Kultura fizyczna i bezpieczeństwo w przedszkolu i klasach I-III [W3-PE-MJS2-PPIW-1]
semestr letni 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Kultura fizyczna i bezpieczeństwo w przedszkolu i klasach I-III [W3-PE-MJS2-PPIW-1] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2023/2024 [2023/2024L]
(w trakcie)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi wtorek (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala 201 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 23 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Zofia Malec | ||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Bielski J., Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego, Kraków 2005 2. Buchfelder A., Podręcznik pierwszej pomocy, Kraków 2003 3. Dolężych B., Łaszczyca P., Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny, Toruń 2000 4. Bondarowicz M., Staniszewski T., Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych, Warszawa 2000 5. Bamczynowska-Fic J., Właściwości ćwiczeń fizycznych ich systematyka i metodyka, Warszawa 1998 6. Kronnenberg M., Rytmika, Warszawa 2000 7. Sulisz S., Wychowanie fizyczne w kształceniu zintegrowanym, Warszawa 2000 8. Szponar L., Mojska H., Żywność, żywienie, zdrowie w okresie dzieciństwa, Warszawa 1998 9. Strzyżewski S., Proces wychowania w kulturze fizycznej, Katowice 1999 10. Woynarowska B., Edukacja zdrowotna, Warszawa 2007 11. Tuzinek S., Zarys postępowania korekcyjnego, Warszawa 2006 |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Rozwój psychoruchowy dziecka, wartości motoryczne,sposoby kształtowania. 2. Diagnoza motoryczności-wybrane testy. 3. Zabawa ruchowa, jej dobór, organizacja. Klasyfikacja gier i zabaw. 4. Realizacja wybranych gier i zabaw ruchowych z grupą. 5. Systematyka ćwiczeń, pozycje i płaszczyzny ruchu. 6. Metody pracy z dziećmi w przedszkolu i w kl.I-III, ich znajomość i praktyczna realizacja. 7. Czynności nauczyciela, środki dydaktyczne, formy pracy. 8. Ćwiczenia rytmiczne, zabawy z piosenką, wybrane tańce. 9. Zabawy dla dzieci 3,4,5 i 6 -letnich. 10. Konstruowanie scenariuszy zajęć dla przedszkola i kl.I-III. 11. Bezpieczeństwo w pracy z dziećmi. Zasady udzielania pomocy przedmedycznej. 12. Żywienie w placówkach oświatowych. Składniki pokarmowe. Piramida żywienia. 13. Choroby zakaźne wieku dziecięcego, szczepienia ochronne. 14. Choroby somatyczne. Nadwaga i cukrzyca a jakość życia dziecka. 15. Wady postawy ciała i sposoby korygowania. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Konstruowanie scenariuszy zajęć ruchowych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów kl. I-III szkoły podstawowej. Praktyczna prezentacja przez studentów wybranych zadań ruchowych z zachowaniem indywidualizacji i bezpieczeństwa ich realizacji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.