Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język starożytny: Moduł 1, Elementy języków starożytnych w kulturze współczesnej (wybór) [W1-FA-TBN-S1-EJSKW-2] semestr letni 2023/2024
Ćwiczenia, grupa nr 4

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Język starożytny: Moduł 1, Elementy języków starożytnych w kulturze współczesnej (wybór) [W1-FA-TBN-S1-EJSKW-2]
Zajęcia: semestr letni 2023/2024 [2023/2024L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 9:45 - 11:15
sala 2.6
Wydział Humanistyczny – Instytut Językoznawstwa (Sosnowiec, ul. Grota-Roweckiego 5) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 27
Limit miejsc: 31
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Joanna Sołtysik
Literatura:

Podręcznik Rudimenta Latinitatis – St. Wilczyński, T. Zarych, cz. I i II, Wrocław 2009

Mały słownik polsko - łaciński, Lidia Winniczuk, Warszawa 2006

Mały słownik łacińsko – polski - Józef Korpanty, Warszawa 2001

Słownik łacińsko-polski, Kazimierz Kumaniecki, Warszawa 2001

Słownik grecko - polski, Zofia Abramowiczówna, tom I - IV, PWN, Warszawa 1958

Wstępna nauka języka greckiego – Marian Golias, Warszawa 1989

Hellenike glotta - Agnieszka i Kazimierz Korusowie, Warszawa-Kraków 1997

Zarys kultury starożytnej Grecji i Rzymu – S. Stabryła. Warszawa 2007

Ludzie, zwyczaje, obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu – Lidia Winniczuk, Warszawa 2006

O łacinie tylko dobrze. De lingua latina nil nisi bene. Język łaciński i grecko-łacińskie dziedzictwo kulturowe we współczesnej Europie - Marek Herman, Kraków 2014

Kurs wspomagający lektorat na platformie Moodle: https://el.us.edu.pl/spnjo/course/view.php?id=103

Dodatkowe materiały w dedykowanym zespole w MS Teams: dostępne w zespołach dla poszczególnych grup.

Zakres tematów:

ASPEKTY KULTUROWE

1. Alfabet łaciński (wymowa, akcent, iloczas).

2. Eneida Wergiliusza - fragmenty tekstów źródłowych.

3. Początki Rzymu.

4. Rzymska rachuba czasu, kalendarz rzymski.

5. Najważniejsze budowle starożytnego Rzymu.

6. Święta i uroczystości w starożytnym Rzymie.

7. Najwybitniejsi pisarze i poeci rzymscy.

8. Starożytne sentencje, gnomy, aforyzmy, paremie, zwroty, wyrażenia, skróty, związki frazeologiczne.

9. Alfabet grecki ortografia, nauka czytania ( przydech, akcent podział głosek enklityki, proklityki, rodzajnik, interpunkcja, iota subscriptum, iota adscriptum).

10. Iliada i Odyseja Homera - fragmenty tekstów źródłowych.

11. Architektura i sztuka w antycznej Grecji.

12. Najwięksi filozofowie starożytnej Grecji.

13. Życie prywatne starożytnych Greków.

14. Słownictwo o greckiej i łacińskiej etymologii (proweniencji) w obrębie terminologii naukowej i w obrębie życia codziennego.

15. Latinitas et Graecitas viva we współczesnej kulturze.

16. Wpływ języków klasycznych i kultury antycznej na język i kulturę angielskiego obszaru językowego.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia w formie stacjonarnej / zdalnej z elementami projektowania uniwersalnego prowadzone w oparciu o metodę gramatyczno-tłumaczeniową, z pisemną lub ustną informacją zwrotną, z uwzględnieniem pracy własnej studenta, z wykorzystaniem metod aktywizujących (burza mózgów) oraz z zastosowaniem narzędzi cyfrowych, kursu wspomagającego lektorat na platformie Moodle i pomocy audiowizualnych.

Link do rekomendacji w zakresie projektowania uniwersalnego:

https://el.us.edu.pl/spnjo/course/view.php?id=263

Liczba godzin pracy własnej studenta 30.

Praca z literaturą , źródłami internetowymi; przyswajanie, utrwalanie wiedzy i umiejętności nabytych w trakcie zajęć; przygotowanie się do testu i wypowiedzi ustnych, aktywny udział w dyskusji.

Metody i kryteria oceniania:

Uczestnictwo w zajęciach zdalnych jest warunkiem uzyskania zaliczenia.

Nieusprawiedliwiona nieobecność studenta na co najmniej 3 zajęciach online skutkuje oceną niedostateczną z pierwszego terminu zaliczenia. Nieobecność studenta na zajęciach zdalnych w wymiarze 60% i więcej skutkuje nieotrzymaniem zaliczenia i koniecznością powtórzenia modułu.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen ze sposobów weryfikacji efektów uczenia się modułu:

- pisemnego testu kompetencyjnego sprawdzającego wiedzę i umiejętności nabyte w trakcie zajęć i w ramach pracy własnej

- prezentacji

- aktywnego udziału w indywidualnych lub grupowych zadaniach w trakcie zajęć

Skala ocen:

94-100% 5.0

87-93% 4.5

80-86% 4.0

73-79% 3.5

65-72% 3.0

0-64% 2.0

Skala ocen ( wypowiedzi ustne ):

5 – wypowiedź płynna, spójna i na temat, bezbłędna, w pełni zrozumiała

4+ – wypowiedź płynna, spójna i na temat, poprawna, zrozumiała

4 – wypowiedź z niewielkimi zawahaniami, w większości spójna i na temat, poprawna, zrozumiała

3+ – wypowiedź z niewielkimi zawahaniami, nie zawsze spójna i na temat, z drobnymi błędami, zrozumiała

3 – wypowiedź z licznymi zawahaniami, sporadycznie spójna i na temat z licznymi błędami

2 – wypowiedź niespójna, niepoprawna / nie na temat /, brak wypowiedzi

Ocena końcowa modułu wyliczana jest wg następujących przedziałów:

4,76 – 5,0 = bdb

4,26 – 4,75 = db+

3,76 – 4,25 = db

3,26 – 3,75 = dst+

3,0 – 3,25 = dst

< 3,0 = ndst

Uwagi:

I rok filologii angielskiej, specjalność tłumaczeniowa z językiem japońskim, 1j2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)