Organizacja i metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych w placówkach [W6-PE-SR-S1-OMORP]
semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Organizacja i metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych w placówkach [W6-PE-SR-S1-OMORP] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Sebastian Mrózek |
Literatura: |
- W. Ambrozik: Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę uspołecznienia systemu oddziaływań. Kraków 2016; - M. Konopczyński: Metody twórczej resocjalizacji. Wyd. PWN. Warszawa 2006; - M. Konopczyński: Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących. Impuls. Kraków 2015; - J. Kwaśniewski (red.): Profilaktyka społeczna i resocjalizacja. IPSiR. Warszawa 2011; - B. Urban, J.M. Stanik (red.): Resocjalizacja. Tom 1 i 2. Wyd. PWN. Warszawa 2008; - L. Pytka: Pedagogika resocjalizacyjna. Wyd. APS. Warszawa 2005; - J. Siemionow: Niedostosowanie społęczne nieletnich: działania, zmiana, efektywność. Difin. Warszawa 2011; - J. Jezierska, J. Siemionow, : Teoretyczne i praktyczne wymiary procesu resocjalizacji nieletnich. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2020; - J. Jezierska, J. Siemionow: Teoretyczne i praktyczne wymiary procesu resocjalizacji nieletnich. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2020. - E. Wysocka: Diagnoza w resocjalizacji. Wyd. PWN. Warszawa 2008; - P. Frąckowiak: Kierunki rozwoju resocjalizacji w polskich zakładach dla nieletnich, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Poznań-Środa Wielkopolska 2006; - A. Jaworska, Leksykon resocjalizacji, Impuls, Kraków 2012; - A. Jaworska (red.), Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Impuls, Kraków 2009; - R. Opora, Resocjalizacja, wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Impuls, Kraków 2010; - J. Górny: Elementy indywidualizacji i humanizacji karania w rozwoju penitencjarystyki, Wydawnictwo WSPS, Warszawa 1996; - K. Pospiszyl: Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 1998; - W.W. Szczęsny: Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2003; - I. Pospiszyl: Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008; - D. Raś: O poprawie winowajców w więzieniach i zakładach dla nieletnich, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2007; - B. Urban: Zachowania dewiacyjne młodzieży, Wydawnictwo UJ, Kraków 1999; - B. Urban (red.): Społeczne konteksty zaburzeń w zachowaniu, Wydawnictwo UJ, Kraków 2001; - J. Moczydłowska, I. Pełszyńska: Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie. Wydawnictwo Oświatowe Fosze, - K. Sawicka (red.): Socjoterapia. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej. Warszawa 1998. Czasopisma: - „Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja”; - „Probacja”, - „Resocjalizacja Polska”; - „Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze” Ustawy i rozporządzenia regulujące działalność placówek resocjalizacyjnych oraz samego procesu resocjalizacji. |
Zakres tematów: |
Tematyką przedmiotu jest zapoznanie studentów z: - organizacyjnymi formami systemu resocjalizacji w środowisku zamkniętym, ze zwróceniem szczególnej uwagi na znaczenie w procesie oddziaływania resocjalizacyjnego poszczególnych placówek i zapoznanie z metodami pracy tam stosowanymi; - rolą organizacji pozarządowych w procesie resocjalizacji; - metodami wspierającymi proces readaptacji i reintegracji społecznej; - metodyką pracy wychowawcy w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, schroniskach dla nieletnich i zakładach poprawczych; - zajęcia ćwiczeniowe w ramach modułu realizowane są w formie warsztatów, konwersacji, projektów. |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia warsztatowe prowadzone z wykorzystaniem zespołowych i grupowych form organizacji pracy studentów oraz aktywizujących metod i technik kształcenia. Omawianie treści na podstawie zaproponowanej literatury. Prezentacja pracy zaliczeniowej, projektu przez studentów. |
Metody i kryteria oceniania: |
• obecność na zajęciach (dozwolona jedna nieobecność), • aktywność za zajęciach wyrażająca się merytorycznym przygotwaniem do zajęć, • zaliczenie kolokwium co najmniej na ocenę dostateczną, • przygotowanie pracy zaliczeniowej: prezentacja/projekt |
Uwagi: |
V sem.PE S1-ped. resocjalizacyjna i socjoterapia. st. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.