Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia wychowania [W3-PC-MJS-HISW] semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Historia wychowania [W3-PC-MJS-HISW]
Zajęcia: semestr letni 2022/2023 [2022/2023L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (parzyste), 13:45 - 15:15
sala 109
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Łukasz Michalski
Literatura:

Literatura zagadnień podstawowych

• Draus J., Terlecki R.: Historia wychowania. T. 2. Wiek XIX i XX. Kraków 2006.

• Huizinga J.: Jesień średniowiecza. Warszawa 1992.

• Kot S.: Historia wychowania. Zarys podręcznikowy, Lwów 1934 (reprint: 1994).

• Litak S.: Historia wychowania. T. 1. Do rewolucji francuskiej. Kraków 2002.

• Marrou H.-I.: Historia wychowania w starożytności. Warszawa 1969.

• Sztobryn S.: Historia wychowania. W: Pedagogika. Red. B. Śliwerski. Gdańsk 2006.

• Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie. Warszawa 1969.

Wybór literatury uzupełniającej

• Kupisiewicz Cz.: Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Kraków 2012.

• Historia wychowania. Red. Ł. Kurdybacha, Warszawa 1965 - 1968.

• Historia wychowania. Wiek XX. Red. J. Miąso. Warszawa 1980.

Zakres tematów:

Pola tematyczne

„Czy przeszłość jest obcym krajem?” oraz notatka z przyszłości – o możliwościach historiografii.

Faktografia historii wychowania

 Starożytność: wychowanie ateńskie i spartańskie; sofiści, Sokrates, Platon, Arystoteles; wychowanie rzymskie, dydaktyka Kwintyliana.

 Średniowiecze, początki chrześcijaństwa: św. Augustyn, scholastyka, typy szkół średniowiecznych (klasztorne, katedralne, kolegiackie i parafialne); wychowanie stanowe; św. Tomasz.

 Dzieje uniwersytetu: początki uniwersytetów (typ włoski, francuski), XIX-wieczne uniwersytety (typ angielski, pruski, francuski, amerykański), początki polskich uniwersytetów.

 Wychowanie doby renesansu, baroku i oświecenia: humanizm (Erazm z Rotterdamu, Juan Luis Vives, Melanchton, gimnazjum Jana Sturma); reformacja i kontrreformacja (główne tezy i konsekwencje dla wychowania); janseniści (Blaise Pascal), Michel de Montaigne; Jan Amos Komeński; realizm (Franciszek Bacon, Kartezjusz) i utopia (Tomasz Morus, Tommaso Campanella, Francis Bacon, Charles Fourier, Robert Owen); John Locke (wychowanie gentelmana), Jean-Jacques Rousseau, Johann Heinrich Pestalozzi.

 Polscy humaniści odrodzenia (Jan Frycz Modrzewski, Mikołaj Rej); Stanisław Konarski i szkolnictwo pijarskie, KEN (przebieg reform i główne postaci).

 Oświata i polska myśl pedagogiczna pod zaborami (Ewaryst Estkowski, Bronisław Trentowski, Stanisław Karpowicz, Stanisław Szczepanowski, Jan Władysław Dawid).

 Myśl pedagogiczna XIX wieku: Jan Fryderyk Herbart, Immanuel Kant, Friedrich Wilhelm Fröbel, Herbert Spencer, John Dewey.

 Nowe Wychowanie: Ovide Jean Decroly, Georg Kerschensteiner, Maria Montesorii, Maria Grzegorzewska, Célestin Freinet.

 Myśl pedagogiczna II RP: nurt biopsychologiczny, pedagogika kultury, pedagogika społeczna, pedagogika religijna (przedstawiciele, m.in.: Janusz Korczak, Bogdan Nawroczyński, Sergiusz, Hessen, Bogdan Suchodolski, Helena Radlińska, Florian Znaniecki, Kazimierz Sośnicki, Jacek Woroniecki, Henryk Rowid).

 Oświata polska w czasie okupacji oraz pedagogika socjalistyczna.

Metahistoria wychowania

Metody dydaktyczne:

metody problemowe, dyskusja, praca w grupach

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium jako opracowanie wybranych zagadnienia w notatniku zajęć (związanego z tematem poszczególnych ćwiczeń)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)