Przedmiot do wyboru 1 (literatura/kultura) [W1-FA-KX-S1-PW1-LK-5]
semestr zimowy 2023/2024
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Przedmiot do wyboru 1 (literatura/kultura) [W1-FA-KX-S1-PW1-LK-5] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2023/2024 [2023/2024Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 12:15 - 13:00
sala 0.51 Wydział Humanistyczny – Instytut Językoznawstwa (Sosnowiec, ul. Grota-Roweckiego 5) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Justyna Jajszczok |
Literatura: |
Literatura podmiotu Edgar Allan Poe, “The Murders in the Rue Morgue” (1841), “The Purloined Letter” (1884), The Mystery of Marie Rogêt (1842–43) Arthur Conan Doyle, “The Red-Headed League” (1891), “The Adventure of the Dying Detective” (1913), A Study in Scarlet (1887), The Hound of the Baskervilles (1902), Memories and Adventures (1924), “The Adventure of the Blue Carbuncle” (1892); “The Resident Patient.” (1893) The Sign of Four (1890) G.K. Chesterton, “The Hammer of God” (1910), “The Blue Cross” (1910) R. Austin Freeman, “The Pathologist to the Rescue” (1927), The Red Thumb Mark (1907), “The Case of Oscar Brodski” (1929) Agatha Christie, The Murder of Roger Ackroyd (1926), And Then There Were None (1939), Murder on the Orient Express (1934), The Murder at the Vicarage (1930), A Murder in Announced (1950); Partners in Crime (1929) Dorothy L. Sayers, Unnatural Death (1927), Whose Body? (1923), Strong Poison Margery Allingham, “The Old Man in the Window” (1939), “The Case of the Name on the Wrapper” (1939) Ngaio Marsh, “A Surfeit of Lampreys” (1941), “I Can Find My Way Out” (1946) Raymond Chandler, “Goldfish” (1934), The Big Sleep (1939) Dashiell Hammett, The Maltese Falcon (1930) John Dickson Carr, The Hollow Man (1935) P.D. James, Cover Her Face (1962) Richard Osman, Thursday Murder Club series (2020–2022) Wybrana literatura przedmiotu: Alexander, M. Lee. 2010. Detective Fiction: From Victorian Sleuths to the Present. The Modern Scholar. Prince Frederick, Md: Recorded Books. Cook, Michael. Narratives of Enclosure in Detective Fiction: The Locked Room Mystery. London: Palgrave Macmillan, 2011. Crampton, Caroline. Shedunnit Podcast, (2018) Edwards, Martin, ed. Howdunit: A Masterclass in Crime Writing by Members of the Detection Club (2020) Haycraft, Howard ed., The Art Of The Mystery Story. A Collection Of Critical Essays. New York: The Universal Library Grosset And Dunlap, 1947. Jajszczok, Justyna. “Fifty shades of red: blood in Arthur Conan Doyle’s A Study in Scarlet” In: From Queen Anne to Queen Victoria : readings in 18th and 19th century British literature and culture. Vol. 4. Warszawa : Uniwersytet Warszawski. Ośrodek Studiów Brytyjskich, 2014. pp. 229–236. Light, Alison. 1991. Forever England: Femininity, Literature, and Conservatism between the Wars. London ; New York: Routledge. Matthias, Stephan Whodunit? And How Do We Know? (or Do We?): The Structure of the Epistemological Investigation in Detective Fiction (2019) CINiBA Merivale, Patricia, and Susan Elizabeth Sweeney. 1999. Detecting Texts: The Metaphysical Detective Story from Poe to Postmodernism. Philadelphia: University of Pennsylvania Press. McCaw, Neil. Adapting Detective Fiction : Crime, Englishness and the TV Detectives (2011). CINiBA Priestman, Martin, ed. The Cambridge Companion to Crime Fiction (2003) Rollyson, Carl E. Critical Survey of Mystery and Detective Fiction (2008) CINiBA Rowland, Susan. 2001. From Agatha Christie to Ruth Rendell. London: Palgrave Macmillan UK. Rzepka, Charles J. and Lee Horsley, A Companion to Crime Fiction (2010) Sayers, Dorothy L. The Omnibus of Crime, https://archive.org/details/omnibusofcrime00saye/page/16/mode/1up Sterry, Emma. 2017. The Single Woman, Modernity, and Literary Culture. Cham: Springer International Publishing. Taylor, Anna-Marie. 1990. “Home Is Where the Hearth Is: The Englishness of Agatha Christie’s Marple Novels”. In Watching the Detectives, edited by Ian A. Bell and Graham Daldry, 134–51. London: Palgrave Macmillan UK. |
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie: Czym jest gatunek whodunnit? 2. Archetyp detektywa 3. Złoty wiek powieści kryminalnej: stare i nowe 4. Złoty wiek powieści kryminalnej: Królowe kryminału 5. Gatunek hard-boiled 6. Metafizyczna fikcja detektywistyczna 7. Whodunnit dziś |
Metody dydaktyczne: |
Wykład Lektura uzupełniająca, samodzielna praca z tekstem źródłowym, przygotowanie do testu |
Metody i kryteria oceniania: |
TEST PISEMNY: Pisemna weryfikacja wiedzy studenta dotycząca znajomości tekstów i problematyki poruszanej podczas wykładu. Test przeprowadzany jest na koniec semestru po zrealizowaniu materiału przewidzianego w programie nauczania. Aby zdać, musisz zdobyć min. 65% UWAGI DODATKOWE: skala ocen 3,25 (65%) E (3) 3,26 (65,2%) - 3,75 (75%) - D (3,5) 3,76 (75,2%) - 4,25 (85%) - C (4) 4,26 (85,2%) - 4,75 (95%) - B (4,5) 4,76 (95,2%) - 5,00 (100%) - A (5) |
Uwagi: |
III rok filologii angielskiej specjalność 3KAOJ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.