Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat fakultatywny SOiZ-4: Internet jako przestrzeń badań społecznych [W3-SO-OZ-N1-IBS] semestr letni 2022/2023
Warsztat, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Warsztat fakultatywny SOiZ-4: Internet jako przestrzeń badań społecznych [W3-SO-OZ-N1-IBS]
Zajęcia: semestr letni 2022/2023 [2022/2023L] (zakończony)
Warsztat [Wr], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 11:20 - 14:30
sala 312
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 10
Limit miejsc: 12
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Andrzej Górny
Literatura:

Barbour, R., Badania fokusowe,

Babbie E., Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2009,

Creswell J.W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wyd. Naukowe UJ, Kraków, 2009

Flick U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2018

Frankfort-Nachmias C., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001,

Gruszczyński L.: Kwestionariusze w socjologii, Wyd UŚ. Katowice 1999

Hajduk Z., Ogólna metodologia nauk, Lublin 2007

Lutyńska K., Wywiad kwestionariuszowy, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1984,

Mayntz R., Holm K., Hubner P., Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN, Warszawa 1985.

Nowak S. (red.), Metody badań socjologicznych, Warszawa 1965.

Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985.

Pavkov T.W., Pierce K.A., Do biegu gotowi start! Wprowadzenie do SPSS dla Windows. Wyd GWP, Gdańsk 2012.

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.

Rose G. , Interpretacja materiałów wizualnych, PWN, Warszawa 2010

Silverman D., Interpretacja badań jakościowych, PWN, Warszawa, 2008

Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, PWN, Warszawa, 2008

Sołoma L., Metody i techniki badań społecznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn ,2002.

Statystyczny drogowskaz, red. Bedyńska A., Brzezicka A., Wyd. SWPS,Warszawa, 2007.

Sztumski J. , Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wyd. UŚ, Katowice 1995,

Zakres tematów:

Plan badań

Podejścia badawcze. Badania ilościowe, jakościowe, mieszane

"Wicked problems" w badaniach społecznych.

Specyfika cretive commons.

Design thinking jako proces

Metody i techniki stosowane na gruncie badań społecznych

Praca w terenie – przygotowanie i realizacja badań. Problemy etyczne w badaniach społecznych

Przedmiot badań, problematyka badawcza, hipotezy, zmienne i wskaźniki

Operacjonalizacja zmiennych.

Wywiad kwestionariuszowy i ankieta w badaniach tradycyjnych i on-line

Obserwacja i wywiad pogłębiony jako techniki badawcze.

Zogniskowany wywiad grupowy. Opracowanie scenariusza fokusa i aranżacja wywiadu.

Analiza materiałów wizualnych i analiza treści.

Opracowanie materiału jakościowego

Wnioskowanie

Opracowanie raportu z badań

Wykorzystanie materiałów open source w tworzeniu raportów badawczych

Metody dydaktyczne:

Moderowane dyskusje.

Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem źródeł open source

Praca warsztatowa z wykorzystaniem platform internetowych (np. ebadania.pl, focusson)

Praca warsztatowa z wykorzystaniem programów komputerowych (np. pakiet Imago)

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa składa się z dwóch komponentów:

Ocena przygotowanego projektu badawczego - 70% oceny (w tym 40% przygotowanie projektu, 20% realizacja badań, 20% opracowanie materiału empirycznego, 20% przygotowanie raportu z badań)

Zaangażowanie w pracę w czasie zajęć; udział w dyskusjach, realizacja bieżących zadań - 30% oceny.

Uwagi:

4 semestr, SOIZ (niestacjonarne I stopnia)

Dostęp do opisu modułu: https://informator.us.edu.pl/modules/75619/

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)