Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej [W3-PE-RP4-S1-7]
semestr letni 2022/2023
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej [W3-PE-RP4-S1-7] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 11:30 - 13:00
sala 209 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 21 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marcin Jurczyk | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Ciosek M. (1996). Człowiek w obliczu izolacji więziennej. Gdańsk. Ciosek M. (2003). Psychologia sądowa i penitencjarna. Warszawa. Ciosek M. Pastwa-Wojciechowska B. (2016). Psychologia penitencjarna. Warszawa: PWN. Czapów C., Jedlewski S. (1971). Pedagogika resocjalizacyjna. Warszawa. Dukaczewski E.J. (2007). Historia rozwoju praktyki resocjalizacyjnej w Polsce i na świecie [w:] B. Urban, J.M. Stanik (red.). Resocjalizacja. T. I. Warszawa. Jaworska A. (2009). Terapia alternatywna w resocjalizacji penitencjarnej. Słupsk: Wyd. AP. Kuć M. (2008). Kryminologiczne i penitencjarne aspekty wykonywania kary pozbawienia wolności. Lublin. Kuć M. (2009). Podkultura przestępcza jako przedmiot badań kryminologicznych [w:] M. Kuć (red.). Skuteczność oddziaływań penitencjarnych. Lublin. Kupiec H. (red.). (2010). Probacja i resocjalizacja instytucjonalna. Wybrane problemy teorii i praktyki, Szczecin, US. Machel H. (1994).Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, Gdańsk 1994. Machel H. (2003). Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Gdańsk. Ostrowska K. (2008). Psychologia resocjalizacyjna. W kierunku nowej specjalności psychologii. Warszawa. Fiszka edukacyjna. Pawlak K. (1995). Więziennictwo polskie w latach 1918–1939. Kalisz. Pospiszyl K. (1998). Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. Przybyliński S. (2010). Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Kraków. Pytka L. (2005). Pedagogika resocjalizacyjna. Warszawa: Wyda. APS Raś D. (2006). O poprawie winowajców w więzieniach i zakładach dla nieletnich. Katowice. Stańdo-Kawecka B. (2000). Prawne podstawy resocjalizacji. Kraków. Stańdo-Kawecka B. (2010). O koncepcji resocjalizacji w polskiej literaturze naukowej polemicznie, „Probacja”. Nr 1. Szczepaniak P. (2002). W sprawie tożsamości pedagogiki penitencjarnej. W: Nauki pedagogiczne we współczesnej humanistyce. M. Prokosz (red.). Toruń, Wyd. A. Marszałek. Szczepaniak P. (2003). Wybrane problemy tożsamości współczesnej pedagogiki penitencjarnej w świetle dorobku warszawskiej szkoły pedagogiki resocjalizacyjnej. W: Inspirująca rola Cz. Czapówa w naukach społecznych. Materiały z sesji naukowej w dwudziestolecie śmierci Cz. Czapowa. W. Kaczyńska (red). Warszawa. Szczepaniak P. (2008). Kierunki rozwoju pedagogiki penitencjarnej. W: Postępy resocjalizacji i profilaktyki społecznej. A. Rejzner (red.). Warszawa. Urban B. (2002). Represywne i resocjalizacyjne modele ograniczenia wolności. Nauczyciel i Szkoła 3-4 (16-17), 337-345. Wala K. (2015). Systemy penitencjarne na przestrzeni XVIII i XIX wieku. Studia Iuridica Lublinensia vol. XXIV, 4, 133-150. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Istota pedagogiki penitencjarnej ─ Etymologia pojęcia ─ Definicja pedagogiki penitencjarnej ─ Pedagogika penitencjarna wśród nauk o wychowaniu ─ Przedmiot i podmioty oraz zadania pedagogiki penitencjarnej ─ Aksjologiczne, teleologiczne, teoretyczne i metodyczne podstawy pedagogiki penitencjarnej ─ Warstwa teoretyczna pedagogiki resocjalizacyjnej i penitencjarnej ─ Aspekty metodyczne pedagogiki penitencjarnej ─ Normatywne podstawy pedagogiki penitencjarnej ─ Pedagogika penitencjarna: charakterystyka podstawowych pojęć 2. Historia resocjalizacji instytucjonalnej w Polsce 3. Etiologia rozwoju więziennictwa 4. Penologiczne i kryminologiczne podstawy pedagogiki penitencjarnej ─ System celkowy ─ System progresywny ─ System regresywny ─ System reformatoriów amerykańskich ─ System rodzinny ─ Rozwój Domów Poprawy w Anglii 5. Zakłady penitencjarne w Polsce ─ Cel odbywania kary ─ Typy zakładów penitencjarnych ─ Rodzaje zakładów penitencjarnych ─ Systemy wykonywania kary pozbawienia wolności 6. Teorie kary ─ Teorie absolutne ─ Teorie utylitarne ─ Teorie mieszane 7. Teoretyczne podstawy resocjalizacji penitencjarnej w teoriach psychologicznych ─ Teorie psychodynamiczne ─ Teorie behawioralne ─ Teorie kognitywne ─ Teorie humanistyczno-fenomenologiczne ─ Teorie egzystencjalne 8. Metody resocjalizacji penitencjarnej ─ Oparte na wpływie osobistym ─ Oparte na wpływie sytuacyjnym ─ Oparte na wpływie grupowym ─ Zorganizowane ─ Psychokorekcyjne 9. Podstawowe zasady prawa karnego wykonawczego ─ Zasada poszanowania godności ludzkiej skazanego ─ Zasada podmiotowego traktowania skazanego ─ Zasada praworządności ─ Zasada sprawiedliwości ─ Zasada współdziałania ze społeczeństwem ─ Zasada indywidualizacji ─ Zasada resocjalizacji ─ Zasada podporządkowania sądowi procesu wykonywania orzeczeń |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda podająca, analiza tekstów źródłowych, dyskusja. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny obejmujący treści wykładów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.