Metody psychologiczno-pedagogiczne w terapii osób ze spektrum autyzmu-terapie wspomagające [W3-PC-MJS-PS4-11]
semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metody psychologiczno-pedagogiczne w terapii osób ze spektrum autyzmu-terapie wspomagające [W3-PC-MJS-PS4-11] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
co drugi wtorek (parzyste), 8:00 - 9:30
sala 112 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co drugi wtorek (nieparzyste), 17:15 - 18:45
sala 9 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 11 |
Limit miejsc: | 11 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Joanna Godawa |
Literatura: |
1. Borecka I.: Magia ogrodów, czyli o terapeutycznej funkcji ogrodów. Kraków 2009 2. Nęcka E., Trening twórczości, Gdańsk 2005. 3. Szulc W., Sztuka w służbie medycyny. Od antyku do postmodernizmu, Poznań 2001. 4. Szulc W.: Kulturoterapia. Wykorzystanie sztuki i działalności kulturalno-oświatowej w lecznictwie. Poznań 1994. 5. Handford O., Karolak W.: Mandala w artetrapii, Łódź 2008 6. Faherty C.: Autyzm... Co to dla ,mnie znaczy? Podręcznik z ćwiczeniami dla dzieci i dorosłych ze spektrum autyzmu. Kraków 2016 7. Attwood T.:Zespół aspergera. Kompletny przewodnik. Gdańsk 2019. 8. Donaldson O.F.: The Vision& Practise Of Belonging Playing by Heart, South Africa 1993 |
Zakres tematów: |
1. Znaczenie metod wspomagających w terapii osób ze spektrum autyzmu. 2. Systematyzacja wiedzy na temat metod wspomagających. 3. Opracowywanie wybranych metod zarówno w sposób praktyczny jak i teoretyczny (działania warsztatowe, organizacja zajęć z wybranymi metodami). 4. Metody opierające się na pracy z ciałem (Orginal play, Ruch rozwijający Weroniki Sherborne, relaksacja, bajki i opowieści relaksacyjne, teatroterapia). 5. Metody oparte na arteterapii (działania z wykorzystaniem: sztuk wizualnych, koloroterapii, praca z mandalą, karty dialogowe, bajkoterapia, mapping). 6. Projektowanie działań wspierających osoby ze spektrum autyzmu. |
Metody dydaktyczne: |
Metody podające, problemowe i praktyczne |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie dwuetapowe: ustne: dyskusja na temat roli pedagoga specjalnego/terapeuty we wspieraniu rozwoju osób ze spektrum autyzmu, możliwości i ograniczeń wynikających z niepełnosprawności, pisemne: projekt wsparcia rozwoju osób ze spektrum autyzmu za pomocą terapii wspomagających (praca grupowa). Ocena z przedmiotu stanowi średnią ocen z zaliczenia ustnego i pisemnego |
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.