Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy kuratora sądowego [W3-PE-RP6-S1-4] semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka pracy kuratora sądowego [W3-PE-RP6-S1-4]
Zajęcia: semestr letni 2022/2023 [2022/2023L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi piątek (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 105
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 31
Limit miejsc: 33
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Andrzej Czerkawski
Literatura:

Dziadkiewicz K. (2016). Kategoryzacja skazanych oddanych pod dozór kuratora sądowego, w świetle aktualnych zmian prawa karnego wykonawczego i przesłanek praktycznych stosowania taksonamii w pracy ze skazanym pozostającym w okresie próby. W: A. Karłyk-Ćwik, D. Rybczyńska-Abdel Kawa (red.), Resocjalizacja czarno na białym. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit

Grudziewska E. (2018). Jakość życia kuratorów sądowych – komunikat z badań. W: A. Karłyk-Ćwik, M. Heine. (red). Resocjalizacja nieletnich. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Haak H.: Sądowy kurator rodzinny jako podmiot uczestniczący w udzielaniu ochrony prawnej przez sąd rodzinny. W: Zarys metodyki pracy kuratora sądowego. Red. T. Jedynak, K. Stasiak,. LexisNexis Polska, Warszawa 2008.

Hanulewicz M. (2013). Rodzina jako zaplecze środowiskowe procesu resocjalizacji – z doświadczeń kuratora społecznego. W: Bartkowicz Z., Wojnarska A., Węgliński A. (res), Efektywność resocjalizacji nieletnich w warunkach wolnościowych. Lublin: Wyd. UMCS.

Heine M. (2008). Funkcjonowanie kurateli sądowej w nowych realiach normatywnych. W: Resocjalizacja , ciągłość i zmiana. Red. M. Konopczyński, B.M. Nowak. Warszawa: Wydawnictwo PEDAGOGIUM Wyższej Szkoły Pedagogiki Resocjalizacyjnej

Jedynak T. (2018). Kodeks etyki kuratora sądowego. W: K. Stasiak (red.). Kuratela sadowa w Polsce. Analiza systemu. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kępka A. (2016). Ustrój kuratorskiej służby sądowej. W: Porowski M., Przesławski T. (red.), Nowe problemy prawa i polityki penitencjarnej. Warszawa: Wydawnictwo UW.

Kowalska B. (2019). Resocjalizacja nieletnich niedostosowanych społecznie w pracy kuratora zawodowego, współdziałanie: kurator, rodzina, szkoła. W: M. Filipowicz, J. Latała J (red.). Resocjalizacja nieletnich niedostosowanych społecznie. Lublin: Wydawnictwo KUL

Kozłowski P. (2018). Ośrodek kuratorski – przestrzeń aktualnych wyzwań grupowej nieinstytucjonalnej resocjalizacji nieletnich. W: K. Stasiak (red.). Kuratela sadowa w Polsce. Analiza systemu. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kulpa Sz. (2006). Zagadnienia prawne a funkcjonowanie ośrodków kuratorskich. Lublin

Lalak D. (1995). Teoretyczny i praktyczny sens metody indywidualnych przypadków. W: Pedagogika społeczna. Red. T. Pilch, I. Lepalczyk. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”

Lewicka I. (2016). Rola kuratora rodzinnego w resocjalizacji nieletnich. W: M. Kuskowski, K. Bocheńska-Włostowska K. Zraniony duch i zagrożone ciało. Resocjalizacja XXI wieku w perspektywie interdyscyplinarnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Opora R. (2018). Stres zawodowy w wypowiedziach rodzinnych kuratorów sądowych. W: K. Stasiak (red.). Kuratela sadowa w Polsce. Analiza systemu. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Opora R. (2006). Rola sędziów i kuratorów w resocjalizacji nieletnich. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

Ostrihańska Z., Greczuszkin A. (2000). Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze rodzinnego kuratora sądowego. Lublin: „Norbertinum”

Paszkiewicz A. (2006). Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sądowego. Lublin: „Norbertinum”

Sowa A. (2006). Problem wypalenia zawodowego wśród kuratorów sądowych. W: Współczesna kuratela sądowa. Red. B. Zinkiewicz. Mysłowice: Wydawnictwo GWSP im. Kardynała A. Hlonda

Świerczek A. (2013). Współpraca instytucjonalna kuratora sądowego dla osób dorosłych w ramach sprawowanych dozorów nad skazanymi. „Resocjalizacja Polska” nr 4

Węgliński A. (2021). Zapobieganie przestępczości powrotnej w dozorach probacyjnych. Lublin: Wydawnictwo UMCS

Wirkus Ł. (2018). Stres w pracy kuratora sądowego – analiza zjawiska. W: K. Stasiak (red.). Kuratela sadowa w Polsce. Analiza systemu. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Wysocka E. (2009). Psychospołeczne funkcjonowanie młodzieży poddanej kurateli sądowej. Pedagogika Społeczna nr1

Zarys metodyki pracy kuratora sądowego. Red. T. Jedynak, K. Stasiak, LexisNexis Polska, Warszawa 2008.

Zakres tematów:

Wprowadzenie do zagadnień związanych z przedmiotem zajęć, ustalenie kryteriów i formy zaliczenie przedmiotu.

Kompetencje niezbędne w pracy kuratora sądowego.

Stres i wypalenie zawodowe kuratorów sądowych.

Metoda indywidualnego przypadku w pracy kuratora sądowego.

Współpraca kuratora sądowego z podmiotami stanowiącymi środowiska wychowawcze podopiecznego

Metody pracy kuratora sądowego z dorosłymi

Metody pracy kuratora z nieletnimi

Metody dydaktyczne:

Dyskusja na zajęciach, debata oxfordzka, praca w małych zespołach na zajęciach,

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie na zajęcia i aktywny udział w dyskusjach, realizowanie zadań w małych grupach na zajęciach, przygotowanie do dyskusji oxfordzkiej - wszystkie aktywności wymienione wcześniej będą oceniane - średnia uzyskana z poszczególnych aktywności będzie stanowić ocenę końcową z ćwiczeń.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)