Seminarium cz.1 [W6-PP-SM-SM.1]
semestr zimowy 2022/2023
seminarium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium cz.1 [W6-PP-SM-SM.1] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
seminarium [S], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 10 |
Limit miejsc: | 10 |
Prowadzący: | Alina Szczurek-Boruta |
Literatura: |
Babbie E. (2008), Badania społeczne w praktyce. Tłum. W. Betkiewicz, M. Bucholc, P. Gadomski, J. Haman, A. Jasiewicz-Betkiewicz, A. Kloskowska-Dudzińska, M. Kowalski, M. Mozga. Warszawa, WN PWN. Brzeziński J. (2005), Metodologia badań psychologicznych. Warszawa, WN PWN. Creswell J.W. (2013), Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Tłum. J. Gilewicz, Kraków, Wyd. UJ. Frankfort-Nachmias Ch., D. Nachmias (2001), Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka. Giddens A. (2001), Nowe zasady metody socjologicznej. Pozytywna krytyka socjologii interpretatywnych. Tłum. G. Worowiecka. Kraków, Zakład Wydawniczy Nomos. Gnitecki J. (1994), Zarys metodologii badań w pedagogice empirycznej. Zielona Góra, WSP im. Tadeusza Kotarbińskiego. Kasáčová B., Cabanová M. Pedagogická diagnostika. Teória a metódy diagnostikovania v elementárnej edukácii. Banská Bystrica 2011 Kasáčová B., Cabanová M. a kol. Pedagogická diagnostika v teórii a aplikáciách. Banská Bystrica 2013 Konarzewski K. (2000), Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa, WSiP. Krajewski J., Lewowicki T., Nikitorowicz J. (red.) (2001), Problemy współczesnej metodologii. Olecko, Wszechnica Mazurska w Olecku. Kubinowski D., Nowak M. (red.) (2006), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków, Oficyna Wyd. „Impuls”. Kubinowski D. (2010), Jakościowe badania pedagogiczne, Lublin, Wydawnictwo UMCS. Kubinowski D., Chutorański M. (red.) (2017), Pedagogika jako humanistyczno-społeczna nauka stosowana: konsekwencje metodologiczne. Kraków, „Impuls” Lewowicki T. (1995), Dylematy metodologii pedagogiki. W: Lewowicki T. (red.): Dylematy metodologiczne pedagogiki. Warszawa–Cieszyn, Wyd. UW, UŚ, Filia w Cieszynie. Łobocki M., (1999), Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków, Oficyna Wyd. „Impuls”. Łobocki M. (2000), Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Miles M.B., Huberman A.M. (2000), Analiza danych jakościowych, przeł. Stanisław Zabielski, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana. Metody badań jakościowych (2010), t. 1 i 2, red. Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019. Nowak S. (2012), Metodologia badań społecznych. Warszawa, WN PWN. Palka S. (2006), Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk, GWP. Paluchowski W. J. (2001), Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa, WN Scholar. Pilch T., T. Bauman (red.) (2001), Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Pilch T. (1995), Zasady badań pedagogicznych. Warszawa. Wydawnictwo „Żak”. Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją. Warszawa, Wyd. Akademickie i Profesjonalne. Silverman D. (2007), Interpretacja danych jakościowych: metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, przeł. Małgorzata Głowacka-Grajper, Joanna Ostrowska, wprowadzenie Krzysztof Tomasz Konecki, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. Silverman D. (2007), Prowadzenie badań jakościowych, przeł. Joanna Ostrowska, wprowadzenie Krzysztof Tomasz Konecki, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. Szwed R. (2009), Metody statystyczne w naukach społecznych. Elementy teorii i zadania. Lublin 2009, Wydawnictwo Naukowe KUL. Wysocka E. (2013), Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. |
Zakres tematów: |
Studiowanie literatury przedmiotowej oraz metodologicznej z pedagogiki i psychologii i innych nauk, opracowanie i omówienie projektu badań. Dokonane oceny i doboru literatury niezbędnej do opracowania szkicu projektu badań oraz podstawowych teorii opisujących podjęte zagadnienia badawcze. Rozwijanie umiejętności konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych. Kształtowanie świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. |
Metody dydaktyczne: |
mini wykład konwersatoryjny/ problemowy; dyskusja konferencyjna realizowana z grupą seminaryjną; konsultacje indywidualne / korespondencja elektroniczna |
Metody i kryteria oceniania: |
Moduł seminaryjny zakończony jest zaliczeniem z oceną uzyskiwanym na podstawie przedstawionej promotorowi indywidualnej pracy pisemnej studenta prezentującej szkic projektu badań oraz podstawowe teorie opisujące podjęte zagadnienia badawcze. Dopełniającym elementem zaliczenia będą klarowne i spójne wypowiedzi studenta/ wartościowanie argumentacji merytorycznej podczas dyskusji o badanym zjawisku społecznym, kulturowym czy edukacyjnym. Praca pisemna i wypowiedź ustna - skala ocen 2.0-5.0 Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który bierze aktywny udział w seminarium, potrafi formułować pytania i udzielać odpowiedzi podczas dyskusji, wykazuje dużą samodzielność w opracowaniu pracy magisterskiej, terminowo wywiązuje się z przyjętych zobowiązań. Ocenę dobrą otrzymuje student, który bierze aktywny udział w seminarium, potrafi formułować pytania i udzielać odpowiedzi podczas dyskusji, z pomocą opracował szkicu projektu badań oraz dobrał podstawowe teorie opisujące podjęte zagadnienia badawcze, terminowo wywiązuje się z przyjętych zobowiązań. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który bierze udział w seminarium, ale posiada znikomą wiedzę teoretyczną, metodologiczną i badawczą dotyczącą tematu pracy magisterskiej i nie wywiązuje się terminowo z przyjętych zobowiązań. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie jest przygotowany do seminarium, często jest nieobecny, nie wywiązuje się z przyjętych zobowiązań. |
Uwagi: |
prof. Szczurek-Boruta |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.