Kultura i realia krajów rosyjskiego obszaru językowego [US-OOD-S0-SPNJO-KRKR]
semestr letni 2022/2023
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Kultura i realia krajów rosyjskiego obszaru językowego [US-OOD-S0-SPNJO-KRKR] |
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 17:15 - 19:30
sala 357 Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych (Katowice, ul. Bankowa 14) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | 19 |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu |
Prowadzący: | Izabela Nowak |
Literatura: |
Proponowana literatura: E.Acton, Rosja. Dziedzictwo caratu i władzy radzieckiej, przeł. J.Stawiński, Warszawa 2013. J. H. Billington, Ikona i topór. Historia kultury rosyjskiej, przeł. J. Hunia, Kraków 2007. H.Carrere d'Encausse, Euroazjatyckie imperium, przeł.K.Antkowiak, Kęty 2014. |
Zakres tematów: |
1. Pochodzenie Słowian Wschodnich. Początki państwowości na terenach słowiańszczyzny wschodniej. Teoria normańska. 2. Ruś Kijowska. Przyjęcie chrześcijaństwa. 3. Spuścizna kulturowo-religijna epoki staroruskiej (sztuka sakralna, świecka, użytkowa, rzemiosło folklorystyczne). 4. Prawosławie, teologia ikony, ikonostas - podstawowe informacje. 5. Wycieczka do cerkwi prawosławnej w Sosnowcu. 6. Jarzmo mongolski i rozpad słowiańszczyzny wschodniej. 7. Geneza rosyjskiego absolutyzmu. Ukonstytuowanie się nowej dynastii. 8. Narodziny i rozkwit imperium. 9. Spuścizna kulturowa rosyjskiego Oświecenia i Romantyzmu (literatura, sztuka, teatr, dwie wielkie stolice - Moskwa i Sankt Petersburg, wielkie muzea - Ermitaż i Galeria Trietiakowska). 10. Początki i rozwój nowego systemu: a) Rosja na przełomie 19.i 20.wieku (chłopstwo, sytuacja w przemyśle, Rosja "urzędowa", inteligencja, estetyczne poszukiwania w literaturze, sztuce, np. twórczość W. Kandinsky’ego, K. Malewicza i M. Chagall’a) b) geneza bolszewizmu c) powstanie i budowa ZSRR d) charakterystyka okresu leninizmu e) charakterystyka okresu stalinizmu f) Chruszczow i era komunizmu reformatorskiego g) Breżniew i era komunizmu nomenklatury h) Gorbaczow, pieriestrojka i rozpad ZSRR 11. Dziedzictwo historyczno-polityczno-kulturowe Rosji i byłych krajów ZSRR po sowietyźmie. 12. Federacja Rosyjska po roku 1991. Dziedzictwo Jelcyna i era Putina. 13. Etniczność i narody we współczesnej Rosji: a) struktura etniczna Federacji Rosyjskiej. Etnopolityka Federacji Rosyjskiej b) język rosyjski i języki narodów Federacji Rosyjskiej c) tożsamość Rosjan i nie-Rosjan d) koncepcja "świata rosyjskiego" ("russkij mir") d) pojęcia russkij narod/rassijskij narod e) konstruowanie "rassijskawa naroda" 14. Zjawiska kultury i tożsamości narodowej współczesnej Rosji: a) specyfika cywilizacji, kultury i tożsamości rosyjskiej w porównaniu z zachodnią b) uwarunkowania rosyjskiego syndromu imperialnego c) etnocentryzm rosyjski (doktryna euroazjatyzmu, opcja wszechrosyjska, wizja Rosji na podstawie ideologii Aleksandra Sołzenicyna, współczesne ruchy narodowe i neofaszystowskie) e) prawosławny mesjanizm 15. Koncepcje kulturowe dotyczące roli Rosji na arenie międzynarodowej we współczesnym świecie: a) nurt mesjanistyczny b) nurt realistyczny c) model euroazjatycki d) model euroatlantycki |
Metody dydaktyczne: |
Podczas zajęć wykorzystane zostaną działania dydaktyczne angażujące studentów (zachęta do aktywności, współpracy w zespołach, autonomii, tj. wypowiadania własnego zdania) skorelowane z udziałem pracy własnej studenta oraz poparte informacją zwrotną ze strony prowadzącego (feddback i feedforward)). W trakcie zajęć planowane jest wykorzystanie następujących metod: 1. Metoda poglądowa - omówienie materiału z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, demonstracja wybranych artefaktów. 2. Metody włączające i aktywizujące (forma ustna) - dyskusja panelowa, debata oxfordzka, dyskusja sokratejska, dyskusja metodą "akwarium". 3. Metody poszukiwania i porządkowania zdobytych informacji (forma graficzna) - metaplan, "drzewo decyzyjne", metoda projektu. 4. Techniki i narzędzia kształcenia na odległość. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ustalenie "kontraktu" jako fundamentu, w oparciu o który realizowana będzie praca grupy wraz z oceną uzyskiwanych efektów kształcenia. Ustalenia wstępne. Na warunki uzyskania zaliczenia składają się: - uczestnictwo w zajęciach - przy czym dopuszczalne są trzy nieusprawiedliwione nieobecności w ciągu semestru, ewentualne nadmiarowe nieobecności winny być usprawiedliwione - nieusprawiedliwiona nieobecność studenta na więcej niż trzech zajęciach skutkuje oceną niedostateczną z pierwszego terminu zaliczenia - nieobecność studenta na zajęciach w wymiarze 60% i więcej skutkuje nieuzyskaniem zaliczenia i koniecznością powtórzenia modułu - wykonywanie zadań utrwalających i zadań na platformie Forms/Moodle w ramach pracy własnej studenta (dwa zestawy zadań, możliwość wielokrotnego podejścia/poprawy) - zaangażowanie podczas zajęć - minimum jeden aktywny udział w debacie, dyskusji, projekcie (min.10 pkt - maks. 40 pkt). Oceną końcową jest średnia arytmetyczna uzyskana z zadań wykonywanych w ramach pracy własnej studenta oraz oceny uzyskanej za pracę na zajęciach. Skala ocen: 90-100 pkt/ 90 -100 % = bdb (bardzo dobry) 84-89 pkt/ 84 - 89 % = db+ (dobry plus) 75-83 pkt/ 75 - 83 % = db (dobry) 69-75 pkt/ 69 - 74% = dst+ (dostateczny 60-68 pkt/ 60 - 68% = dst (dostateczny) 59 - 0 pkt/ 0 - 59% = ndst (niedostateczny)/ wymagana poprawa wybranej aktywności |
Uwagi: |
Ogólnouczelniana Oferta Dydaktyczna dedykowana studentom studiów drugiego stopnia wszystkich specjalności. Istnieje możliwość przeprowadzenia części zajęć w formie zdalnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.