Konwersatorium subdyscyplinarne I: Człowiek, wspólnota, sprawczość. Osobowy i społeczny wymiar człowieczeństwa [W1-FI-S2-KS01-3]
semestr zimowy 2022/2023
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Konwersatorium subdyscyplinarne I: Człowiek, wspólnota, sprawczość. Osobowy i społeczny wymiar człowieczeństwa [W1-FI-S2-KS01-3] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każda środa, 8:00 - 9:30
sala 337 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 19 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Krzysztof Wieczorek |
Literatura: |
Archer M., Człowieczeństwo: problem sprawstwa, Kraków 2013 Barbrook R., Przyszłości wyobrażone : od myślącej maszyny do globalnej wioski, Warszawa 2009 Bauman Z., Płynna nowoczesność, Kraków 2008 Bernstein R., Odnowa teorii społecznej i politycznej, Warszawa 2015 Bokajło W., K. Dziubka (red.), Społeczeństwo obywatelskie, Wrocław 2001 Bukowski J., Zarys filozofii spotkania, Kraków 1987 Dancak P. (ed.), Personalizmus v procese humanizácie ľudskej spoločnosti, Prešov 2014 Gielarowski A., T. Homa, M. Urban (red. nauk.), Odczarowania: człowiek w społeczeństwie, Kraków 2008 Kania R., M. Kazimierczuk (red.), Społeczeństwo obywatelskie: historia, teoria, praktyka, Warszawa 2021 Koczanowicz L., Polityka dialogu, Warszawa 2015 Kołakowski L., Obecność mitu, Warszawa 1972, R. 7. Fenomen obojętności świata Kowalczyk S., Personalizm: podstawy, idee, konsekwencje, Lublin 2012 Leder A., Prześniona rewolucja, Warszawa 2014 Leonorska D., Koncepcja człowieka w teorii społecznej Margaret S. Archer, „Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne” 2015 nr 10, s. 122-129 Nancy J.-L., Rozdzielona wspólnota, Wrocław 2010 Tischner J., Filozofia dramatu, Kraków 1998 Węgrzecki A., Wokół filozofii spotkania, Kraków 2014 Wielecki K., Socjologia na rozstaju dróg: znaczenie teorii Margaret S. Archer (pdf) |
Zakres tematów: |
1 Wprowadzenie – określenie problemu. Człowiek w dialogu z drugim a człowiek we wspólnocie 2 Człowiek jest osobą. Główne tezy personalizmu 3 „Staję się ja, mówiąc ty”. Założenia i cele filozofii spotkania 4 Człowiek we wspólnocie społecznej a) wspólnota w ujęciu socjologicznym: założenia socjologii Comte’a, socjologizm Durkheima, habitus P. Bourdieu, teoria strukturacji A. Giddensa, idea komplementarności Ch. Cooleya) b) antyredukcjonizm M. Archer – teoria konflacji, morfogeneza, emergentyzm 5 Pytanie o zakres sprawczości jednostki w strukturze społecznej a) idea społeczeństwa obywatelskiego, b) przyczyny i przesłanki zmierzchu liberalnej demokracji, 6 Grzechy główne polskiej transformacji a) „prześniona rewolucja” (A. Leder), b) bezkrytyczny kult zachodniej demokracji (R. Barbrook) 7 Krytyka mitu eudajmonizmu (L. Kołakowski, Fenomen obojętności świata) 8 Idea wspólnoty krytycznej a) rozdzielona wspólnota (J.-L. Nancy) b) neopragmatyzm R. Bernsteina c) demokracja niekonsensualna jako polityczna forma wspólnoty krytycznej (L. Koczanowicz) |
Metody dydaktyczne: |
wykład seminaryjny, prezentacja multimedialna, referat, dyskusja seminaryjna, krytyczna analiza tekstu, debata problemowa |
Metody i kryteria oceniania: |
5,0 posiada znacznie pogłębioną wiedzę z zakresu zagadnień przedstawionych na zajęciach; posiada znacznie pogłębioną umiejętność wypowiadania się na tematy wyszczególnione w sylabusie; potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, korzystając z wybranych przez siebie źródeł i baz danych; 4,5 posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zagadnień przedstawionych na zajęciach; posiada pogłębioną umiejętność wypowiadania się na tematy wyszczególnione w sylabusie; potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, korzystając ze źródeł i baz danych; 4,0 posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu zagadnień przedstawionych na zajęciach; posiada biegłą umiejętność wypowiadania się na tematy wyszczególnione w sylabusie; potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, korzystając z zasobów bibliotecznych; 3,5 posiada zadowalającą wiedzę z zakresu zagadnień przedstawionych na zajęciach; posiada zadowalającą umiejętność wypowiadania się na tematy wyszczególnione w sylabusie; potrafi samodzielnie uzupełniać wiedzę i umiejętności, korzystając ze wskazanych źródeł; 3,0 posiada podstawową wiedzę z zakresu zagadnień przedstawionych na zajęciach; posiada umiejętność wypowiadania się na tematy wyszczególnione w sylabusie; potrafi zadowalająco korzystać z posiadanej wiedzy i umiejętności, |
Uwagi: |
1 sem. filozofii /stacjonarne II stopnia/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.