Metodyka wychowania i kształcenia uczniów ze spektrum autyzmu na II i III etapie edukacyjnym [W3-PC-MJS-PS3-18]
semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka wychowania i kształcenia uczniów ze spektrum autyzmu na II i III etapie edukacyjnym [W3-PC-MJS-PS3-18] |
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
co drugi wtorek (parzyste), 8:00 - 9:30
sala 7 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co drugi wtorek (nieparzyste), 15:30 - 17:00
sala 202 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 15 |
Limit miejsc: | 22 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Joanna Godawa |
Literatura: |
BŁESZYŃSKI Jacek : Ewoluowanie terapii jako procesu optymalizacji efektywności rozwoju dziecka autystycznego na przykładzie trzech form // W: Pedagogika alternatywna – dylematy praktyki. – T. 2 / red. nauk. Krystyna Baranowicz. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2000 GAŁKOWSKI Tadeusz : Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym. – Warszawa :WSiP, 1995 MARKIEWICZ Katarzyna : Możliwości komunikacyjne dzieci autystycznych. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2004 PISULA Ewa : Autyzm u dzieci : diagnoza, klasyfikacja, etiologia. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000 TERAPIE wspomagające rozwój osób z autyzmem / red. nauk. Jacek J. Błeszczyński. - Wyd. 2 zm. -Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2005 WSPOMAGANIE rozwoju osób z autyzmem : teoria - metodyka - przykłady / red. nauk. Jacek J.Błeszyński. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2004 WYBRANE formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem / red. nauk. Ewa Pisula, Dorota Danielewicz. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2005 BARŁÓG Krystyna : Dziecko autystyczne w klasie szkolnej // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. - 2001, [nr] 8/9, s. 26-28 BŁESZYŃSKI Jacek : Badania nad wykorzystaniem metody Ruchu Rozwijającego w pracy z dzieckiem autystycznym // Wychowanie na co Dzień. - 2001, nr 12, s. 10-12 BŁESZYŃSKI Jacek : Badania różnicujące autyzm od zatrucia dzieci metalami ciężkimi //Wychowanie na Co Dzień. - 2003, nr 1/2, s. 23-25 PAWŁOWSKA-JAROŃ Halina : Percepcja sytuacji społecznego komunikowania się przez dziecko autystyczne // Szkoła Specjalna. – 2004, nr 3, s. 221-226 PIERÓG Marta : Zabawy dziecka autystycznego // Edukacja i Dialog. – 2005 nr 7, s. 30-34 |
Zakres tematów: |
1.Uczeń ze spektrum autyzmu na II i III etapie edukacyjnym. Możliwości, ograniczenia i specjalne potrzeby. 2. Komunikacja uczniów ze spektrum autyzmu. 3.Rozwój społeczny uczniów ze spektrum autyzmu. 4. Podstawowe metody pracy. 5. Możliwości dostosowania podstawy programowej do potrzeb uczniów ze spektrum autyzmu. 6.Planowanie pracy edukacyjno-wychowawczej. 7. Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. |
Metody dydaktyczne: |
metody podające i problemowe |
Metody i kryteria oceniania: |
Indywidualne opracowanie dostosowania jako składowej IPET-u dla wybranego ucznia ze spektrum autyzmu na II lub III etapie edukacyjnym. Indywidualne opracowanie liniowego tekstu programowanego dla uczniów ze spektrum autyzmu na II i III etapie edukacyjnym i ewentualna modyfikacja w wyniku grupowej dyskusji. Zespołowe opracowanie narzędzi sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów ze spektrum autyzmu na II i III etapie edukacyjnym, analiza i ocena narzędzi skonstruowanych przez inne osoby. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.