SPK_M04_Zaburzenia psychotyczne i zaburzenia afektywne [W3-PS-SM-SPKM04]
semestr letni 2023/2024
Laboratorium,
grupa nr 2
Przedmiot: | SPK_M04_Zaburzenia psychotyczne i zaburzenia afektywne [W3-PS-SM-SPKM04] |
Zajęcia: |
semestr letni 2023/2024 [2023/2024L]
(w trakcie)
Laboratorium [L], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 9:45 - 11:15
sala 9 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 8 |
Limit miejsc: | 12 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Izabela Rajska-Kulik |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Butcher, J., Hooley, J., Mineka S. (2017). Psychologia zaburzeń DSM-5. Sopot: GWP (rozdział 7; s. 274-304, rozdział 13 Schizofrenia i inne zaburzenia psychotyczne; s. 549 – 593). 2. Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2016) (red.) Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa, rozdz. 16 (s. 323-344), rozdz. 32 (695-727) 3. De Barbaro, B. (1999). Schizofrenia w rodzinie. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; rozdz. 2, s. 107-127 4. Gałecki, P., Szulc, A. (2023). Psychiatria. Rozpoznania według ICD-11. T. 1. Wrocław: EDRA, r. 7,r. 9A, r. 9B 5. Jarema, M. (2022). Schizofrenia plus – jednoczasowe rozpoznawanie schizofrenii i zaburzeń osobowości. Refleksje praktyka klinicysty. Psychiatria Polska, 56 (6), s. 1153-1164. 6. Jarema, M. (2022). Schizofrenia plus – jednoczasowe rozpoznawanie schizofrenii i zaburzeń osobowości. Refleksje praktyka klinicysty. Psychiatria Polska, 56 (6), s. 1153-1164. 7. Kingdon, D.G., Turkington, D. (2017) Terapia poznawcza schizofrenii, Kraków, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego (rozdz. 10, s. 188-200) 8. Liberman, J.A., Stroup, T.S., Perkins, D. O. (2006) (red). The American Psychiatric Publishing Schizofrenia. Egis Polska, rozdział 11 (Psychopatologia s. 185-214). 9. Publishing Schizofrenia. Egis Polska, rozdział 11 (Psychopatologia s. 208-214). 10. Wciórka, J. (2011). Psychozy schizoafektywne. W: Pużyński, S., Rybakowski, J., Wciórka, J. (red.) Psychiatria kliniczna, T.2. Wrocław: ELSEVIER Urban&Partner (rozdział 4.3; str. 277-285) LITERATURA DODATKOWA 1. Birchwood, M., Jackson, Ch. (2004). Schizofrenia. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne. Gdańsk, GWP., r 4-5 s. 69-104 2. Cyrkot, T., Gawęda, Ł., Szczepanowski, R. (2016). Wywiad ustrukturyzowany w ocenie zaburzeń psychotycznych na przykładzie kwestionariusza SANS i SAPS. Psychologiczne Zeszyty Naukowe Półrocznik Instytutu Psychologii Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2/2016, s. 157-172 3. Gałecki, P. (2024). Kryteria diagnostyczne DSM-5-TR. Wrocław: EDRA, s. 59-103 4. Gawęda, Ł. (2012). Polska wersja Skal Oceny Objawów Psychotycznych (PSYRATS). Psychiatria ViaMedica, 9 (3), s. 100-107 5. Grzywa, A. (2011). Zaburzenia urojeniowe. W: Pużyński, S., Rybakowski, J., Wciórka, J. (red.) Psychiatria kliniczna, T.2. Wrocław: ELSEVIER Urban&Partner (rozdział 4.5; str. 291-304) 6. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-11: https://icd.who.int/browse11/lm/en#/http%3a%2f%2fid.who.int%2ficd%2fentity%2f405565289 7. Kokoszka, A., Telichowska-Leśna, A., Radzio, R. (2008). Kwestionariusz wglądu w schizofrenię – „Moje myśli i odczucia”, Psychiatria Polska, XLII (4), s. 491-502. 8. Pużyński, S. (2009). Depresje i zaburzenia afektywne. Warszawa: Wydaw. Lekarskie PZWL. 9. Rybakowski, J. (2008). Koncepcja spektrum choroby afektywnej dwubiegunowej. Via Medica, 5, 3, 75-82 10. Samochowiec, J., Szulc A., Bieńkowiski, P., Dudek, D., Gałecki, P., Heitzman, J., Wojnar, M., Wichniak A. (2021). Stanowisko grupy roboczej Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego na temat stosowania metod niefarmakologicznych w leczeniu objawów negatywnych schizofrenii, Psychiatria Polska 55(4), s. 719-742 11. Ustjan, D. Wywiad kliniczny z osobą chorująca na schizofrenię przed przyjęciem na oddział dzienny szpitala psychiatrycznego 12. Wciórka, J. (2011). Zaburzenia schizotypowe. W: Pużyński, S., Rybakowski, J., Wciórka, J. (red.) Psychiatria kliniczna, T.2. Wrocław: ELSEVIER Urban&Partner (rozdział 4.2; str. 270-276) |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wprowadzające w problematykę zaburzeń psychotycznych i zaburzeń afektywnych. Zapoznanie z zasadami prowadzenia przedmiotu i warunkami zaliczenia 2. Spektrum schizofrenii oraz inne zaburzenia psychotyczne Określenie i pozycja nozologiczna (kryteria ilościowe, jakościowe, czasowe); Kryteria diagnostyczne wg DSM-5 a ICD-11; Występowanie, cechy przebiegu i objawy schizofrenii. Objawy pozytywne i negatywne, dezorganizacja myślenia i mowy, dezorganizacja psychomotoryki (katatonia), dezorganizacja zachowania . 