Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej [W6-PE-WZ-S2-TPOW] semestr zimowy 2022/2023
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej [W6-PE-WZ-S2-TPOW]
Zajęcia: semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, wtorek (niestandardowa częstotliwość), 17:15 - 19:30
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Urszula Klajmon-Lech
Literatura:

1. Badora S., Zięba-Kołodziej B.: Pedagogika opiekuńcza. Perspektywy myślenia o rodzinie. Warszawa 2015, Wyd. Difin.

2. Gajewska G.: Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka: wybrane zagadnienia teorii, metodyki i praktyki opiekuńczowychowawczej. Zielona Góra 2004, PEKW "GAJA".

3. Kępski C. (red.): Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole i innych instytucjach oświatowych. Lublin 2005, Wydawnictwo

UMCS.

4. Łuczyński A.: Gumińska-Sagan I. (red.): Aktywność opiekuńczo-wychowawcza wobec współczesnych wyzwań. Lublin 2016,

Wydawnictwo KUL.

5. Miller A.: Zniewolone dzieciństwo. Ukryte źródła tyranii. Tłum. B. Przybyłowska. Poznań 1999, Media Rodzina.

6. Pyrzyk I.J.: Wprowadzenie do pedagogiki opiekuńczej. Włocławek 2006.

7. Pyrzyk I.J.: Prekursorzy pedagogiki opiekuńczej. Toruń 2001, Wyd. „Adam Marszałek”.

8. Szczepańska M. (red.): Praca opiekuńczo-wychowawcza. T. 1, Kontekst teoretyczny. Gdynia 2016, Wydawnictwo

Akademickie AMW.

9. Szczepańska M. (red.): Praca opiekuńczo-wychowawcza. T. 2, Kontekst metodyczny. Gdynia 2016, Wydawnictwo

Akademickie AMW.

10. Wosik-Kawala D. (red.): Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Lublin 2012, Wydawnictwo

UMCS.

Literatura uzupełniająca:

1. Badora S., Marzec D. K.: Twórcy polskiej pedagogiki opiekuńczej: wybrani przedstawiciele. Częstochowa 1999, Wyd. WSP.

2. Badora S.: Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej. Tarnobrzeg 2009, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. prof.

Stanisława Tarnowskiego.

3. Biedroń M., Rokosz M. (red.): Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej. Toruń 2001.

4. Dąbrowski Z., Kulpiński F.: Pedagogika opiekuńcza: historia, teoria, terminologia. Olsztyn 2000, Wyd. UWM.

5. Dąbrowski Z.: Pedagogika opiekuńcza w zarysie. T.1 i 2. Olsztyn 2006, Wyd. UWM.

6. Duraj-Nowakowa K., Gruca-Miąsik U. (red.): Wyzwania i szanse pedagogiki społeczno-opiekuńczej. Rzeszów 2010, Wyd.

URz.

7. Jundziłł E., Pawłowska R. (red.): Pedagogika opiekuńcza: przeszłość-teraźniejszość-przyszłość. Gdańsk 2008, Wyd.

„Harmonia”.

8. Kamiński U.: Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania.

Krajewska B. Instytucje wsparcia dziecka i rodziny: zagadnienia podstawowe. Kraków 2009, Oficyna Wydawnicza "Impuls".

10. Kurzeja A.: Dzieci ulicy – profilaktyka zagrożeń. Kraków 2008, Oficyna Wydawnicza "Impuls".

11. Kuźma J. (red.): Opieka i wychowanie dzieci osieroconych w Polsce. Kraków 2007, Krakowska Szkoła Wyższa im. Andrzeja

Frycza Modrzewskiego.

12. Marzec D. K. (red.): Opieka i wychowanie w okresie transformacji systemowej. Częstochowa 1996, Wyd. Wyższej Szkoły

Pedagogicznej.

13. Matyjas B. (red.): Problemy teorii i praktyki opiekuńczej. Kielce 2005, Wyd. Akademii Świętokrzyskiej.

14. Pyrzyk I.J.: Rozwój teorii i metod polskiej pedagogiki opiekuńczej. Toruń 2006, Wyd. UMK.

15. Wilk T. (red.): Niektóre obszary pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacyjnej szkoły oraz środowiska lokalnego. Kraków

2007, Oficyna Wydawnicza "Impuls".

16. Woronowicz W., Apanel D. (red.): Opieka, wychowanie, kształcenie: moduły edukacyjne. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza

"Impuls".

Zakres tematów:

1. Opieka i wychowanie – definicja, zależność, specyfika pojęć

2. Działalność opiekuńczo-wychowawcza wobec dzieci i młodzieży – rys historyczny.

3. Regulacje prawne systemu opieki i wychowania w Polsce.

4. Opieka rodzinna – wybrane zagadnienia.

5. Opiekuńczo-wychowawcza funkcja szkoły.

6. Opiekun-wychowawca. Postawy opiekuńcze. Wzorzec opiekuna-wychowawcy. Warsztat pracy opiekuna-wychowawcy.

7. Modele opieki nad osobami niesamodzielnymi.

8. Opieka nad osobami chorymi i z niepełnosprawnością.

9. Modele opieki senioralnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład

Prezentacja multimedialna

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny

Uwagi:

2 letnie mgr stac rok I sem 1 POWiWDŻR

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)