Organizacja i metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych w zakładach penitencjarnych [W6-PE-SR-S1-OMORZ]
semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Organizacja i metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych w zakładach penitencjarnych [W6-PE-SR-S1-OMORZ] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 10:00 - 13:00
sala B-1.6 Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Sebastian Mrózek | ||||||||||||||||||
Literatura: |
- M. Marczak: Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce. Impuls, Kraków 2009; - T. Sołtysiak: Wybrane aspekty pracy penitencjarnej. Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz, 2012; - R. Poklek: Zarys psychologii penitencjarnej. Pomiędzy teorią a praktyką. Engram, Difin, Warszawa 2018; - D. Kowalczyk, A. Glińska-Lachowicz: Oddziaływania penitencjarne wobec skazanych w przestrzeni więziennej. Uwarunkowania – doświadczenia – propozycje. Studia i rozprawy z pedagogiki resocjalziacyjnej. Uniwersytet Opolski, Opole 2016 - W. Ambrozik: Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę uspołecznienia systemu oddziaływań. Kraków 2016; - M. Konopczyński: Metody twórczej resocjalizacji. Wyd. PWN. Warszawa 2006; - M. Konopczyński: Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących. Impuls. Kraków 2015; - J. Kwaśniewski (red.): Profilaktyka społeczna i resocjalizacja. IPSiR. Warszawa 2011; - B. Urban, J.M. Stanik (red.): Resocjalizacja. Tom 1 i 2. Wyd. PWN. Warszawa 2008; - L. Pytka: Pedagogika resocjalizacyjna. Wyd. APS. Warszawa 2005; - E. Wysocka: Diagnoza w resocjalizacji. Wyd. PWN. Warszawa 2008; - A. Jaworska, Leksykon resocjalizacji, Impuls, Kraków 2012; - A. Jaworska (red.), Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Impuls, Kraków 2009; - J. Górny: Elementy indywidualizacji i humanizacji karania w rozwoju penitencjarystyki, Wydawnictwo WSPS, Warszawa 1996; - K. Pospiszyl: Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 1998; - W.W. Szczęsny: Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2003; - I. Pospiszyl: Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008; - B. Urban (red.): Społeczne konteksty zaburzeń w zachowaniu, Wydawnictwo UJ, Kraków 2001;. Czasopisma: - „Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja”; - „Probacja”, - „Resocjalizacja Polska”; - „Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze” Ustawy i rozporządzenia regulujące działalność placówek penitencjarnych oraz samego procesu resocjalizacji. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej oraz metodyki pracy penitencjarnej - podstawowe pojęcia i uwarunkowania 2. Cele i zadania pracy penitencjarnej. 3. Metody oddziaływań penitencjarnych. 4. Formy oddziaływań leczniczych, terapeutycznych i penitencjarnych adresowane do różnych kategorii sprawców. 5. Rozpoznawanie środowiska skazanych. 6. Sport, plastyka, muzyka, teatr, wolontariat – metody oddziaływań. 7. Indywidualne Programy Resocjalizacji. 8. Powtórzenie i podsumowanie materiału. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody podające wspomagane prezentacją Praca własna studenta: zapoznanie z literaturą, przygotowanie merytoryczne do opracowania projektu |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
• obecność na zajęciach (dozwolona jedna nieobecność), • aktywność na zajęciach wyrażająca się merytorycznym przygotowaniem do zajęć, • przygotowanie i zaprezentowanie/realizacja projektu grupowego Projekt grupowy: przygotowanie i realizacja zajęć w jednostce penitencjarnej |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
VI sem PES1 pedagogika resocjalizacyjna i socjoteria st. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.