Andragogika specjalna z elementami gerontologii [W3-PC-MJS-PS3-11]
semestr letni 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Andragogika specjalna z elementami gerontologii [W3-PC-MJS-PS3-11] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2023/2024 [2023/2024L]
(w trakcie)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi wtorek (nieparzyste), 13:45 - 15:15
sala 201 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 22 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 19 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Iwona Wendreńska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Antosz W., Kruk-Lasocka J., (2018): Koszula i krawat. Obrazki wyłaniającej się dorosłości. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Kietlińska B., Teatr 21 i Centrum Sztuki Włączającej: Downtown – w stronę „auto-instytucji” https://kwartalnik3sektor.pl/pl/wszystkie-numery/kwartalnik-trzeci-sektor-numer-46-2-2019/65-teatr-21-i-centrum-sztuki-wlaczajacej-downtown-w-strone-auto-instytucji Komorowska O., Kozłowski A., (2021): Jakość życia rodzin opiekujących się dorosłą osobą z niepełnosprawnością intelektualną. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Mieszkania wspomagane i treningowe dla osób z niepełnosprawnościami. Uwagi RPO do zmian prawa. https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/rpo-ozn-mieszkania-wspomagane-treningowe-mrips Patyk K., Panasiuk M. (red.), (2017): Wsparcie młodzieży i dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Teoria i praktyka. GWP, Gdańsk. PSONI: Asystent osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik metodyczny dla profesjonalistów. https://psoni.org.pl/wp-content/uploads/2017/04/Asystent-ONI.pdf Smulczyk M., Jacy wolontariusze tworzą zmianę społeczną? Badanie porównawcze grup wolontariuszy pracujących z osobami niepełnosprawnymi. http://www.kultura-i-edukacja.pl/ojs/public/journals/1/pageHeaderTitleImage_pl_PL.jpg Szmania L., (2016): Możliwości i ograniczenia osób z zaburzeniami spektrum autyzmu w realizacji własnych wizji dorosłości. „Studia Edukacyjne" nr 39. Tikhonov A. (2021): Niepełnosprawny w pracy. Jak osoby niewidome radzą sobie w pracy i życiu codziennym. https://mywspieramy.org/niepelnosprawny-w-pracy/ Wehner L., Schwinghammer Y., (2017): Aktywacja sensoryczna. Holistyczna koncepcja wsparcia osób w podeszłym wieku i cierpiących na demencję, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk. Wolska D., Sobocha E., (2018): Edukacja do dorosłości osób z autyzmem, „Edukacja”, nr 3. Woynarowska A., (2020): Niepełnosprawność intelektualna i praca. Gra w/o emancypację, Oficyna wydawnicza „Impuls”, Kraków. Literatura uzupełniająca: Cytowska B., (2019): Dorosłość z perspektywy osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną w świetle zrealizowanych wywiadów pogłębionych, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 34. Hepp P., (2008): Świat w moich dłoniach. Życie bez słuchu i wzroku, Wydawnictwo „Credo”, Katowice. Kaik A., (2017): Deszczowi ludzie, Wydawnictwo eSPe, Kraków. Kościelska M., (2004): Niechciana seksualność - o ludzkich potrzebach osób niepełnosprawnych intelektualnie, Jacek Santorski & Co, Warszawa. Kurpiel D., (2012): Psychospołeczne uwarunkowania funkcjonowania osób dorosłych z mózgowym porażeniem dziecięcym o różnym zakresie niepełnosprawności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Lester J.(2017): Cisza, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań. Lindyberg I., Krzemińska D., (2012): Wokół dorosłości z niepełnosprawnością intelektualną. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Macher H.(red.), (1998): Problem podmiotowości człowieka w pedagogice specjalnej, Adam Marszałek, Toruń. Morgan H. (2004): Dorośli z autyzmem. Teoria i praktyka. Fundacja Wspólnota Nadziei. Nowicka A., Bąbka J., (2010): Człowiek i jego rodzina wobec utraty zdrowia i sprawności, Uczelnia Zawodowa Zagłębia Miedziowego, Lubin. Pasterny H., (2015): Moje podróże w ciemno, Wydawnictwo „Credo”, Katowice. Pasterny H., (2010): Tandem w szkocką kratkę, Wydawnictwo „Credo”, Katowice. Pawlik S., (2019): Diagnoza spektrum autyzmu u osób dorosłych jako biograficzny przełom. „Kultura i Edukacja” nr 1. Rynek pracy osób niewidomych jest punktowy https://pzn.org.pl/osoba-z-dysfunkcja-wzroku-na-rynku-pracy/ Sławińska, A., (2014): Zespół Aspergera u osób dorosłych – zbieżność z innymi zaburzeniami, zaburzenia współwystępujące i problemy towarzyszące. „Psychiatria i Psychologia Kliniczna”, nr 14. Vujicic N., (2012): Bez rąk, bez nóg, bez ograniczeń, Aetos Media, Wrocław. Vujicic N., Vujicic K., (2016): Miłość bez granic, Aetos Media, Wrocław. Vujicic N., (2014): Niezwyciężony! Potęga wiary w działaniu, Aetos Media, Wrocław. Willey L.H., (2021): Bezpieczeństwo kobiet z zespołem Aspergera, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk. Willey L.H., (2018): Udawanie normalnej. Życie z zespołem Aspergera, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków. Inne wybrane przez studentów artykuły z czasopism: „Człowiek – Niepełnosprawność - Społeczeństwo”, „Integracja”, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej", „Niepełnosprawność. Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania”, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja", „Opieka – Terapia - Wychowanie”, „Praca Socjalna”, „Szkoła Specjalna”, „Edukacja i Dialog”, „Edukacja Dorosłych”, „Chowanna”, „Auxilium Sociale” i in. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Omówienie tematyki zajęć, zasad organizacji pracy i warunków zaliczenia (sposobów i terminów weryfikacji efektów kształcenia). 2-3. Dorosłość oraz starzenie się osób z niepełnosprawnością/ze SA/z niedostosowaniem społecznym - w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym, w ujęciu prawnym i mentalnym. Samowiedza i specyfika funkcjonowania dorosłych osób z niepełnosprawnością/ze SA/ z niedostosowaniem społecznym. Kryzysy dorosłości – odchodzenie bliskich osób, samotność, samobójstwa, itp. Niepełnosprawność/SA w dorosłości/wieku senioralnym, dorosłość, starość osób z niepełnosprawnością/ze SA - obszary zainteresowań andragogiki specjalnej. 4-5. Podstawy edukacji, rehabilitacji, resocjalizacji, terapii, opieki dorosłych osób z niepełnosprawnością/ze SA/z niedostosowaniem społecznym. Dorosły z niepełnosprawnością/z SA jako uczeń/student – specyficzne i niespecyficzne właściwości. Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego i opiekuńczego. Edukacja ustawiczna. Podwójnie niezwykli, czyli dorośli z niepełnosprawnością/z SA/z niedostosowaniem społecznym jako pasjonaci, twórcy, samorealizujące się podmioty. Wsparcie, obszary do dalszej pracy. 6-7. Mieszkania chronione (wspomagane i treningowe) jako forma wsparcia - zajęcia terenowe. 8-9. Jakość życia rodzin opiekujących się dorosłymi osobami z niepełnosprawnością/ze SA. Problemy funkcjonowania rodzin dorosłych osób z niepełnosprawnością/ze SA. Wymiary jakości życia rodzin opiekujących się dorosłymi osobami z niepełnosprawnością/ze SA. Wsparcie instytucjonalne i pozainstytucjonalne. Problemy rodzin osób osadzonych. 10-11. Krytyczna analiza projektów wsparcia dorosłych lub starzejących się osób z niepełnosprawnością/ze SA w zakresie pogłębiania ich kompetencji, rozwijania zainteresowań i talentów. 12-13. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne wsparcie osób starzejących się i starych z niepełnosprawnościami/ze SA w Polsce i innych państwach. System opieki i wsparcia osób starszych z niepełnosprawnościami/ze SA. 14-15. Etyczne aspekty pracy andragoga specjalnego/geragoga specjalnego oraz dylematy moralne związane z pracą z dorosłymi i starzejącymi się osobami z niepełnosprawnością - dyskusja panelowa. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Podające, problemowe i praktyczne z wykorzystaniem Microsoft Teams. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna dotycząca dobrych praktyk w zakresie wspierania autonomii i samorealizacji dorosłych osób z niepełnosprawnościami/ze SA. Termin zamieszczenia w kursie przedmiotu na MS Teams - folder "Dobre praktyki - G1" (nazwa dokumentu: Imię_Nazwisko_Dobre praktyki): 30 marca 2024 r. Zespołowy projekt wsparcia dorosłych lub starzejących się osób z niepełnosprawnościami/ze SA w zakresie pogłębiania ich kompetencji, rozwijania zainteresowań i talentów. Termin zamieszczenia w kursie przedmiotu na MS Teams - folder "Projekt wsparcia - G1" (nazwa dokumentu: nazwiska Autorów projektu_Projekt wsparcia): 20 kwietnia 2024 r. Dyskusja panelowa – prezentacja własnego stanowiska dotyczącego etycznych aspektów pracy andragoga specjalnego oraz dylematów moralnych związanych z pracą z dorosłymi i starzejącymi się osobami z niepełnosprawnościami/ze SA. Termin: 11 czerwca 2024 r. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
Dopuszczalna jest dwukrotna nieobecność. Każda następna musi być odpracowana podczas konsultacji. Osoby studiujące z IOS są zobowiązane do zamieszczenia prac pisemnych i prezentacji swoich projektów podczas zajęć w terminach określonych w sylabusie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.