Podstawy edukacji wielo- i miedzykulturowej [W6-PE-SR-S1-PEWM]
semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy edukacji wielo- i miedzykulturowej [W6-PE-SR-S1-PEWM] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi czwartek (parzyste), 8:15 - 9:45
sala B3.20 Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 10 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Sylwia Ryszawy | ||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://informator.us.edu.pl/modules/94297/ | ||||||||||||||||
Literatura: |
Bokszański Z. Tożsamości zbiorowe. Warszawa 2006. Grzybowski P.P. Spotkania z Innym. Kraków 2011. Grzybowski. P. Śmiech w edukacji. Od szkolnej wspólnoty śmiechu po edukację międzykulturową. Kraków 2015. Kofta M., Jasińska-Kania A. red. Stereotypy i uprzedzenia. Uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa 2001. Kłoskowska A. Kultury narodowe u korzeni. Warszawa 1996. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Ogrodzka-Mazur E. red. Teorie i modele badań międzykulturowych. Cieszyn-Warszawa 2006. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Grabowska B. red. Społeczne uwarunkowania edukacji międzykulturowej. T.2. Problemy praktyki oświatowej. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2009. Lewowicki, T., Ogrodzka-Mazur, E., Szczurek-Boruta, A., red. Edukacja międzykulturowa – dokonania, problemy, perspektywy. Cieszyn-Warszawa-Toruń 2010 Lewowicki T., Nikitorowicz J., Szczurek-Boruta A. red. Szkolnictwo z polskim językiem nauczania w państwach europejskich- stan, problemy i perspektywy. Białystok- Cieszyn-Warszawa 2010. Lewowicki T., Nikitorowicz J., Szczurek-Boruta A. red. Szkoły dla mniejszości na-rodowych i społeczności kaszubskiej w Polsce - stan, problemy i perspektywy. Warszawa-Cieszyn-Białystok 2013. Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Ogniewjuk W., Sysojewa S. red. Wielokulturowość i edukacja. Warszawa – Cieszyn – Kijów 2014. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Suchodolska J. red. Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2011 Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Grabowska B. red. Kultura w edukacji międzykulturowej konteksty teoretyczne i społeczno-polityczne, Cieszyn – Warszawa - Toruń 2013. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Szafrańska A. Sfery życia duchowego dzieci, młodzieży i dorosłych – studium z pogranicza polsko-czeskiego. T.4. O nauczycielach ich spostrzeganiu świata społecznego i aktywności. Toruń 2017. Macrea C.N., Stangor Ch., Hewstone M. red. Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie. Gdańsk 1999. Melosik Z. Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Kraków 2007. Misiejuk, D. Kontekst kulturowy wychowania. Wielokulturowość a standard społeczny stosunków międzykulturowych w perspektywie pedagogicznej. Białystok 2021. Nelson T.D. Psychologia uprzedzeń. Gdańsk 2003. Nikitorowicz J. Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa 2009. Nikitorowicz, J. Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości. Kraków 2018. Nikitorowicz, J. Edukacja międzykulturowa w perspektywie paradygmatu współistnienia kultur. Białystok 2020. Schaff A. Stereotypy a działanie ludzkie. Warszawa 1981. Sobecki, M., Misiejuk, D., Muszyńska, J., Bajkowski, T. red. Człowiek pogranicza. Wyzwania humanistycznej edukacji. Białystok 2019. Sobecki, M. Tożsamość społeczno-kulturowa młodzieży akademickiej w wymiarze religijnym. Białystok 2021. Szczurek-Boruta A. Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości – szkice pedagogiczne. Cieszyn-Kraków 2007. Szczurek-Boruta A. Zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne warunki ich wypełniania w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i gospodarczo – studium pedagogiczne. Katowice 2007. Szczurek-Boruta A. Doświadczenia społeczne w przygotowaniu przyszłych nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości. Toruń 2013. Szczurek-Boruta A. O przygotowaniu nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości – konteksty, opinie studentów, propozycje. Toruń 2014. Szczurek-Boruta A., Ogrodzka-Mazur E. red. Poza paradygmaty pedagogiki. Pedagogika międzykulturowa. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2012. Szczurek-Boruta A., Jas K. red. Człowiek wykluczony i człowiek w sytuacji zagrożenia wykluczeniem społecznym, edukacyjnym i kulturowym – wyzwania, powinności pedagogiki, zadania. Toruń 2017. Czasopismo „Edukacja Międzykulturowa” |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wprowadzające, zapoznanie studentów z programem, przedstawienie wymogów związanych z zaliczeniem przedmiotu. 2-3. Edukacja regionalna, edukacja wielokulturowa, edukacja międzykulturowa – cele, zadania, zakresy pojęć, przedstawiciele, przykłady realizacji. 4. Poczucie tożsamości i obraz samego siebie (Twenty Stament Test). 5. Kategoria Inny/Obcy w odniesieniu do różnic biologicznych, społecznych, kulturowych, politycznych, ekonomicznych, poszczególnych jednostek i grup. 6. Pojęcie stereotypu i mechanizmy jego powstawania. Funkcje stereotypów, zmiana stereotypów, hipoteza kontaktu, teoria kategoryzacji społecznej, autostereotyp. 7. Rola bajek w edukacji międzykulturowej. 8. Autoprezentacje – analiza tekstów bieżących artykułów z czasopism pedagogicznych. 9-10. Warsztat antydyskryminacyjny – pojęcie dyskryminacji (indywidualnej, strukturalnej), uprzedzeń, tolerancji, akceptacji, grupy wykluczone społecznie. 11-12. Gry i zabawy pogłębiające wiedzę o sobie i innych; uczące, jak pogłębić relacje z ludźmi – ćwiczenia praktyczne. 13-14. Projektowanie sytuacji edukacyjnych przeciwdziałania uprzedzeniom i dyskryminacji – praca w grupach. 15. Podsumowanie – zaliczenie. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody problemowe (dyskusja, burza mózgów); metoda projektów; praca z tekstem (analiza krytyczna i praktyczna weryfikacja poznanych zagadnień). Metody podające, pogadanka. Metody aktywizujące |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń na najniższym dopuszczalnym poziomie (ocena dostateczna) jest uzyskanie powyżej 50% maksymalnej punktacji z kolokwium. Kolokwium obejmuje treści z ćwiczeń. |
||||||||||||||||
Uwagi: |
IIISem. PES1 PRIS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.