Przedmiot do wyboru 1 (literatura/kultura) [W1-FA-KX-S1-PW1-LK-5]
semestr zimowy 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Przedmiot do wyboru 1 (literatura/kultura) [W1-FA-KX-S1-PW1-LK-5] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2023/2024 [2023/2024Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 13:45 - 15:15
sala 1.16 Wydział Humanistyczny – Instytut Językoznawstwa (Sosnowiec, ul. Grota-Roweckiego 5) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | 25 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Justyna Jajszczok |
Literatura: |
1. Caroline Crampton, Shedunnit Podcast, episode 1 (2018); John Finnemore’s Souvenir Programme, series 1, episode 3, sketch “Ghost Story: The Mystery in the Cottage” 2. Arthur Conan Doyle, “The Adventure of the Bruce-Partington Plans” (1908) https://en.wikisource.org/wiki/His_Last_Bow/The_Adventure_of_the_Bruce-Partington_Plans 3. G. K. Chesterton, “The Hammer of God” (1910) https://shedunnitshow.com/anencounterwithfatherbrowntranscript/ 4. R. Austin Freeman, “The Case of Oscar Brodski” (1929) https://www.fadedpage.com/showbook.php?pid=20180653 5. Agatha Christie, The Murder of Roger Ackroyd (1926) https://archive.org/details/the-murder-of-roger-ackroyd-1926/page/n1/mode/2up 6. Agatha Christie, The Murder of Roger Ackroyd (1926) https://archive.org/details/the-murder-of-roger-ackroyd-1926/page/n1/mode/2up 7. Agatha Christie, The Murder at the Vicarage (1930) https://ia601004.us.archive.org/21/items/rss_agchbbc/06.mp3 8. Dorothy L. Sayers, Strong Poison (1930) https://www.fadedpage.com/showbook.php?pid=20120907 9. Ngaio Marsh, “A Surfeit of Lampreys” (1941) https://archive.org/details/a-surfeit-of-lampreys-ngaio-marsh 10. Dashiell Hammett, The Maltese Falcon (1930) https://www.fadedpage.com/showbook.php?pid=20161221 or https://www.youtube.com/watch?v=pOIZ6w5xdOw 11. Raymond Chandler, The Big Sleep (1939) https://www.fadedpage.com/showbook.php?pid=20201159 Glossary of Hardboiled Slang: https://www.miskatonic.org/slang.html 12. Tom George, reż. (2022) See How They Run, 98 minutes |
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie: Czym jest gatunek whodunnit? 2. Archetyp detektywa 3. Złoty wiek powieści kryminalnej: stare i nowe 4. Złoty wiek powieści kryminalnej: Królowe kryminału 5. Gatunek hard-boiled 6. Metafizyczna fikcja detektywistyczna 6. Whodunnit dziś |
Metody dydaktyczne: |
Indywidualna praca studenta: lektura zadanych tekstów, przygotowanie do testu pisemnego dyskusja, praca w grupach |
Metody i kryteria oceniania: |
Test końcowy: Pisemna weryfikacja wiedzy studenta dotycząca znajomości tekstów i problematyki poruszanej w toku ćwiczeń. Studenci wybierają jedno z zadań i przygotowują w domu pracę pisemną: 1) opowiadanie kryminalne w stylu Golden Age, wykorzystujące techniki i tematy omawiane na zajęciach Lub 2) esej interpretacyjny wybranego whodunnit (dowolne medium, ale NIE omawiane na zajęciach), prezentujący wiedzę studentów na tematy i problemy omawiane na zajęciach Długość: 2000–2500 słów Termin: 18 stycznia 2024 r Pracę pisemną należy złożyć poprzez email na adres: justyna.jajszczok@us.edu.pl Ocenie podlegają stopień przyswojenia wiedzy i oryginalność argumentacji. |
Uwagi: |
III rok filologii angielskiej specjalność 3KAOJ Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Dwie kolejne można nadrobić poprzez napisanie raportu na 1000 słów z tekstu omawianego na zajęciach podczas nieobecności studenta. Pięć lub więcej nieobecności skutkuje niezaliczeniem. Lektura zadanych tekstów przed zajęciami jest obowiązkowa. W przypadku, gdy okaże się, że student/ka przyjdzie na zajęcia nieprzygotowany/a, jego/jego obecność nie będzie brana pod uwagę. Aktywność na zajęciach jest mile widziana i pożądana. Lepiej mówić za dużo niż wcale. Ocena końcowa z eseju może uwzględniać aktywność na zajęciach. Wszelkie próby plagiatu lub nieuczciwego wykorzystania technologii AI kończą się natychmiastowym niezaliczeniem. Kryteria IOS: 50% obecności; zdanie testu listy lektur |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.