Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Organizacja i metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych w placówkach [W6-PE-SR-S1-OMORP] semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Organizacja i metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych w placówkach [W6-PE-SR-S1-OMORP]
Zajęcia: semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15
sala B3.19
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 12
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Sebastian Mrózek
Literatura:

- W. Ambrozik: Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę uspołecznienia systemu oddziaływań. Kraków 2016;

- M. Konopczyński: Metody twórczej resocjalizacji. Wyd. PWN. Warszawa 2006;

- M. Konopczyński: Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących. Impuls. Kraków 2015;

- J. Kwaśniewski (red.): Profilaktyka społeczna i resocjalizacja. IPSiR. Warszawa 2011;

- B. Urban, J.M. Stanik (red.): Resocjalizacja. Tom 1 i 2. Wyd. PWN. Warszawa 2008;

- L. Pytka: Pedagogika resocjalizacyjna. Wyd. APS. Warszawa 2005;

- J. Siemionow: Niedostosowanie społęczne nieletnich: działania, zmiana, efektywność. Difin. Warszawa 2011;

- J. Jezierska, J. Siemionow, : Teoretyczne i praktyczne wymiary procesu resocjalizacji nieletnich. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2020;

- J. Jezierska, J. Siemionow: Teoretyczne i praktyczne wymiary procesu resocjalizacji nieletnich. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2020.

- E. Wysocka: Diagnoza w resocjalizacji. Wyd. PWN. Warszawa 2008;

- P. Frąckowiak: Kierunki rozwoju resocjalizacji w polskich zakładach dla nieletnich, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Poznań-Środa Wielkopolska 2006;

- A. Jaworska, Leksykon resocjalizacji, Impuls, Kraków 2012;

- A. Jaworska (red.), Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Impuls, Kraków 2009;

- R. Opora, Resocjalizacja, wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Impuls, Kraków 2010;

- J. Górny: Elementy indywidualizacji i humanizacji karania w rozwoju penitencjarystyki, Wydawnictwo WSPS, Warszawa 1996;

- K. Pospiszyl: Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 1998;

- W.W. Szczęsny: Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2003;

- I. Pospiszyl: Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008;

- D. Raś: O poprawie winowajców w więzieniach i zakładach dla nieletnich, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2007;

- B. Urban: Zachowania dewiacyjne młodzieży, Wydawnictwo UJ, Kraków 1999;

- B. Urban (red.): Społeczne konteksty zaburzeń w zachowaniu, Wydawnictwo UJ, Kraków 2001;

- J. Moczydłowska, I. Pełszyńska: Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie. Wydawnictwo Oświatowe Fosze,

- K. Sawicka (red.): Socjoterapia. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej. Warszawa 1998.

Czasopisma:

- „Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja”;

- „Probacja”,

- „Resocjalizacja Polska”;

- „Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze”

Ustawy i rozporządzenia regulujące działalność placówek resocjalizacyjnych oraz samego procesu resocjalizacji.

Zakres tematów:

Tematyką przedmiotu jest zapoznanie studentów z:

- organizacyjnymi formami systemu resocjalizacji w środowisku zamkniętym, ze zwróceniem szczególnej uwagi na znaczenie w procesie oddziaływania resocjalizacyjnego poszczególnych placówek i zapoznanie z metodami pracy tam stosowanymi;

- rolą organizacji pozarządowych w procesie resocjalizacji;

- metodami wspierającymi proces readaptacji i reintegracji społecznej;

- metodyką pracy wychowawcy w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, schroniskach dla nieletnich i zakładach poprawczych;

- zajęcia ćwiczeniowe w ramach modułu realizowane są w formie warsztatów, konwersacji, projektów.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia warsztatowe prowadzone z wykorzystaniem zespołowych i grupowych form organizacji pracy studentów oraz aktywizujących metod i technik kształcenia. Omawianie treści na podstawie zaproponowanej literatury. Prezentacja pracy zaliczeniowej, projektu przez studentów.

Metody i kryteria oceniania:

• obecność na zajęciach (dozwolona jedna nieobecność),

• aktywność za zajęciach wyrażająca się merytorycznym przygotwaniem do zajęć,

• zaliczenie kolokwium co najmniej na ocenę dostateczną,

• przygotowanie pracy zaliczeniowej: prezentacja/projekt

Uwagi:

V sem.PE S1-ped. resocjalizacyjna i socjoterapia. st.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)