Historia wychowania [W3-PC-MJS-HISW]
semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Historia wychowania [W3-PC-MJS-HISW] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi czwartek (parzyste), 13:45 - 15:15
sala 109 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Łukasz Michalski | ||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura zagadnień podstawowych • Draus J., Terlecki R.: Historia wychowania. T. 2. Wiek XIX i XX. Kraków 2006. • Huizinga J.: Jesień średniowiecza. Warszawa 1992. • Kot S.: Historia wychowania. Zarys podręcznikowy, Lwów 1934 (reprint: 1994). • Litak S.: Historia wychowania. T. 1. Do rewolucji francuskiej. Kraków 2002. • Marrou H.-I.: Historia wychowania w starożytności. Warszawa 1969. • Sztobryn S.: Historia wychowania. W: Pedagogika. Red. B. Śliwerski. Gdańsk 2006. • Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie. Warszawa 1969. Wybór literatury uzupełniającej • Kupisiewicz Cz.: Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Kraków 2012. • Historia wychowania. Red. Ł. Kurdybacha, Warszawa 1965 - 1968. • Historia wychowania. Wiek XX. Red. J. Miąso. Warszawa 1980. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Pola tematyczne „Czy przeszłość jest obcym krajem?” oraz notatka z przyszłości – o możliwościach historiografii. Faktografia historii wychowania Starożytność: wychowanie ateńskie i spartańskie; sofiści, Sokrates, Platon, Arystoteles; wychowanie rzymskie, dydaktyka Kwintyliana. Średniowiecze, początki chrześcijaństwa: św. Augustyn, scholastyka, typy szkół średniowiecznych (klasztorne, katedralne, kolegiackie i parafialne); wychowanie stanowe; św. Tomasz. Dzieje uniwersytetu: początki uniwersytetów (typ włoski, francuski), XIX-wieczne uniwersytety (typ angielski, pruski, francuski, amerykański), początki polskich uniwersytetów. Wychowanie doby renesansu, baroku i oświecenia: humanizm (Erazm z Rotterdamu, Juan Luis Vives, Melanchton, gimnazjum Jana Sturma); reformacja i kontrreformacja (główne tezy i konsekwencje dla wychowania); janseniści (Blaise Pascal), Michel de Montaigne; Jan Amos Komeński; realizm (Franciszek Bacon, Kartezjusz) i utopia (Tomasz Morus, Tommaso Campanella, Francis Bacon, Charles Fourier, Robert Owen); John Locke (wychowanie gentelmana), Jean-Jacques Rousseau, Johann Heinrich Pestalozzi. Polscy humaniści odrodzenia (Jan Frycz Modrzewski, Mikołaj Rej); Stanisław Konarski i szkolnictwo pijarskie, KEN (przebieg reform i główne postaci). Oświata i polska myśl pedagogiczna pod zaborami (Ewaryst Estkowski, Bronisław Trentowski, Stanisław Karpowicz, Stanisław Szczepanowski, Jan Władysław Dawid). Myśl pedagogiczna XIX wieku: Jan Fryderyk Herbart, Immanuel Kant, Friedrich Wilhelm Fröbel, Herbert Spencer, John Dewey. Nowe Wychowanie: Ovide Jean Decroly, Georg Kerschensteiner, Maria Montesorii, Maria Grzegorzewska, Célestin Freinet. Myśl pedagogiczna II RP: nurt biopsychologiczny, pedagogika kultury, pedagogika społeczna, pedagogika religijna (przedstawiciele, m.in.: Janusz Korczak, Bogdan Nawroczyński, Sergiusz, Hessen, Bogdan Suchodolski, Helena Radlińska, Florian Znaniecki, Kazimierz Sośnicki, Jacek Woroniecki, Henryk Rowid). Oświata polska w czasie okupacji oraz pedagogika socjalistyczna. Metahistoria wychowania |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
metody problemowe, dyskusja, praca w grupach |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium jako opracowanie wybranych zagadnienia w notatniku zajęć (związanego z tematem poszczególnych ćwiczeń) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.