Andragogika specjalna z elementami gerontologii [W3-PC-MJS-PS3-11]
semestr letni 2023/2024
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Andragogika specjalna z elementami gerontologii [W3-PC-MJS-PS3-11] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2023/2024 [2023/2024L]
(w trakcie)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi wtorek (nieparzyste), 15:30 - 17:00
sala 201 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 39 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 38 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Iwona Wendreńska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Antosz W., Kruk-Lasocka J., (2018): Koszula i krawat. Obrazki wyłaniającej się dorosłości. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Gumienny B., (2016): Funkcjonowanie dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną – poglądy rodziców. „Niepełnosprawność. Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania” nr 3. Henault I., (2015): Zespół Aspergera a seksualność. Od dojrzewania poprzez dorosłość. wydawnictwo Harmonia, Gdańsk. Kijak R., (2017): Dorośli z głębszą niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy, małżonkowie i rodzice. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Kilian M. (red.), (2022): Pedagogika specjalna osób w starszym wieku. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Kilian M., Śmiechowska-Petrovskij E., (2018): Niepełnosprawność w okresie późnej dorosłości. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Kostuchowski P. (red.), (2012): Kształcenie ustawiczne osób niepełnosprawnych: dobre praktyki, Bielskie Stowarzyszenie Artystyczne Teatr Grodzki, Bielsko-Biała. Lewko A., (2017): Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną – obszar wyzwań i możliwości. W: K.Moczia (red.) Edukacyjno-terapeutyczna podróż w lepszą stronę, T.1, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Melienė R. i in. (2020): Rozwój perspektyw dotyczących kształcenia ustawicznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach specjalnych na Litwie, „Niepełnosprawność. Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania” nr 1. Nowak A., (2019): Wykluczenie prawne osób z niepełnosprawnością, „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej” nr 34. Parchomiuk M., (2016): Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Parchomiuk M., (2019): Starzenie się, starość i umieranie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Woynarowska A., (2019): Aktywiści z niepełnosprawnością w walce o niezależne życie, równe szanse i prawa człowieka. O sile protestów, opresji władzy i społecznym oporze, „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej” nr 35. Literatura nadobowiązkowa: Błońska-Charchut J., Wendreńska I., (2013): Funkcjonowanie osób niepełnosprawnych we współczesnym świecie – mity, stereotypy a rzeczywistość. W: H.Orieščiková, M.Kowalska, A.Lewko (red.) Tradycja i nowoczesność – funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością we współczesnym świecie. VERBUM – Vydavatel'stvo Katolickej Univerzity w Ružomberku, Ružomberok. Bonowicz W., Ochojska J., (2000): Niebo to inni, Znak, Kraków. Chabior A. (2017): Wspomaganie procesu pomyślnego starzenia się, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Dziemidok B. (2014): Czy potrzebna i możliwa jest "Etyka geriatryczna?" W: K.Basińska, J.Halasz, Wyd. II, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Gąciarz B. (red.), (2010): Niepełnosprawni studenci w społeczności akademickiej: źródła sukcesów i porażek w integracji społecznej i aktywności zawodowej, IFiS PAN, Warszawa. Godlewska-Byliniak E., Lipko-Konieczna J. (red.), (2018), Niepełnosprawność i społeczeństwo. Performatywna siła protestu, Wydawnictwo Biennale – Fundacja Teatr 21, Warszawa. Kilian M., (2020): Funkcjonowanie osób w starszym wieku. Difin, Warszawa. Leszczyńska-Rejchert A., (2009): Geragogika jako subdyscyplina pedagogiczna - założenia i formy realizacji. „Chowanna” nr 2. Leszczyńska-Rejchert A., Kantowicz E. (red.), (2012): Stereotypy a starość i niepełnosprawność, Wydawnictwo Akapit, Toruń. McKernan T., Mortlock J. (2021): Autyzm w centrum uwagi. Wydawnictwo JAK, Kraków. Maćkowicz J., (2015): Osoby starsze jako ofiary przemocy domowej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Ochojska J., (2015): Świat według Janki, Znak, Kraków. Plura M., (2013): Nie traćmy tempa, rozm. przepr. R.Dajbor, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja: Kwartalnik Instytutu Rozwoju Służb Socjalnych”, nr 1 Wlazło M., (2019): Intersekcjonalny wymiar polskiego dyskursu prasowego niepełnosprawności i starości, „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej” nr 35. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1.Omówienie problematyki podejmowanej podczas wykładów, sposobu weryfikowania efektów kształcenia. 2-3. Andragogika specjalna jako dyscyplina naukowa. Pojęcie, działy, problematyka teleologiczna w andragogice specjalnej. Miejsce w systemie nauk. Kategorie pojęciowe w andragogice. Współczesne wyzwania i dylematy. 4-5. Role społeczne dorosłych osób z niepełnosprawnością/ze SA/z niedostosowaniem społecznym i ich determinanty. 6-7. Społeczna działalność osób z niepełnosprawnością. 7-8. Inkluzja i ekskluzja jako kategorie pojęciowe andragogiki specjalnej. 9-10. Zdrowie, seksualność dorosłych osób z niepełnosprawnością/ze SA/z niedostosowaniem społecznym – mity i stereotypy, wsparcie, poradnictwo. (A)seksualna starość? 11-12. Edukacja ustawiczna jako jeden z obszarów zainteresowań andragogiki specjalnej. Tworzenie warunków umożliwiających całożyciowe uczenie się osób ze SPE (możliwości, bariery, dobre praktyki - instytucje, NGO). 13-15. Geragogika specjalna w systemie nauk. Aparatura pojęciowa, obszary zainteresowań, współczesne wyzwania i dylematy. (Nie-)pełnosprawna starość? - problemy, wyzwania, możliwe obszary zainteresowań badawczych. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody podające, problemowe, storytelling z wykorzystaniem platformy MS Teams. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny - 21.06.2024, godz. 10.00 Test zadań otwartych, obejmujący znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia modułu. Obejmuje 8 zadań krótkiej odpowiedzi (max. 1 pkt) i 2 zadania rozszerzonej odpowiedzi (max. 3 pkt.) Czas trwania testu: 60 min. Obowiązuje następująca punktacja: 13 - 14 pkt. – ocena: bardzo dobry 11,5 - 12,5 pkt. – ocena: dobry plus 10 – 11 pkt. – ocena: dobry 8,5 – 9,5 pkt. – ocena: dostateczny plus 7 – 8 pkt. – ocena: dostateczny 0 – 6,5 pkt. – ocena: niedostateczny Wyniki testu ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Niezaliczony test należy poprawić w formie pisemnej w wyznaczonym terminie. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
Osoby studiujące z IDS mają możliwość zmiany formy egzaminu z pisemnej na ustną przy zachowaniu ilości i typów zadań oraz kryteriów oceny. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.