Budowanie zespołu – warsztat specjalizacyjny HR-3A: Budowanie zespołu z wykorzystaniem kreatywnych metod rozwiązywania problemów [W3-SOHR-S2-BZRP]
semestr zimowy 2022/2023
Warsztat,
grupa nr 1
Przedmiot: | Budowanie zespołu – warsztat specjalizacyjny HR-3A: Budowanie zespołu z wykorzystaniem kreatywnych metod rozwiązywania problemów [W3-SOHR-S2-BZRP] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Warsztat [Wr], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 15:30 - 17:00
sala 237 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 15 |
Limit miejsc: | 14 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Maciej Sosnowski |
Strona domowa grupy: | https://informator.us.edu.pl/modules/109684/ |
Literatura: |
Agor, W., H., (1998) (red.) Intuicja w organizacji. Jak twórczo przewodzić i zarządzać. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu. Kraków. Andreas, S., (2001) Jak pracowała Virginia Satir. Zapis sesji terapeutycznej z komentarzem, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk Biela, A., (2015) Trening Kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Samo Sedno Edgard. Warszawa. Bielińska, I., Jakubczyńska, Z, (2016) Efektywny zespół. Wydawnictwo Samo Sedno. Warszawa. Bieniok, H., Gruszczyńska – Malec, G., Królik, G., (1998) Elementarz twórczego myślenia. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice. Birkenbihl, V., F., (2004) Techniki kreatywnego rozwiązywania problemów. Studio Astropsychologii. Białystok. Blikle, A., J., (2017) Doktryna jakości. Wydanie II Turkusowe. Helion. Gliwice. de Bono, E., (2008) Myślenie lateralne. Idee na przekór schematom. Helion. Gliwice. de Bono, E., (2009) Mieć piękny umysł. Wydawnictwo Studio Emka. Warszawa. de Bono, E., (1995) Naucz się myśleć kreatywnie. Wydawnictwo Prima. Warszawa. Harasim, W., Dziwulski, J., (2015) Zarządzanie twórcze. Wyższa Szkoła Promocji Mediów i Show Businessu. Warszawa. Knapp, J., (2017) Pięciodniowy sprint. Rozwiązywanie trudnych problemów i testowanie pomysłów. Helion. Gliwice. Królik, G., Gruszczyńska – Malec, G., Bieniok, H., (1998) Elementarz twórczego myślenia. Nowoczesne zarządzanie w biznesie. Zeszyt1, Wyd. 2. Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, . Katowice. Maurer, R., (2019) Filozofia Kaizen. Jak mały krok może zmienić, Twoje życie. Helion. Gliwice. Mechło, P., Geppert, O., (2020) Trening innowacyjnego myślenia. Helion. Gliwice. Nęcka, E., (2001) Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B., (2005), Trening twórczości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk. Oyster, C. K., (2000) Grupy. Zysk i Spółka. Poznań. Proctor, T., (2003) Twórcze rozwiązywanie problemów. Podręcznik dla menedżerów. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk. Proctor, T., (1998) Zarządzanie twórcze. Gebethner & Ska. Warszawa. Schein, E. H., (2019) Potęga dobrej komunikacji w zespole. Wydawnictwo PWN, Warszawa. Szczepanik, R., (2013) Budowanie zespołu. Wydawnictwo Helion, Gliwice Sloane, P., (2003) Twórcze myślenie w zarządzaniu. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk. Starr, J., (2011) Coaching dla menedżerów. Wydawnictwo Samo Sedno, Warszawa. Szmidt K., J., (2013) Trening Kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Helion. Gliwice. Szmidt K., J., (2010) ABC kreatywności. Difin. Warszawa. Zimbardo, P., G., Gerrig, R., J., (2012) Psychologia i życie. PWN, Warszawa. |
Zakres tematów: |
1. Po co nam zespół? Po co nam silny zespół? 2. Cechy efektywnego zespołu. 3. Kontrakt zespołowy. 4. Role zespołowe (koncepcja dziewięciu ról Belbina) 5. błędy i eliminacja błędów w pracy zespołu 6. proces budowania zespołu / cykl życia 7. Zasady twórczego rozwiązywania problemów, 8. Problem / konflikt i jego rola w zespołach. 9. Wybrane definicje twórczości. 10. Charakterystyka myślenia twórczego oraz osób twórczych 11. Bariery blokujące kreatywność 12. Idea killers w organizacjach 13. Metody twórczego rozwiązywania problemów oraz metody znajdywania pomysłów i idei. |
Metody dydaktyczne: |
Warsztat – praca w podgrupach, case study, symulacje, metody sytuacyjne, twórcze techniki pracy zespołowej: burza mózgów i jej odmiany, Kaizen, kapelusze myślowe, mapy myślowe, metody obrazkowe (fotometoda), techniki odwracania problemu, synektyka, tworzenie wizji, pisanie opowiadań, dyskusja punktowana, metody graficzne – plakaty. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu są: 1. obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności nieusprawiedliwione, każda następna wymaga zaliczenia materiału), 2. aktywne uczestnictwo w zajęciach – 1 plus / jeden warsztat 3. twórcze realizowanie zajęć warsztatowych – 1 plus / jeden warsztat 4. przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej na wskazany temat. Ocenie podlegają: - poziom wypracowanych treści (merytoryczność) – 2 plusy - kreatywność w poszukiwaniu rozwiązań – 1 plus - kultura współpracy zespołowej – 1 plus Punktacja: 5 plusów: BDB 4 plusy: DB+ 3 plusy: DB 2 plusy: DST+ Ocena jest przyznawana poszczególnym osobom. Może być także przyznawana zespołowi – wszyscy jego członkowie otrzymują taką samą ocenę. W wyjątkowych przypadkach, gdy wyraźny jest udział i praca pojedynczych osób, otrzymują ocenę wyższą od reszty zespołu. |
Uwagi: |
3 semestr, Socjologia HR (stacjonarne II stopnia) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.