Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej [W3-PE-RP4-S1-7] semestr letni 2022/2023
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej [W3-PE-RP4-S1-7]
Zajęcia: semestr letni 2022/2023 [2022/2023L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 11:30 - 13:00
sala 209
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: 21
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Marcin Jurczyk
Literatura:

Ciosek M. (1996). Człowiek w obliczu izolacji więziennej. Gdańsk.

Ciosek M. (2003). Psychologia sądowa i penitencjarna. Warszawa.

Ciosek M. Pastwa-Wojciechowska B. (2016). Psychologia penitencjarna. Warszawa: PWN.

Czapów C., Jedlewski S. (1971). Pedagogika resocjalizacyjna. Warszawa.

Dukaczewski E.J. (2007). Historia rozwoju praktyki resocjalizacyjnej w Polsce i na świecie [w:] B. Urban, J.M. Stanik (red.). Resocjalizacja. T. I. Warszawa.

Jaworska A. (2009). Terapia alternatywna w resocjalizacji penitencjarnej. Słupsk: Wyd. AP.

Kuć M. (2008). Kryminologiczne i penitencjarne aspekty wykonywania kary pozbawienia wolności. Lublin.

Kuć M. (2009). Podkultura przestępcza jako przedmiot badań kryminologicznych [w:] M. Kuć (red.). Skuteczność oddziaływań

penitencjarnych. Lublin.

Kupiec H. (red.). (2010). Probacja i resocjalizacja instytucjonalna. Wybrane problemy teorii i praktyki, Szczecin, US.

Machel H. (1994).Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, Gdańsk 1994.

Machel H. (2003). Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Gdańsk.

Ostrowska K. (2008). Psychologia resocjalizacyjna. W kierunku nowej specjalności psychologii. Warszawa. Fiszka edukacyjna.

Pawlak K. (1995). Więziennictwo polskie w latach 1918–1939. Kalisz.

Pospiszyl K. (1998). Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Przybyliński S. (2010). Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Kraków.

Pytka L. (2005). Pedagogika resocjalizacyjna. Warszawa: Wyda. APS

Raś D. (2006). O poprawie winowajców w więzieniach i zakładach dla nieletnich. Katowice.

Stańdo-Kawecka B. (2000). Prawne podstawy resocjalizacji. Kraków.

Stańdo-Kawecka B. (2010). O koncepcji resocjalizacji w polskiej literaturze naukowej polemicznie, „Probacja”. Nr 1.

Szczepaniak P. (2002). W sprawie tożsamości pedagogiki penitencjarnej. W: Nauki pedagogiczne we współczesnej humanistyce. M. Prokosz (red.). Toruń, Wyd. A. Marszałek.

Szczepaniak P. (2003). Wybrane problemy tożsamości współczesnej pedagogiki penitencjarnej w świetle dorobku warszawskiej szkoły pedagogiki resocjalizacyjnej. W: Inspirująca rola Cz. Czapówa w naukach społecznych. Materiały z sesji naukowej w dwudziestolecie śmierci Cz. Czapowa. W. Kaczyńska (red). Warszawa.

Szczepaniak P. (2008). Kierunki rozwoju pedagogiki penitencjarnej. W: Postępy resocjalizacji i profilaktyki społecznej. A. Rejzner (red.). Warszawa.

Urban B. (2002). Represywne i resocjalizacyjne modele ograniczenia wolności. Nauczyciel i Szkoła 3-4 (16-17), 337-345.

Wala K. (2015). Systemy penitencjarne na przestrzeni XVIII i XIX wieku. Studia Iuridica Lublinensia vol. XXIV, 4, 133-150.

Zakres tematów:

1. Istota pedagogiki penitencjarnej

─ Etymologia pojęcia

─ Definicja pedagogiki penitencjarnej

─ Pedagogika penitencjarna wśród nauk o wychowaniu

─ Przedmiot i podmioty oraz zadania pedagogiki penitencjarnej

─ Aksjologiczne, teleologiczne, teoretyczne i metodyczne podstawy pedagogiki penitencjarnej

─ Warstwa teoretyczna pedagogiki resocjalizacyjnej i penitencjarnej

─ Aspekty metodyczne pedagogiki penitencjarnej

─ Normatywne podstawy pedagogiki penitencjarnej

─ Pedagogika penitencjarna: charakterystyka podstawowych pojęć

2. Historia resocjalizacji instytucjonalnej w Polsce

3. Etiologia rozwoju więziennictwa

4. Penologiczne i kryminologiczne podstawy pedagogiki penitencjarnej

─ System celkowy

─ System progresywny

─ System regresywny

─ System reformatoriów amerykańskich

─ System rodzinny

─ Rozwój Domów Poprawy w Anglii

5. Zakłady penitencjarne w Polsce

─ Cel odbywania kary

─ Typy zakładów penitencjarnych

─ Rodzaje zakładów penitencjarnych

─ Systemy wykonywania kary pozbawienia wolności

6. Teorie kary

─ Teorie absolutne

─ Teorie utylitarne

─ Teorie mieszane

7. Teoretyczne podstawy resocjalizacji penitencjarnej w teoriach psychologicznych

─ Teorie psychodynamiczne

─ Teorie behawioralne

─ Teorie kognitywne

─ Teorie humanistyczno-fenomenologiczne

─ Teorie egzystencjalne

8. Metody resocjalizacji penitencjarnej

─ Oparte na wpływie osobistym

─ Oparte na wpływie sytuacyjnym

─ Oparte na wpływie grupowym

─ Zorganizowane

─ Psychokorekcyjne

9. Podstawowe zasady prawa karnego wykonawczego

─ Zasada poszanowania godności ludzkiej skazanego

─ Zasada podmiotowego traktowania skazanego

─ Zasada praworządności

─ Zasada sprawiedliwości

─ Zasada współdziałania ze społeczeństwem

─ Zasada indywidualizacji

─ Zasada resocjalizacji

─ Zasada podporządkowania sądowi procesu wykonywania orzeczeń

Metody dydaktyczne:

Metoda podająca, analiza tekstów źródłowych, dyskusja.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny obejmujący treści wykładów.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)