Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Andragogika specjalna z elementami gerontologii [W3-PC-MJS-PS3-11] semestr letni 2023/2024
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Andragogika specjalna z elementami gerontologii [W3-PC-MJS-PS3-11]
Zajęcia: semestr letni 2023/2024 [2023/2024L] (w trakcie)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi wtorek (nieparzyste), 15:30 - 17:00
sala 201
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Data i miejsceProwadzący
2024-05-28 15:30 : 17:00 sala 201
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53)
2024-06-11 15:30 : 17:00 sala 201
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53)
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 39
Limit miejsc: 38
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Iwona Wendreńska
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Antosz W., Kruk-Lasocka J., (2018): Koszula i krawat. Obrazki wyłaniającej się dorosłości. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Gumienny B., (2016): Funkcjonowanie dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną – poglądy rodziców. „Niepełnosprawność. Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania” nr 3.

Henault I., (2015): Zespół Aspergera a seksualność. Od dojrzewania poprzez dorosłość. wydawnictwo Harmonia, Gdańsk.

Kijak R., (2017): Dorośli z głębszą niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy, małżonkowie i rodzice. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Kilian M. (red.), (2022): Pedagogika specjalna osób w starszym wieku. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Kilian M., Śmiechowska-Petrovskij E., (2018): Niepełnosprawność w okresie późnej dorosłości. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Kostuchowski P. (red.), (2012): Kształcenie ustawiczne osób niepełnosprawnych: dobre praktyki, Bielskie Stowarzyszenie Artystyczne Teatr Grodzki, Bielsko-Biała.

Lewko A., (2017): Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną – obszar wyzwań i możliwości. W: K.Moczia (red.) Edukacyjno-terapeutyczna podróż w lepszą stronę, T.1, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Melienė R. i in. (2020): Rozwój perspektyw dotyczących kształcenia ustawicznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach specjalnych na Litwie, „Niepełnosprawność. Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania” nr 1.

Nowak A., (2019): Wykluczenie prawne osób z niepełnosprawnością, „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej” nr 34.

Parchomiuk M., (2016): Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Parchomiuk M., (2019): Starzenie się, starość i umieranie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Woynarowska A., (2019): Aktywiści z niepełnosprawnością w walce o niezależne życie, równe szanse i prawa człowieka. O sile protestów, opresji władzy i społecznym oporze, „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej” nr 35.

Literatura nadobowiązkowa:

Błońska-Charchut J., Wendreńska I., (2013): Funkcjonowanie osób niepełnosprawnych we współczesnym świecie – mity, stereotypy a rzeczywistość. W: H.Orieščiková, M.Kowalska, A.Lewko (red.) Tradycja i nowoczesność – funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością we współczesnym świecie. VERBUM – Vydavatel'stvo Katolickej Univerzity w Ružomberku, Ružomberok.

Bonowicz W., Ochojska J., (2000): Niebo to inni, Znak, Kraków.

Chabior A. (2017): Wspomaganie procesu pomyślnego starzenia się, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Dziemidok B. (2014): Czy potrzebna i możliwa jest "Etyka geriatryczna?" W: K.Basińska, J.Halasz, Wyd. II, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Gąciarz B. (red.), (2010): Niepełnosprawni studenci w społeczności akademickiej: źródła sukcesów i porażek w integracji społecznej i aktywności zawodowej, IFiS PAN, Warszawa.

Godlewska-Byliniak E., Lipko-Konieczna J. (red.), (2018), Niepełnosprawność i społeczeństwo. Performatywna siła protestu, Wydawnictwo Biennale – Fundacja Teatr 21, Warszawa.

Kilian M., (2020): Funkcjonowanie osób w starszym wieku. Difin, Warszawa.

Leszczyńska-Rejchert A., (2009): Geragogika jako subdyscyplina pedagogiczna - założenia i formy realizacji. „Chowanna” nr 2.

Leszczyńska-Rejchert A., Kantowicz E. (red.), (2012): Stereotypy a starość i niepełnosprawność, Wydawnictwo Akapit, Toruń.

McKernan T., Mortlock J. (2021): Autyzm w centrum uwagi. Wydawnictwo JAK, Kraków.

Maćkowicz J., (2015): Osoby starsze jako ofiary przemocy domowej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Ochojska J., (2015): Świat według Janki, Znak, Kraków.

Plura M., (2013): Nie traćmy tempa, rozm. przepr. R.Dajbor, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja: Kwartalnik Instytutu Rozwoju Służb Socjalnych”, nr 1

Wlazło M., (2019): Intersekcjonalny wymiar polskiego dyskursu prasowego niepełnosprawności i starości, „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej” nr 35.

Zakres tematów:

1.Omówienie problematyki podejmowanej podczas wykładów, sposobu weryfikowania efektów kształcenia.

2-3. Andragogika specjalna jako dyscyplina naukowa. Pojęcie, działy, problematyka teleologiczna w andragogice specjalnej. Miejsce w systemie nauk. Kategorie pojęciowe w andragogice. Współczesne wyzwania i dylematy.

4-5. Role społeczne dorosłych osób z niepełnosprawnością/ze SA/z niedostosowaniem społecznym i ich determinanty.

6-7. Społeczna działalność osób z niepełnosprawnością.

7-8. Inkluzja i ekskluzja jako kategorie pojęciowe andragogiki specjalnej.

9-10. Zdrowie, seksualność dorosłych osób z niepełnosprawnością/ze SA/z niedostosowaniem społecznym – mity i stereotypy, wsparcie, poradnictwo. (A)seksualna starość?

11-12. Edukacja ustawiczna jako jeden z obszarów zainteresowań andragogiki specjalnej. Tworzenie warunków umożliwiających całożyciowe uczenie się osób ze SPE (możliwości, bariery, dobre praktyki - instytucje, NGO).

13-15. Geragogika specjalna w systemie nauk. Aparatura pojęciowa, obszary zainteresowań, współczesne wyzwania i dylematy. (Nie-)pełnosprawna starość? - problemy, wyzwania, możliwe obszary zainteresowań badawczych.

Metody dydaktyczne:

Metody podające, problemowe, storytelling z wykorzystaniem platformy MS Teams.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny - 21.06.2024, godz. 10.00

Test zadań otwartych, obejmujący znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia modułu. Obejmuje 8 zadań krótkiej odpowiedzi (max. 1 pkt) i 2 zadania rozszerzonej odpowiedzi (max. 3 pkt.) Czas trwania testu: 60 min.

Obowiązuje następująca punktacja:

13 - 14 pkt. – ocena: bardzo dobry

11,5 - 12,5 pkt. – ocena: dobry plus

10 – 11 pkt. – ocena: dobry

8,5 – 9,5 pkt. – ocena: dostateczny plus

7 – 8 pkt. – ocena: dostateczny

0 – 6,5 pkt. – ocena: niedostateczny

Wyniki testu ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Niezaliczony test należy poprawić w formie pisemnej w wyznaczonym terminie.

Uwagi:

Osoby studiujące z IDS mają możliwość zmiany formy egzaminu z pisemnej na ustną przy zachowaniu ilości i typów zadań oraz kryteriów oceny.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)