Podstawy pedagogiki osób uzdolnionych [W6-PE-SR-S1-PPOU]
semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki osób uzdolnionych [W6-PE-SR-S1-PPOU] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Sylwia Ryszawy |
Literatura: |
Armstrong T., (2009). 7 rodzajów inteligencji. Odkryj je w sobie, MT Biznes, Warszawa. Bednarkowa W., (2010). O talentach w szkole czyli 7 wspaniałych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa. Boraczyńska, M., Dzierzgowska, I., Pasich, L., Łysak, K., Sadzińska, B., (2012). Uczeń zdolny - metody pracy, Raabe Spolka Wydawnicza, Warszawa. Braun M., Mach M., (2012). Jak pracować ze zdolnymi? Poradnik dla nauczycieli i rodziców, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa. Ciechanowska, D., (2007). Twórczość w edukacji, Uniwersytet Szczeciński. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin. Czaja-Chudyba I., (2009). Jak rozwijać zdolności dziecka? Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. Day, Ch., (2009). Nauczyciel z pasją, Jak zachować entuzjazm i zaangażowanie w pracy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot. De Bono, E., (2009). Umysł kreatywny: 62 ćwiczenia rozwijające intelekt, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa. De Bono, E., (1992). Naucz swoje dziecko myśleć, Świat Książki, Warszawa. Dobrołowicz, J., (2002). Kreatywność uczniów a ich osiągnięcia szkolne, Akademia Świętokrzyska im. Jana Kochanowskiego, Kreatywność uczniów a ich osiągnięcia szkolne, Kielce. Dobrowolska, B., (2009). Nauczyciel wobec postaw twórczych uczniów: pedagogiczne uwarunkowania kompetencji zawodowych, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń. Eby, J.W., Smutny, J.F., (1998). Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa. Hüther, G., Hauser, U., (2014). Wszystkie dzieci są zdolne: jak marnujemy wrodzone talenty, Dobra Literatura, Słupsk. Jak pracować z uczniem zdolnym ORE 2012. Karwowski, M., (2005). Konstelacje zdolności: typy inteligencji a kreatywność, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. Lewis, D. ,(1988) Jak wychować zdolne dziecko, PZWL, Warszawa. Limont, W., (2012). Uczeń zdolny, GWP, Sopot Liemont, W., (2004) Teoria i praktyka edukacji uczniów zdolnych, Impuls. Nęcka, E., Orzechowski J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości, GWP, Gdańsk. Partyka, M., (2006). Zdolni, utalentowani, twórczy, CMPPP MEN, Warszawa. Szmidt, J., (2003). Dydaktyka twórczości: koncepcje, problemy, rozwiązania, Impuls, Kraków. Szmidt K.J., (2007). Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk. Szmidt K.J., (2010). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Wydawnictwo HELION, Gliwice. Uczeń zdolny - analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych - ORE 2012. Zdolni w szkole czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych- ORE 2012. |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne. 2. Podstawowa terminologia. Koncepcje zdolności. Teorie inteligencji i twórczości. 3. Charakterystyka ucznia zdolnego. 4-5. Praca z uczniem zdolnym w edukacji wczesnoszkolnej. Ciekawe zajęcia plastyczne, techniczne, muzyczne, matematyczne, polonistyczne, przyrodnicze. 6-7. Narzędzia diagnozy uczniów zdolnych. Kwestionariusz inteligencji wielorakiej. Skala Postaw Twórczych i Odtwórczych. 8. Metody pracy z uczniem zdolnym – analiza literatury. 9. Metody pracy z uczniem zdolnym, m.in. „Co by było, gdyby…”, "gazeta", "instrukcja", „Rybki w akwarium”, "Ciekaw jestem, jak on (ona) na to wpadł(a)?" 10. Metody pracy z uczniem zdolnym, m.in. "Kruszenie – ulepszanie", "Pytania do obrazka", przerywniki, "Połówkowy wiersz". 11. Metody pracy z uczniem zdolnym, m.in. "Czerwony Kapturek", "Jaka może być cena?" "Co można zamknąć?", twórcze myślenie i przekształcanie, "strona 57", "Znajdź rozwiązanie". 12-15. Zajęcia z uczniem zdolnym - analiza projektów pisemnych i pokazów praktycznych. |
Metody dydaktyczne: |
metody asymilacji wiedzy (dyskusja, praca z tekstem), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda sytuacyjna, metoda przypadków), metody praktyczne (metody zadań wytwórczych) |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Projekt pisemny z pokazem praktycznym - pisemne opracowanie projektu zajęć z uczniem z uzdolnieniami. 2. Wytwory studentów - środki dydaktyczne - student przygotowuje bazę pomocy dydaktycznych oraz programów wspierających uczniów zdolnych. W projekcie pisemnym powinny zostać zawarte: cel ogólny, cele szczegółowe, metody pracy, środki dydaktyczne, przebieg zajęć. Studenci przeprowadzają zajęcia zawarte w scenariuszu na własnej grupie. Ocenie podlega: sposób przedstawienia scenariusza, merytoryczne przygotowanie, zainteresowanie studentów zajęciami, kreatywność, dostosowanie treści do wieku uczniów, wkład włożony w przygotowanie zajęć, pomocy dydaktycznych. |
Uwagi: |
V sem.PE S1-ped. resocjalizacyjna i socjoterapia. st. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.