Atrakcje turystyczne świata [W2-TR-GT-S2-011]
semestr zimowy 2022/2023
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Atrakcje turystyczne świata [W2-TR-GT-S2-011] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
każdy wtorek, 11:30 - 13:00
sala 103a Budynek dydaktyczny "Żyleta" (Sosnowiec, ul. Będzińska 60) jaki jest adres?
wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 9:45 - 13:00
(sala nieznana) |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 13 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Michał Apollo, Katarzyna Pukowiec-Kurda |
Literatura: |
1. Hall, C. M. (2008). Tourism planning: policies, processes and relationships. Pearson Education. 2. Hu, W., & Wall, G. (2005). Environmental management, environmental image and the competitive tourist attraction. Journal of sustainable tourism, 13(6), 617-635. 3. Kurek W. (red) (2012). Regiony turystyczne świata część 1 Europa. PWN. 4. Kurek W. (red) (2012). Regiony turystyczne świata część 2. PWN. 5. Kurek, W. (red) (2007). Turystyka. PWN. 6. Leiper, N. (1990). Tourist attraction systems. Annals of tourism research, 17(3), 367-384. 7. Lonely Planet (Przewodniki turystyczne: różne). 8. Mikos von Rohrscheidt, A. (2014). Współczesne przewodnictwo miejskie. Metodyka i organizacja interpretacji dziedzictwa. Kraków/Poznań: Proksenial, 9. Rettinger, R., Apollo, M. (2017). Enriching tour–operators' offer to go beyond sea, sun and sand: The case of the Dominican Republic. [W:] R. Efe, M. Öztürk (eds.), Contemporary Studies in Environment and Tourism, Chapter: 5 (s.60-81). Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. 10.Seddighi, H. R., & Theocharous, A. L. (2002). A model of tourism destination choice: a theoretical and empirical analysis. Tourism management, 23(5), 475-487. |
Zakres tematów: |
Blok 1. Atrakcje turystyczne świata. W ramach tego bloku studenci zapoznają się z regionalizacją turystyczną świata a także poznają największe atrakcje turystyczne świata. Atrakcje będą prezentowane w formie rodzajów turystyki: - turystyka aktywna/przygodowa/kwalifikowana - turystyka kulturowa - turystyka eventowa - turystyka hazardowa - ekoturystyka - turystyka miejska itp. Studenci otrzymają karty pracy, które będą uzupełniać. Na mapie konturowej będą zaznaczać omawiane miejsca – w ten sposób powstaną atrakcje turystyczne świata w ujęciu regionalnym. Blok 2. Atrakcje turystyczne Europy 1,2,3. Kraje śródziemnomorskie jako region turystyczny. Omówienie wspólnych cech regionu np. Hiszpanii, Włoch, Chorwacji i Wysp Greckich. Największe atrakcje turystyczne całego regionu śródziemnomorskiego. Sezonowość użytkowania turystycznego. Najważniejsze destynacje turystyczne i ich główne atrakcje. 4,5. Kraje bałkańskie jako region turystyczny: Omówienie wspólnych cech regionu np. Bułgarii, Albanii, Czarnogóry. Największe atrakcje turystyczne całego regionu bałkańskiego. Sezonowość użytkowania turystycznego. Najważniejsze destynacje turystyczne i ich główne atrakcje. 6,7. Kraje Europy Zachodniej jako region turystyczny. Omówienie wspólnych cech regionu: Francji, Niemiec, Holandii i Belgii. Największe atrakcje turystyczne całego regionu północno-zachodniego. Sezonowość użytkowania turystycznego. Najważniejsze destynacje turystyczne i ich główne atrakcje. 8. Kraje alpejskie jako region turystyczny. Omówienie wspólnych cech regionu np. Płd. Francji, Austrii i płn. Włoch. Największe atrakcje turystyczne całego regionu alpejskiego. Sezonowość użytkowania turystycznego. Najważniejsze destynacje turystyczne i ich główne atrakcje. Blok 3. Zagrożenia związane z wyjazdem w obszar atrakcyjny turystycznie Zagrożenia związane z destynacją turystyczną: - wybuchy wulkanów - trzęsienia ziemi - różnice kulturowe i implikacje z nimi związane - zagrożenia związane z człowiekiem - zagrożenia związane ze zwierzętami - choroby związane z destynacją turystyczną - praktyczne sposoby ograniczenia zagrożeń związanych z destynacją turystyczną Blok 4. Organizacja wyjazdu turystycznego od A do Z. Wprowadzenie w problematykę organizacji imprez turystycznych i rekreacyjnych. Planowanie imprezy turystycznej – etapy organizacji imprez turystycznych i rekreacyjnych. Dostępność destynacji turystycznej – czym kierować się przy wyborze miejsca odbycia imprezy turystycznej |
Metody dydaktyczne: |
Wykład multimedialny z prezentacją multimedialną i kartami pracy dla studentów |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne w formie testu z pytań otwartych i zamkniętych. Ocenę końcową stanowi średnia ocen z czterech zaliczeń pisemnych z poszczególnych bloków tematycznych: 1. Ujęcie tematyczne - formy turystyki i ich lokalizacja 2. Ujęcie regionalne atrakcji turystycznych Europy 3. Zagrożenia związane z turystyką 4. Organizacja wyjazdu turystycznego |
Uwagi: |
1 sem. Turystyki /studia II stopnia/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.