3. Schizofrenia – objawy i obraz kliniczny, postacie choroby i podziały objawów 4. Etiologia i patomechanizm schizofrenii. Przyczyny i konsekwencje schizofrenii - teoria neurorozwojowa, hipoteza predyspozycji i stresu; koncepcje psychologiczne 5. Diagnoza nozologiczna - pozycja schizofrenii w klasyfikacjach psychiatrycznych. Analiza studium przypadków 6/7. Rokowania i leczenie schizofrenii: - terapia farmakologiczna; - terapia systemowa; - leczenie środowiskowe; - społeczność terapeutyczna. 8. Metody diagnostyczne stosowane w procesie diagnozy i badaniach klinicznych nad schizofrenią 9. Zespół depresyjny – obraz kliniczny; etiologia i patogeneza choroby afektywnej; model poznawczy depresji; praca z pacjentem chorym na chorobę afektywną; wybrane narzędzia diagnostyczne 10. Zespół maniakalny – obraz kliniczny; etiologia i patogeneza choroby afektywnej; praca z pacjentem chorym na chorobę afektywną; wybrane narzędzia diagnostyczne 11. Choroba afektywna dwubiegunowa i depresja nawracająca – pomoc osobie chorej i jej rodzinie 12. Zaburzenia schizoafektywne 13. Diagnoza różnicowa zaburzeń psychotycznych i afektywnych – analiza przypadków 14. Kolokwium 15. Podsumowanie zajęć, zaliczenie przedmiotu |
Metody dydaktyczne: |
Analiza tekstów źródłowych, prezentacje multimedialne, dyskusja, sceny symulowane, studia przypadków, analiza materiałów filmowych; metody warsztatowe, praca grupowa |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa z ćwiczeń zostanie postawiona na podstawie pisemnego testu wiedzy (kolokwium) oraz prezentacji opracowanego studium przypadku. Będzie również brana pod uwagę obecność na zajęciach. Ocena końcowa zostanie wyliczona jako średnia ważona z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia – testu wiadomości i studium przypadku. Waga tych ocen przedstawia się następująco: 0,40 – studium przypadku 0,60 – test wiadomości Aby zaliczyć moduł na ocenę pozytywną zarówno test wiadomości jak i studium przypadku muszą być zaliczone na ocenę pozytywną. Test wiadomości oceniany będzie według skali: 0 – 59% - ocena niedostateczna (2.0) 60 - 67% - ocena dostateczna (3.0) 68 – 75% - ocena dostateczna plus (3.5) 76 - 83% - ocena dobra (4.0) 84 – 91% - ocena dobry plus (4.5) 92 – 100% - ocena bardzo dobra (5.0) W ocenie Studium przypadku będą brane pod uwagę takie kryteria jak: - trafność diagnozy nozologicznej, - rozpoznanie i szczegółowość omówienia objawów psychopatologicznych, - zakres uwzględnionych hipotez diagnostycznych w diagnozie różnicowej, - sposób uzasadnienia postawionego rozpoznania, - wskazanie prawdopodobnej etiologii i patomechanizmu zaburzenia, - trafność wskazanych zaleceń terapeutycznych i szczegółowość omówienia proponowanych form pomocy pacjentowi, - omówienie rokowania leczenia dla omawianego przypadku, - walory estetyczne, jakość i oryginalność prezentacji. Ocena końcowa z modułu zostanie wystawiona zgodnie z zasadą: 3,00 do 3,24 - dostateczny; 3,25 do 3,74 - dostateczny plus; 3,75 do 4,24 - dobry; 4,25 do 4,60 - dobry plus; 4,61 do 5,00 - bardzo dobry W przypadku braku zaliczenia testu wiadomości bądź studium przypadku w pierwszym terminie, studentowi przysługuje drugie podejście do testu/studium przypadku. Uzyskana ocena niedostateczna w 1. terminie zaliczenia będzie uwzględniana przy obliczaniu oceny z danej formy zaliczenia (poprzez wyliczenie średniej arytmetycznej z pierwszego i drugiego podejścia). Dopuszczalne są maksymalnie 2 nieobecności na zajęciach. Możliwe jest uczestnictwo w zajęciach innej grupy laboratoryjnej (pod warunkiem zgody prowadzącej). Nieobecności należy odrobić przed zakończeniem semestru. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.