Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy edukacji wielo- i miedzykulturowej [W6-PE-SR-S1-PEWM] semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy edukacji wielo- i miedzykulturowej [W6-PE-SR-S1-PEWM]
Zajęcia: semestr letni 2022/2023 [2022/2023L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (parzyste), 8:15 - 9:45
sala B3.20
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 10
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Sylwia Ryszawy
Strona domowa grupy: https://informator.us.edu.pl/modules/94297/
Literatura:

Bokszański Z. Tożsamości zbiorowe. Warszawa 2006.

Grzybowski P.P. Spotkania z Innym. Kraków 2011.

Grzybowski. P. Śmiech w edukacji. Od szkolnej wspólnoty śmiechu po edukację międzykulturową. Kraków 2015.

Kofta M., Jasińska-Kania A. red. Stereotypy i uprzedzenia. Uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa 2001.

Kłoskowska A. Kultury narodowe u korzeni. Warszawa 1996.

Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Ogrodzka-Mazur E. red. Teorie i modele badań międzykulturowych. Cieszyn-Warszawa 2006.

Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Grabowska B. red. Społeczne uwarunkowania edukacji międzykulturowej. T.2. Problemy praktyki oświatowej. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2009.

Lewowicki, T., Ogrodzka-Mazur, E., Szczurek-Boruta, A., red. Edukacja międzykulturowa – dokonania, problemy, perspektywy. Cieszyn-Warszawa-Toruń 2010

Lewowicki T., Nikitorowicz J., Szczurek-Boruta A. red. Szkolnictwo z polskim językiem nauczania w państwach europejskich- stan, problemy i perspektywy. Białystok- Cieszyn-Warszawa 2010.

Lewowicki T., Nikitorowicz J., Szczurek-Boruta A. red. Szkoły dla mniejszości na-rodowych i społeczności kaszubskiej w Polsce - stan, problemy i perspektywy. Warszawa-Cieszyn-Białystok 2013.

Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Ogniewjuk W., Sysojewa S. red. Wielokulturowość i edukacja. Warszawa – Cieszyn – Kijów 2014.

Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Suchodolska J. red. Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2011

Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Grabowska B. red. Kultura w edukacji międzykulturowej konteksty teoretyczne i społeczno-polityczne, Cieszyn – Warszawa - Toruń 2013.

Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Szafrańska A. Sfery życia duchowego dzieci, młodzieży i dorosłych – studium z pogranicza polsko-czeskiego. T.4. O nauczycielach ich spostrzeganiu świata społecznego i aktywności. Toruń 2017.

Macrea C.N., Stangor Ch., Hewstone M. red. Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie. Gdańsk 1999.

Melosik Z. Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Kraków 2007.

Misiejuk, D. Kontekst kulturowy wychowania. Wielokulturowość a standard społeczny stosunków międzykulturowych w perspektywie pedagogicznej. Białystok 2021.

Nelson T.D. Psychologia uprzedzeń. Gdańsk 2003.

Nikitorowicz J. Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa 2009.

Nikitorowicz, J. Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości. Kraków 2018.

Nikitorowicz, J. Edukacja międzykulturowa w perspektywie paradygmatu współistnienia kultur. Białystok 2020.

Schaff A. Stereotypy a działanie ludzkie. Warszawa 1981.

Sobecki, M., Misiejuk, D., Muszyńska, J., Bajkowski, T. red. Człowiek pogranicza. Wyzwania humanistycznej edukacji. Białystok 2019.

Sobecki, M. Tożsamość społeczno-kulturowa młodzieży akademickiej w wymiarze religijnym. Białystok 2021.

Szczurek-Boruta A. Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości – szkice pedagogiczne. Cieszyn-Kraków 2007.

Szczurek-Boruta A. Zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne warunki ich wypełniania w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i gospodarczo – studium pedagogiczne. Katowice 2007.

Szczurek-Boruta A. Doświadczenia społeczne w przygotowaniu przyszłych nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości. Toruń 2013.

Szczurek-Boruta A. O przygotowaniu nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości – konteksty, opinie studentów, propozycje. Toruń 2014.

Szczurek-Boruta A., Ogrodzka-Mazur E. red. Poza paradygmaty pedagogiki. Pedagogika międzykulturowa. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2012.

Szczurek-Boruta A., Jas K. red. Człowiek wykluczony i człowiek w sytuacji zagrożenia wykluczeniem społecznym, edukacyjnym i kulturowym – wyzwania, powinności pedagogiki, zadania. Toruń 2017.

Czasopismo „Edukacja Międzykulturowa”

Zakres tematów:

1. Zajęcia wprowadzające, zapoznanie studentów z programem, przedstawienie wymogów związanych z zaliczeniem przedmiotu.

2-3. Edukacja regionalna, edukacja wielokulturowa, edukacja międzykulturowa – cele, zadania, zakresy pojęć, przedstawiciele, przykłady realizacji.

4. Poczucie tożsamości i obraz samego siebie (Twenty Stament Test).

5. Kategoria Inny/Obcy w odniesieniu do różnic biologicznych, społecznych, kulturowych, politycznych, ekonomicznych, poszczególnych jednostek i grup.

6. Pojęcie stereotypu i mechanizmy jego powstawania. Funkcje stereotypów, zmiana stereotypów, hipoteza kontaktu, teoria kategoryzacji społecznej, autostereotyp.

7. Rola bajek w edukacji międzykulturowej.

8. Autoprezentacje – analiza tekstów bieżących artykułów z czasopism pedagogicznych.

9-10. Warsztat antydyskryminacyjny – pojęcie dyskryminacji (indywidualnej, strukturalnej), uprzedzeń, tolerancji, akceptacji, grupy wykluczone społecznie.

11-12. Gry i zabawy pogłębiające wiedzę o sobie i innych; uczące, jak pogłębić relacje z ludźmi – ćwiczenia praktyczne.

13-14. Projektowanie sytuacji edukacyjnych przeciwdziałania uprzedzeniom i dyskryminacji – praca w grupach.

15. Podsumowanie – zaliczenie.

Metody dydaktyczne:

Metody problemowe (dyskusja, burza mózgów); metoda projektów; praca z tekstem (analiza krytyczna i praktyczna weryfikacja poznanych zagadnień). Metody podające, pogadanka. Metody aktywizujące

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń na najniższym dopuszczalnym poziomie (ocena dostateczna) jest uzyskanie powyżej 50% maksymalnej punktacji z kolokwium.

Kolokwium obejmuje treści z ćwiczeń.

Uwagi:

IIISem. PES1 PRIS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)