Metodyka pracy kuratora sądowego [W3-PE-RP6-S1-4]
semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka pracy kuratora sądowego [W3-PE-RP6-S1-4] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi piątek (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 105 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 31 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 33 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Andrzej Czerkawski | ||||||||||||||||
Literatura: |
Dziadkiewicz K. (2016). Kategoryzacja skazanych oddanych pod dozór kuratora sądowego, w świetle aktualnych zmian prawa karnego wykonawczego i przesłanek praktycznych stosowania taksonamii w pracy ze skazanym pozostającym w okresie próby. W: A. Karłyk-Ćwik, D. Rybczyńska-Abdel Kawa (red.), Resocjalizacja czarno na białym. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit Grudziewska E. (2018). Jakość życia kuratorów sądowych – komunikat z badań. W: A. Karłyk-Ćwik, M. Heine. (red). Resocjalizacja nieletnich. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. Haak H.: Sądowy kurator rodzinny jako podmiot uczestniczący w udzielaniu ochrony prawnej przez sąd rodzinny. W: Zarys metodyki pracy kuratora sądowego. Red. T. Jedynak, K. Stasiak,. LexisNexis Polska, Warszawa 2008. Hanulewicz M. (2013). Rodzina jako zaplecze środowiskowe procesu resocjalizacji – z doświadczeń kuratora społecznego. W: Bartkowicz Z., Wojnarska A., Węgliński A. (res), Efektywność resocjalizacji nieletnich w warunkach wolnościowych. Lublin: Wyd. UMCS. Heine M. (2008). Funkcjonowanie kurateli sądowej w nowych realiach normatywnych. W: Resocjalizacja , ciągłość i zmiana. Red. M. Konopczyński, B.M. Nowak. Warszawa: Wydawnictwo PEDAGOGIUM Wyższej Szkoły Pedagogiki Resocjalizacyjnej Jedynak T. (2018). Kodeks etyki kuratora sądowego. W: K. Stasiak (red.). Kuratela sadowa w Polsce. Analiza systemu. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Kępka A. (2016). Ustrój kuratorskiej służby sądowej. W: Porowski M., Przesławski T. (red.), Nowe problemy prawa i polityki penitencjarnej. Warszawa: Wydawnictwo UW. Kowalska B. (2019). Resocjalizacja nieletnich niedostosowanych społecznie w pracy kuratora zawodowego, współdziałanie: kurator, rodzina, szkoła. W: M. Filipowicz, J. Latała J (red.). Resocjalizacja nieletnich niedostosowanych społecznie. Lublin: Wydawnictwo KUL Kozłowski P. (2018). Ośrodek kuratorski – przestrzeń aktualnych wyzwań grupowej nieinstytucjonalnej resocjalizacji nieletnich. W: K. Stasiak (red.). Kuratela sadowa w Polsce. Analiza systemu. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Kulpa Sz. (2006). Zagadnienia prawne a funkcjonowanie ośrodków kuratorskich. Lublin Lalak D. (1995). Teoretyczny i praktyczny sens metody indywidualnych przypadków. W: Pedagogika społeczna. Red. T. Pilch, I. Lepalczyk. Warszawa: Wydawnictwo „Żak” Lewicka I. (2016). Rola kuratora rodzinnego w resocjalizacji nieletnich. W: M. Kuskowski, K. Bocheńska-Włostowska K. Zraniony duch i zagrożone ciało. Resocjalizacja XXI wieku w perspektywie interdyscyplinarnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Opora R. (2018). Stres zawodowy w wypowiedziach rodzinnych kuratorów sądowych. W: K. Stasiak (red.). Kuratela sadowa w Polsce. Analiza systemu. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Opora R. (2006). Rola sędziów i kuratorów w resocjalizacji nieletnich. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego Ostrihańska Z., Greczuszkin A. (2000). Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze rodzinnego kuratora sądowego. Lublin: „Norbertinum” Paszkiewicz A. (2006). Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sądowego. Lublin: „Norbertinum” Sowa A. (2006). Problem wypalenia zawodowego wśród kuratorów sądowych. W: Współczesna kuratela sądowa. Red. B. Zinkiewicz. Mysłowice: Wydawnictwo GWSP im. Kardynała A. Hlonda Świerczek A. (2013). Współpraca instytucjonalna kuratora sądowego dla osób dorosłych w ramach sprawowanych dozorów nad skazanymi. „Resocjalizacja Polska” nr 4 Węgliński A. (2021). Zapobieganie przestępczości powrotnej w dozorach probacyjnych. Lublin: Wydawnictwo UMCS Wirkus Ł. (2018). Stres w pracy kuratora sądowego – analiza zjawiska. W: K. Stasiak (red.). Kuratela sadowa w Polsce. Analiza systemu. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Wysocka E. (2009). Psychospołeczne funkcjonowanie młodzieży poddanej kurateli sądowej. Pedagogika Społeczna nr1 Zarys metodyki pracy kuratora sądowego. Red. T. Jedynak, K. Stasiak, LexisNexis Polska, Warszawa 2008. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Wprowadzenie do zagadnień związanych z przedmiotem zajęć, ustalenie kryteriów i formy zaliczenie przedmiotu. Kompetencje niezbędne w pracy kuratora sądowego. Stres i wypalenie zawodowe kuratorów sądowych. Metoda indywidualnego przypadku w pracy kuratora sądowego. Współpraca kuratora sądowego z podmiotami stanowiącymi środowiska wychowawcze podopiecznego Metody pracy kuratora sądowego z dorosłymi Metody pracy kuratora z nieletnimi |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja na zajęciach, debata oxfordzka, praca w małych zespołach na zajęciach, |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie na zajęcia i aktywny udział w dyskusjach, realizowanie zadań w małych grupach na zajęciach, przygotowanie do dyskusji oxfordzkiej - wszystkie aktywności wymienione wcześniej będą oceniane - średnia uzyskana z poszczególnych aktywności będzie stanowić ocenę końcową z ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.