Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura i realia krajów rosyjskiego obszaru językowego [US-OOD-S0-SPNJO-KRKR] semestr letni 2022/2023
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Kultura i realia krajów rosyjskiego obszaru językowego [US-OOD-S0-SPNJO-KRKR]
Zajęcia: semestr letni 2022/2023 [2022/2023L] (zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 17:15 - 19:30
sala 357
Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych (Katowice, ul. Bankowa 14) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: 19
Zaliczenie: Zaliczenie z modułu
Prowadzący: Izabela Nowak
Literatura:

Proponowana literatura:

E.Acton, Rosja. Dziedzictwo caratu i władzy radzieckiej, przeł. J.Stawiński, Warszawa 2013.

J. H. Billington, Ikona i topór. Historia kultury rosyjskiej, przeł. J. Hunia, Kraków 2007.

H.Carrere d'Encausse, Euroazjatyckie imperium, przeł.K.Antkowiak, Kęty 2014.

Zakres tematów:

1. Pochodzenie Słowian Wschodnich. Początki państwowości na terenach słowiańszczyzny wschodniej. Teoria normańska.

2. Ruś Kijowska. Przyjęcie chrześcijaństwa.

3. Spuścizna kulturowo-religijna epoki staroruskiej (sztuka sakralna, świecka, użytkowa, rzemiosło folklorystyczne).

4. Prawosławie, teologia ikony, ikonostas - podstawowe informacje.

5. Wycieczka do cerkwi prawosławnej w Sosnowcu.

6. Jarzmo mongolski i rozpad słowiańszczyzny wschodniej.

7. Geneza rosyjskiego absolutyzmu. Ukonstytuowanie się nowej dynastii.

8. Narodziny i rozkwit imperium.

9. Spuścizna kulturowa rosyjskiego Oświecenia i Romantyzmu (literatura, sztuka, teatr, dwie wielkie stolice - Moskwa i Sankt Petersburg, wielkie muzea - Ermitaż i Galeria Trietiakowska).

10. Początki i rozwój nowego systemu:

a) Rosja na przełomie 19.i 20.wieku (chłopstwo, sytuacja w przemyśle, Rosja "urzędowa", inteligencja, estetyczne poszukiwania w literaturze, sztuce, np. twórczość W. Kandinsky’ego, K. Malewicza i M. Chagall’a)

b) geneza bolszewizmu

c) powstanie i budowa ZSRR

d) charakterystyka okresu leninizmu

e) charakterystyka okresu stalinizmu

f) Chruszczow i era komunizmu reformatorskiego

g) Breżniew i era komunizmu nomenklatury

h) Gorbaczow, pieriestrojka i rozpad ZSRR

11. Dziedzictwo historyczno-polityczno-kulturowe Rosji i byłych krajów ZSRR po sowietyźmie.

12. Federacja Rosyjska po roku 1991. Dziedzictwo Jelcyna i era Putina.

13. Etniczność i narody we współczesnej Rosji:

a) struktura etniczna Federacji Rosyjskiej. Etnopolityka Federacji Rosyjskiej

b) język rosyjski i języki narodów Federacji Rosyjskiej

c) tożsamość Rosjan i nie-Rosjan

d) koncepcja "świata rosyjskiego" ("russkij mir")

d) pojęcia russkij narod/rassijskij narod

e) konstruowanie "rassijskawa naroda"

14. Zjawiska kultury i tożsamości narodowej współczesnej Rosji:

a) specyfika cywilizacji, kultury i tożsamości rosyjskiej w porównaniu z zachodnią

b) uwarunkowania rosyjskiego syndromu imperialnego

c) etnocentryzm rosyjski (doktryna euroazjatyzmu, opcja wszechrosyjska, wizja Rosji na podstawie ideologii Aleksandra Sołzenicyna, współczesne ruchy narodowe i neofaszystowskie)

e) prawosławny mesjanizm

15. Koncepcje kulturowe dotyczące roli Rosji na arenie międzynarodowej we współczesnym świecie:

a) nurt mesjanistyczny

b) nurt realistyczny

c) model euroazjatycki

d) model euroatlantycki

Metody dydaktyczne:

Podczas zajęć wykorzystane zostaną działania dydaktyczne angażujące studentów (zachęta do aktywności, współpracy w zespołach, autonomii, tj. wypowiadania własnego zdania) skorelowane z udziałem pracy własnej studenta oraz poparte informacją zwrotną ze strony prowadzącego (feddback i feedforward)).

W trakcie zajęć planowane jest wykorzystanie następujących metod:

1. Metoda poglądowa - omówienie materiału z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, demonstracja wybranych artefaktów.

2. Metody włączające i aktywizujące (forma ustna) - dyskusja panelowa, debata oxfordzka, dyskusja sokratejska, dyskusja metodą "akwarium".

3. Metody poszukiwania i porządkowania zdobytych informacji (forma graficzna) - metaplan, "drzewo decyzyjne", metoda projektu.

4. Techniki i narzędzia kształcenia na odległość.

Metody i kryteria oceniania:

Ustalenie "kontraktu" jako fundamentu, w oparciu o który realizowana będzie praca grupy wraz z oceną uzyskiwanych efektów kształcenia.

Ustalenia wstępne. Na warunki uzyskania zaliczenia składają się:

- uczestnictwo w zajęciach

- przy czym dopuszczalne są trzy nieusprawiedliwione nieobecności w ciągu semestru, ewentualne nadmiarowe nieobecności winny być usprawiedliwione

- nieusprawiedliwiona nieobecność studenta na więcej niż trzech zajęciach skutkuje oceną niedostateczną z pierwszego terminu zaliczenia

- nieobecność studenta na zajęciach w wymiarze 60% i więcej skutkuje nieuzyskaniem zaliczenia i koniecznością powtórzenia modułu

- wykonywanie zadań utrwalających i zadań na platformie Forms/Moodle w ramach pracy własnej studenta (dwa zestawy zadań, możliwość wielokrotnego podejścia/poprawy)

- zaangażowanie podczas zajęć - minimum jeden aktywny udział w debacie, dyskusji, projekcie (min.10 pkt - maks. 40 pkt).

Oceną końcową jest średnia arytmetyczna uzyskana z zadań wykonywanych w ramach pracy własnej studenta oraz oceny uzyskanej za pracę na zajęciach.

Skala ocen:

90-100 pkt/ 90 -100 % = bdb (bardzo dobry)

84-89 pkt/ 84 - 89 % = db+ (dobry plus)

75-83 pkt/ 75 - 83 % = db (dobry)

69-75 pkt/ 69 - 74% = dst+ (dostateczny

60-68 pkt/ 60 - 68% = dst (dostateczny)

59 - 0 pkt/ 0 - 59% = ndst (niedostateczny)/ wymagana poprawa wybranej aktywności

Uwagi:

Ogólnouczelniana Oferta Dydaktyczna dedykowana studentom studiów drugiego stopnia wszystkich specjalności.

Istnieje możliwość przeprowadzenia części zajęć w formie zdalnej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)