Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Śródroczna praktyka zawodowa z tutoringiem cz.4 [W6-PE-SR-S1-PZT4] semestr letni 2022/2023
Praktyka, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Śródroczna praktyka zawodowa z tutoringiem cz.4 [W6-PE-SR-S1-PZT4]
Zajęcia: semestr letni 2022/2023 [2022/2023L] (zakończony)
Praktyka [PRAKT], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 13:45 - 15:15
sala B-1.16
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 12
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Sebastian Mrózek
Strona domowa grupy: https://informator.us.edu.pl/modules/94384/
Literatura:

- Kaufmann J.C, Wywiad rozumiejący, Wydawnictwo Oficyna Naukowa, Warszawa 2010.

- Krzychała Sł., Nauczyciel-Tutor, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2018.

- Sarnat-Ciastko A., Tutoring w polskiej szkole, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2015.

- Sarnat-Ciastko A., Relacje tutorskiej w polskiej szkole w ujęciu analizy transakcyjnej, Wydawnictwo Libron, Kraków 2017.

- Cervinkova H., Gołębniak B. D., (red.) Edukacyjne badania w działaniu, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2013.

- Słupek K., Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2019.

- Goffman E., Relacje w przestrzeni publicznej, Gdańskie Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

Zakres tematów:

Portfolio - dokumentacja sprawdzająca podstawową wiedzę z zakresu opanowania aparatury pojęciowej dotyczącej resocjalizacji i socjoterapii, nazywania zjawisk i sytuacji osób nieprzystosowanych społecznie lub pochodzących ze środowisk ryzyka, umiejętność opisu funkcjonowania instytucji. Dokumentacja przebiegu praktyki dla każdego z semestrów.

IV semestr:

- Kontynuowanie i podsumowanie wizyt w placówce (w której Śródroczna praktyka z tutoringiem jest realizowana, współpraca według założeń zawartego kontraktu)

- Współpraca z terapeutą/nauczycielem prowadzącym

- Podsumowanie ucznia/podopiecznego - jego osoby i otoczenia

- Obserwacja dziecka z niedostosowaniem społecznym/zagrożeniem niedostosowaniem społecznym wykonanie przez studenta min. 4 obserwacji, z uwzględnieniem 4 typów obserwacji: obserwacji standardowej 45 min, obserwacji próbek czasowych 3x15 min, obserwacji z podziałem na sfery, obserwacji zachowań trudnych – patrz plik z opisem portfolio

- Podsumowanie obserwacji w ramach tutoringu tutoringu poprzez przygotowanie:

- analizy SWOT placówki/instytucji,

- analizy SWOT podopiecznego,

- analizy SWOT swojego rozwoju podczas tutoringu wraz z autorefleksją.

(opis analizy SWOT: https://mfiles.pl/pl/index.php/Analiza_SWOT)

- Podsumowanie prowadzenia portfolio dotyczącego indywidualnego przypadku dziecka

- Analiza dostarczonej dokumentacji dotyczącej podopiecznego/placówki oraz stosowanych oddziaływań metodycznych

- Uwzględnienie w portfolio zmian w charakterystyce podopiecznego i w jego otoczeniu

- Refleksje związane z własnym rozwojem.

- Aktywne uczestnictwo w aktywnościach terapeuty i podopiecznego

- Prowadzenie dzienniczka spotkań z datami, godzinami i podpisami opiekunów w placówce.

Metody dydaktyczne:

Metoda praktycznego działania: regularne konsultacje z nauczycielem akademickim/opiekunem praktyk, realizacja przewidzianych zadań, obserwacje i udział studenta w zajęciach prowadzonych w placówce; rozmowa bezpośrednia z uczelnianym opiekunem praktyk/nauczycielem akademickim oraz przedłożenie do sprawdzenia dokumentacji z realizacji Śródrocznej praktyki zawodowej z tutoringiem.

Wskazanie właściwej instytucji, umówienie się na spotkanie z opiekunem w danej placówce, zapoznanie się z funkcjonowaniem placówki, podjęcie współpracy w danej instytucji, wyznaczenie kierunków pracy: obserwacja, zadania, wsparcie, asysta. Przygotowanie wymaganej dokumentacji – praca własna studenta.

Metody i kryteria oceniania:

• znajomość specyfiki funkcjonowania placówki,

• współpraca z opiekunem praktyk,

• posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury,

• uzupełnienie dokumentacji wymaganej do zaliczenia tutoringu - kontrakty, pieczątki i inne materiały.

• opis przebiegu wizyt w instytucji,

• prowadzenie dzienniczka spotkań z podpisami opiekuna w placówce.

Uwagi:

VI sem PES1 pedagogika resocjalizacyjna i socjoteria st.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)