Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium subdyscyplinarne I: Człowiek, wspólnota, sprawczość. Osobowy i społeczny wymiar człowieczeństwa [W1-FI-S2-KS01-3] semestr zimowy 2022/2023
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Konwersatorium subdyscyplinarne I: Człowiek, wspólnota, sprawczość. Osobowy i społeczny wymiar człowieczeństwa [W1-FI-S2-KS01-3]
Zajęcia: semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z] (zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 8:00 - 9:30
sala 337
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: 15
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Krzysztof Wieczorek
Literatura:

Archer M., Człowieczeństwo: problem sprawstwa, Kraków 2013

Barbrook R., Przyszłości wyobrażone : od myślącej maszyny do globalnej wioski, Warszawa 2009

Bauman Z., Płynna nowoczesność, Kraków 2008

Bernstein R., Odnowa teorii społecznej i politycznej, Warszawa 2015

Bokajło W., K. Dziubka (red.), Społeczeństwo obywatelskie, Wrocław 2001

Bukowski J., Zarys filozofii spotkania, Kraków 1987

Dancak P. (ed.), Personalizmus v procese humanizácie ľudskej spoločnosti, Prešov 2014

Gielarowski A., T. Homa, M. Urban (red. nauk.), Odczarowania: człowiek w społeczeństwie, Kraków 2008

Kania R., M. Kazimierczuk (red.), Społeczeństwo obywatelskie: historia, teoria, praktyka, Warszawa 2021

Koczanowicz L., Polityka dialogu, Warszawa 2015

Kołakowski L., Obecność mitu, Warszawa 1972, R. 7. Fenomen obojętności świata

Kowalczyk S., Personalizm: podstawy, idee, konsekwencje, Lublin 2012

Leder A., Prześniona rewolucja, Warszawa 2014

Leonorska D., Koncepcja człowieka w teorii społecznej Margaret S. Archer, „Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne” 2015 nr 10, s. 122-129

Nancy J.-L., Rozdzielona wspólnota, Wrocław 2010

Tischner J., Filozofia dramatu, Kraków 1998

Węgrzecki A., Wokół filozofii spotkania, Kraków 2014

Wielecki K., Socjologia na rozstaju dróg: znaczenie teorii Margaret S. Archer (pdf)

Zakres tematów:

1 Wprowadzenie – określenie problemu. Człowiek w dialogu z drugim a człowiek we wspólnocie

2 Człowiek jest osobą. Główne tezy personalizmu

3 „Staję się ja, mówiąc ty”. Założenia i cele filozofii spotkania

4 Człowiek we wspólnocie społecznej

a) wspólnota w ujęciu socjologicznym: założenia socjologii Comte’a, socjologizm Durkheima, habitus P. Bourdieu, teoria strukturacji A. Giddensa, idea komplementarności Ch. Cooleya)

b) antyredukcjonizm M. Archer – teoria konflacji, morfogeneza, emergentyzm

5 Pytanie o zakres sprawczości jednostki w strukturze społecznej

a) idea społeczeństwa obywatelskiego,

b) przyczyny i przesłanki zmierzchu liberalnej demokracji,

6 Grzechy główne polskiej transformacji

a) „prześniona rewolucja” (A. Leder),

b) bezkrytyczny kult zachodniej demokracji (R. Barbrook)

7 Krytyka mitu eudajmonizmu (L. Kołakowski, Fenomen obojętności świata)

8 Idea wspólnoty krytycznej

a) rozdzielona wspólnota (J.-L. Nancy)

b) neopragmatyzm R. Bernsteina

c) demokracja niekonsensualna jako polityczna forma wspólnoty krytycznej (L. Koczanowicz)

Metody dydaktyczne:

wykład seminaryjny, prezentacja multimedialna, referat, dyskusja seminaryjna, krytyczna analiza tekstu, debata problemowa

Metody i kryteria oceniania:

5,0 posiada znacznie pogłębioną wiedzę z zakresu zagadnień przedstawionych na zajęciach;

posiada znacznie pogłębioną umiejętność wypowiadania się na tematy wyszczególnione w sylabusie; potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, korzystając z wybranych przez siebie źródeł i baz danych;

4,5 posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zagadnień przedstawionych na zajęciach;

posiada pogłębioną umiejętność wypowiadania się na tematy wyszczególnione w sylabusie;

potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, korzystając ze źródeł i baz danych;

4,0 posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu zagadnień przedstawionych na zajęciach;

posiada biegłą umiejętność wypowiadania się na tematy wyszczególnione w sylabusie;

potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, korzystając z zasobów bibliotecznych;

3,5 posiada zadowalającą wiedzę z zakresu zagadnień przedstawionych na zajęciach;

posiada zadowalającą umiejętność wypowiadania się na tematy wyszczególnione w sylabusie;

potrafi samodzielnie uzupełniać wiedzę i umiejętności, korzystając ze wskazanych źródeł;

3,0 posiada podstawową wiedzę z zakresu zagadnień przedstawionych na zajęciach;

posiada umiejętność wypowiadania się na tematy wyszczególnione w sylabusie;

potrafi zadowalająco korzystać z posiadanej wiedzy i umiejętności,

Uwagi:

1 sem. filozofii /stacjonarne II stopnia/

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)