Seminarium cz.1 [W6-PP-SM-SM.1]
semestr zimowy 2022/2023
seminarium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Seminarium cz.1 [W6-PP-SM-SM.1] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
seminarium [S], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 4 |
Limit miejsc: | 4 |
Prowadzący: | Ewa Ogrodzka-Mazur |
Literatura: |
2. Babbie E.: Podstawy badań społecznych. Warszawa 2008, PWN. 3. Bauman T. (red.): Praktyka badań pedagogicznych. Kraków 2013, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 4. Bereźnicki F.: Praca dyplomowa na studiach I i II stopnia z nauk społecznych. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 5. Creswell J.W.: Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków 2013, UJ. 6. Duraj-Nowakowa K.: Studiowanie literatury przedmiotu. Kraków 2003, UJ. 7. Flick U.: Projektowanie badania jakościowego. Niezbędnik badacza. Metodologia. Warszawa 2010, PWN. 8. Grzybowski P. P., Sawicki K.: Pisanie prac i sztuka ich prezentacji. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 9. Guzik-Tkacz Marta: Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Warszawa 2011, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 10. Konarzewski K.: Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa 2000, WSiP. 11. Krüger H.-H.: Metody badań w pedagogice. Gdańsk 2007, GWP. 12. Kubinowski D.: Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja. Lublin 2011, UMCS. 13. Lewowicki T.: O pryncypiach metodologicznych – wspomnienia czy standardy uprawiania nauki? „Ruch Pedagogiczny” 2016, nr 1. 14. Magda-Adamowicz M., Kowalska E. (red.): Dziecko i dzieciństwo w badaniach pedagogicz-nych. Toruń 2020, Wydawnictwo Adam Marszałek. 15. Morawski R.Z.: Etyczne aspekty działalności badawczej w naukach empirycznych. Warszawa 2011, UW. 16. Palka S: Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej. Kraków 2018, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 17. Pinker S.: Piękny styl. Przewodnik człowieka myślącego po sztuce pisania XXI wieku. Sopot 2016, Smak słowa. 18. Piorunek M. (red.): Badania biograficzne i narracyjne w perspektywie interdyscyplinarnej. Aplikacje – Egzemplifikacje – Dylematy metodologiczne. Poznań 2016, UAM. 19. Rubacha K.: Metodologia badań nad edukacją. Warszawa 2008, WAiP. |
Zakres tematów: |
1. Prezentacja problemów badawczych, konceptualizacja tematu, sformułowanie tez i zaproponowanie metod ich weryfikacji. 2. Przygotowanie konspektu pracy i stosowne rozłożenie problemów do poszczególnych części (rozdziałów, tytułów) pracy ze szczególnym naciskiem na logiczną konsekwencję analizy, strukturę wewnętrzną, niepowtarzanie omówień i wniosków. 3. Ustna prezentacja koncepcji pracy. 4. Szczególne zwrócenie uwagi na przegląd i krytyczną ocenę najważniejszych, dostępnych w piśmiennictwie koncepcji, wyników badań, rozwiązań praktycznych oraz aktualnych tendencji, bezpośrednio dotyczących podejmowanej w pracy problematyki. |
Metody dydaktyczne: |
E-learning Metoda projektów Pokaz Metody problemowe Metody aktywizujące |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ustna prezentacja koncepcji pracy Wymagania merytoryczne: Pisemne sprawdzenie poziomu wiedzy zdobytej na seminarium podczas analizy tekstów i prezentacji. Tezy związane z treściami zajęć. Polecane pozycje – literatura obowiązkowa i uzupełniająca. Kryteria oceny: Student w krótkiej prezentacji publicznie przedstawia projekt pracy magisterskiej, na który składają się: – analiza stanu piśmiennictwa na wybrany temat (w zakresie pedagogiki oraz dyscyplin pokrewnych), – analiza stosowanych praktyk, – cel i zakres podejmowanego projektu, – kluczowe czynniki powodzenia realizacji proponowanego przez siebie rozwiązania, – struktura pracy. Wszystkie osoby biorące udział w prezentacji danego studenta powinny być przygotowane merytorycznie i zabrać głos w czasie jej trwania. Przedstawiane treści powinny być starannie opracowane i wygłoszone, a nie odczytane podczas zajęć. Student powinien zaplanować i wykorzystać w trakcie omawiania prezentacji metody aktywizujące słuchaczy. Osoby biorące udział w zajęciach powinny cechować się ciekawością poznawczą i aktywnością w zgłębianiu wiedzy opierając się m.in. na interdyscyplinarnych treściach zawartych w literaturze obowiązkowej i uzupełniającej. 1. Opracowanie części teoretycznej pracy Wymagania merytoryczne: Pisemne sprawdzenie poziomu wiedzy zdobytej na seminarium podczas analizy tekstów i prezentacji. Tezy związane z treściami zajęć. Polecane pozycje – literatura obowiązkowa i uzupełniająca. Kryteria oceny: Rozdział/y powinien zawierać przegląd i krytyczną ocenę najważniejszych, dostępnych w piśmiennictwie koncepcji, wyników badań, rozwiązań praktycznych oraz aktualnych tendencji, bezpośrednio dotyczących podejmowanych w rozdziale zagadnień. Powinien być poprawnie opracowany pod względem językowym, technicznym i redakcyjnym, z uwzględnieniem regulacji dotyczących ochrony własności intelektualnej oraz dostarczony przed zakończeniem zajęć w semestrze letnim. |
Uwagi: |
VII sem. PP ST. prof. Ogrodzka-Mazur |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.