W3-PE-RP4-S1-1]
semestr letni 2022/2023
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnoza penitencjarna [W3-PE-RP4-S1-1] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi piątek (parzyste), 11:30 - 13:00
sala 207 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 21 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Marcin Jurczyk | ||||||||||||||||
Literatura: |
Bisgard, E.B., Fisher, S., Adubato, S., Louis, M. (2010). Screening, Diagnosis, and Intervention with Juvenile Offenders. The Journal of Psychiatry & Law, 38(4): 475-506 Guzik-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Warszawa: Wyda. Żak. Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wyda. Żak. Konaszewski, K. (2014). Wybrane aspekty diagnostyczne w praktyce resocjalizacyjnej, W: T. Bajkowski, K. Sawicki, U. Namiotko (red.), Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości (153-163). Warszawa: Wyda. Żak. Kowalczyk, M., Fopka-Kowalczyk, M., Rubacha, K. (2017). Uwarunkowania i wielopłaszczyznowość badań nad resocjalizacją. Podstawy teoretyczne i metodologiczne. Toruń: Wyda. UMK, Machel, H. (2003). Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Gdańsk: GWP. Makowski, A. (1994). Niedostosowanie społeczne młodzieży i jej resocjalizacja. Warszawa: PWN. Niewiadamska, I. (2007). Osobowościowe uwarunkowania kary pozbawienia wolności. Lublin: Wyda. KUL Okoń, W. (2001), Nowy słownik pedagogiczny, wyd. Żak, Warszawa. Pospiszyl, K. (1998). Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Warszawa. Wyda. Żak Pytka, L. (2005). Diagnoza nieprzystosowania społecznego w teorii i praktyce. Propozycja metody badawczej w: L. Pytka, M. Konopczyński, S. Sobczak (red.). Skala nieprzystosowania społecznego uczniów na Mazowszu. Warszawa: Pedagogium. Pytka, L. (2005). Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wyda. APS. Skałbania, B. (2011). Diagnostyka pedagogiczna. Kraków: Wyda. Impuls. Stanik, J.M. (2007). Diagnozowanie niedostosowania społecznego i asocjalności w: B. Urban, J.M. Stanik (red.). Resocjalizacja. Warszawa: Szustrowa, T. (1987). Swobodne techniki diagnostyczne. Warszawa: Wyda. UW. Urban, B. (2008). Resocjalizacja. Warszawa: PWN. Wysocka, E. (2006). Wybrane problemy diagnozy niedostosowania społecznego - obszary, modele, zasady i sposoby rozpoznawania zjawiska. Chowanna, 2, 7-37. Wysocka, E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: PWN. Wysocka, E. (2013). Standardy etyczne i profesjonalne w pracy pedagoga-diagnosty w kontekście obszarów diagnozy pedagogicznej. Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja, 4(64), 133-146. Wysocka, E. (2015). Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Katowice: Wyda. UŚ. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Wstęp ─ Działy pedagogiki resocjalizacyjnej ─ Definicja diagnostyki, diagnozowania i diagnozy ─ Charakterystyka podstawowych pojęć ─ Przedmiot diagnozy ─ Funkcje diagnozy resocjalizacyjnej ─ Rodzaje diagnoz w resocjalizacji ─ Wymiary diagnozy resocjalizacyjnej ─ Etapy procesu diagnostycznego 2. Modele diagnozy resocjalizacyjnej ─ Model diagnozy behawioralnej ─ Model diagnozy interdyscyplinarnej (humanistycznej) ─ Kontinuum asocjalności wg. Andrzeja Lewickiego ─ Model diagnozy penitencjarnej ─ Model diagnozy reedukacyjnej Andrzeja Lewickiego ─ Modele diagnostyczne wg. Lesława Pytki 3. Diagnoza penitencjarna ─ Kto podlega procesowi diagnostycznemu? ─ Charakterystyka diagnozy penitencjarnej ─ Psychologiczne diagnozowanie penitencjarne ─ Przedmiot oceny diagnostycznej 4. Diagnoza pozytywna i negatywna ─ Patogeneza czy salutogeneza? ─ Koncepcja resilience ─ Formalne obszary diagnozy pozytywnej ─ Treściowe obszary diagnozy pozytywnej 5. Diagnosta i kontakt diagnostyczny Diagnosta: orientacje teoretyczne ─ Kompetencje diagnosty ─ System przekonań podlegający diagnozie ─ Czynniki determinujące kontakt diagnostyczny ─ Cechy kontaktu diagnostycznego ─ Wskaźniki dobrego kontaktu diagnostycznego ─ Wskaźniki pozornego kontaktu diagnostycznego ─ Technika nawiązywania i podtrzymywania kontaktu ─ Opór – jako przejaw zaburzeń w kontakcie diagnostycznym ─ Błędy i wadliwe nastawienia diagnosty ─ Postawy diagnosty ─ Błędy diagnostyczne ─ Zdolności i kompetencje wyznaczające profesjonalizm diagnosty ─ Zasady etyczne wyznaczające profesjonalizm diagnosty ─ Zasady diagnozowania psychopedagogicznego. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda podająca, analiza tekstów źródłowych, dyskusja. |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny obejmujący treści wykładów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.