Metodyka resocjalizacji [W3-PE-RP3-S1-2]
semestr zimowy 2023/2024
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka resocjalizacji [W3-PE-RP3-S1-2] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2023/2024 [2023/2024Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi piątek (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 208 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 39 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 40 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Andrzej Czerkawski | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Górski S.(1982). Metodyka resocjalizacyjna Warszawa. Konopczyński M. (2014). Pedagogika resocjalizacyjna. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Konopczyński M.(2006). Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa. Kozaczuk F., Urban B. (2001). Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży. Rzeszów. Kranc M. (2018). Metodyka procesu resocjalizacji w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Kudlak G. (2016). Instytucjonalna resocjalizacja nieletnich. Warszawa: wydawnictwo Delfin. Machel H. (2003). Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Gdańsk: Wyd. Arche. Nawój-Śleszyński A. (2021). W poszukiwaniu optymalnego modelu instytucjonalnej indywidualizacji wykonywania kary pozbawienia wolności – od rygorów do systemów i planów wychowania. W: Kowalczyk M. H., Mackojć D. (red). Karanie, terapia, resocjalizacja. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK Opora R. (2010). Resocjalizacja, wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Pospiszyl K. (1993)., Resocjalizacja, Warszawa. Pytka L.(2000). Pedagogika resocjalizacyjna Warszawa. Urban B., Stanik J. M.(2007), Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna, Tom I, II,. Warszawa: PWN. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Resocjalizacja jako dyscyplina nauki i praktyki wychowawczej. (historia rozwoju resocjalizacji – na osi czasu – moodle). 2. Źródła teoretyczne współczesnej postaci oddziaływań resocjalizacji. Mechanizmy procesu resocjalizacji.(quiz wzmacniający zapamiętanie najważniejszych informacji – moodle). 3. Modele i systemy pracy resocjalizacyjnej. (materiały rozszerzające w moodle). 4. Zasady resocjalizacji i ich wpływ na metody pracy z niedostosowanymi społecznie.(quiz wzmacniający zapamiętanie najważniejszych informacji – moodle). 5. Typologia i stadia niedostosowania społecznego i ich wykorzystanie w oddziaływaniach resocjalizacyjnych. (materiały rozszerzające w moodle) 6. Diagnoza i prognoza w resocjalizacji i ich znaczenie w wychowaniu resocjalizującym. 7. Planowanie oddziaływań resocjalizacyjnych w odniesieniu do funkcjonalnego modelu resocjalizacji L. Pytki. (materiały moodle). 8. Strategie etiotropowe, ergotropowe, semiotropowe w resocjalizacji. 9. Psychotechniki, socjotechniki, kulturotechniki 10. Procedury behawioralne w resocjalizacji.(quiz wzmacniający zapamiętanie najważniejszych informacji – moodle). 11. Instytucjonalne formy pracy resocjalizacyjnej dla młodzieży. 12. Instytucjonalne formy pracy resocjalizacyjnej dla dorosłych. 13. Przykładowe rozwiązania organizacyjno-metodyczne resocjalizacji na świecie 14. Skuteczność wychowania resocjalizacyjnego, „granice resocjalizacji”, (materiały w moodle). 15. Przegląd badań dotyczących wykorzystania metod resocjalizacyjnych w Polsce.(quiz końcowy przygotowujący do egzaminu – moodle). |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład multimedialny |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny - z puli przygotowanych pytań student losuje dwa pytania, na które udziela odpowiedzi. Ocenie będzie podlegać poziom merytoryczny udzielonej odpowiedzi na pytania. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.