Struktury wizualne [W6-EP-S1-SW3]
semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Struktury wizualne [W6-EP-S1-SW3] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 10 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Krystyna Pasterczyk |
Strona domowa grupy: | https://informator.us.edu.pl/modules/104099/ |
Literatura: |
Obowiązkowa: Paul Klee, „Pedagogical sketchbook” (internet) Maurice Merleau-Ponty, “Fenomenologia percepcji”, wyd. Aletheia, 2001. Robert Morris, rozdział “Kilka uwag o fenomenologii wytwarzania” w: “Uwagi o rzeźbie”, wyd. Muzeum Sztuki w Łodzi, 2010. Uzupełniająca: Wasyl Kandyński, „O duchowości w sztuce”, wyd. PIW, 1986. Rudolf Arnheim, „Myślenie wzrokowe”, wyd. słowo/obraz terytoria, 2013. Katalog „Andrzej Pawłowski” (formy naturalnie kształtowane), wyd. Galeria BWA, Katowice, 2002. Materiały prezentowane podczas zajęć (artyści, dzieła, czasopisma, katalogi wystaw, aktualne wydarzenia artystyczne itp.) |
Zakres tematów: |
CZASOWNIKI PRZESTRZENNE (temat semestralny) Poszerzenie skali bezpośrednich działań z przedmiotem/materiałem poprzez użycie czasowników operacyjnych (ciąć, skręcać, rosnąć, rzucać, kompresować, owijać…) jako narzędzi do tworzenia rzeczy-wydarzenia i aranżowania przestrzeni. Zadanie polega na zastosowaniu jednego lub dwóch wybranych czasowników jako zasady działania polegającej na interakcji z niektórymi powierzchniami, niektórymi przedmiotami, materiałami, z wymiarem czasowym w obrębie przestrzeni własnego ciała. Bezpośrednie zaangażowanie się w pewne uwarunkowania naturalne (ograniczona mobilność ciała, właściwości materiałów, przypadek, siła ciążenia). Następnie próba uporządkowania tych doświadczeń jako jednorodnej wypowiedzi artystycznej o zrozumiałej (co najmniej dostrzeżonej) strukturze wizualnej. |
Metody dydaktyczne: |
Temat semestralny rozpisany zostaje na etapy i realizowany jest w szeregu prostych ćwiczeń metodą prób i błędów - odkrycie staje się miarą kreatywności. Zasadą jest bezpośredni kontakt z badanym medium oraz naprzemienność procesów intuicji i kalkulacji. Ćwiczenia nie są swobodnymi wyrażeniami, dekoracjami, przedstawieniami lub ilustracjami, ale przede wszystkim badaniami! Pozwalają studentom doświadczyć różnorakich aspektów trójwymiarowości oraz je racjonalizować. Eksperymenty i poszukiwania zostają podsumowane w pracy zaliczeniowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Rozmowa i konstruktywna krytyka. Wzajemna konfrontacja postaw i prac studentów jako ważny element oceny ich rezultatów i samopoznania. Kryteria oceny: - obecność na zajęciach i zaangażowanie w proces kształcenia i samokształcenia, - komunikacja i dialog z prowadzącym zajęcia, - adekwatność wypowiedzi/koncepcji artystycznej do tematu zadania, - inwencja twórcza i jakość artystycznej artykulacji, - poziom autorskiego komentarza (prezentacja i dokumentacja rozwijanych idei i rezultatów pracy), - poziom pracy studenta w toku indywidualnym oraz na tle grupy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.