Metody badań społecznych (B) [W3-SO-S1-MBSB]
semestr letni 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Metody badań społecznych (B) [W3-SO-S1-MBSB] |
Zajęcia: |
semestr letni 2023/2024 [2023/2024L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, poniedziałek (niestandardowa częstotliwość), 9:45 - 11:15
sala 312 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 26 |
Limit miejsc: | 28 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Bożena Pactwa |
Strona domowa grupy: | https://informator.us.edu.pl/modules/71454/ |
Literatura: |
Według proponowanych na zajęciach tematów: 1. John W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, r. 1 Wybór typu projektu badawczego r. 2 Przegląd literatury 2. Leszek Gruszczyński, Kwestionariusze w socjologii, r. 1, 2.1, 2.3, 2.4, 3, 4, 5 3. Leszek Gruszczyński, Kwestionariusze w socjologii, r. 2.2 4. Uwe Flick, Projektowanie badania jakościowego, r. 1-4, s. 11-94; r. 7 Etyka w badaniach jakościowych, s. 121-134 5. a) Steinar Kvale, Prowadzenie wywiadów, r. 5, 6, 7, s. 99-152 b) Michael Angrosino, Badania etnograficzne i obserwacyjne, r. 4, Zbieranie danych w terenie, s. 88-100 c) red. Dariusz Jemielniak, Badania jakościowe. Metody i narzędzia, T 2, r. 5, Wywiad w badaniach jakościowych, s. 111-129 d) Kaja Kaźmierska, Wywiad narracyjny – technika i pojęcia analityczne, w: red. M. Czyżewski, A. Piotrowski, A. Rokuszewska-Pawełek, Biografia a tożsamość narodowa 6. a) Michael Angrosino, Badania etnograficzne i obserwacyjne, r. 4, Zbieranie danych w terenie, s. 81-87; r. 5, W stronę obserwacji, s. 105-125 b) red. Dariusz Jemielniak, Badania jakościowe. Metody i narzędzia , T 2, r. 2, Obserwacja, s. 42-65 c) J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, r.6 Obserwacja d) Piotr Nieporowski, Etyka niejawnej obserwacji uczestniczącej jako metody badawczej stosowanej w naukach społecznych, w: Rocznik Lubuski, tom 41, część 1, 2015 e) Dariusz Jemielniak, Netnografia, czyli etnografia wirtualna: nowa metoda badań etnograficznych, w: Prakseologia nr 154/2013 f) red. Dariusz Jemielniak, Badania jakościowe. Metody i narzędzia , T 2, r. 3, Nowe techniki badań terenowych: shadowing, s. 69-90 7. a) red. Dariusz Jemielniak, Badania jakościowe. Metody i narzędzia , T 2, r. 4, Podejście biograficzne, s. 91-107 b) Ingeborg K. Helling, Metoda badań biograficznych, w: J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii c) J. Szczepański, Metoda biograficzna, w: Odmiany czasu teraźniejszego, Warszawa 1971 d) William I. Thomas, F. Znaniecki, Chłop polski w Europie i Ameryce 8. a) red. Marta Makowska, Analiza danych zastanych, r. 1 i 2, s. 9-51 b) Antoni Sułek, Ogród metodologii socjologicznej, r. 5 Socjolog wobec dokumentów urzędowych 9. a) M. Banks, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, r. 2 i 4 b) Krzysztof Olechnicki, Antropologia obrazu, r. Wywiad z użyciem fotografii, s. 171-186 |
Zakres tematów: |
1. Projektowanie badania naukowego: projekty ilościowe, jakościowe i mieszane 2. Metoda badań surveyowych: cechy, techniki, budowa narzędzia, pilotaż, kodowanie danych 3. Kwestionariusz jako narzędzie w badaniach surveyowych: zasady budowy, rodzaje pytań kwestionariuszowych oraz błędy popełniane przy ich tworzeniu 4. Wprowadzenie do badań jakościowych: cechy wspólne, definicje, zasady prowadzenia badań, zasady doboru próby, etyka prowadzenia badań jakościowych 5. Wywiad i jego rodzaje 6. Obserwacja i jej typy, badania obserwacyjne offline i online 7. Metoda biograficzna i jej tradycje w polskiej socjologii 8. Analiza danych zastanych 9. Materiały wizualne w badaniach społecznych 10. Kolokwium podsumowujące kurs |
Metody dydaktyczne: |
Metody: - podające: objaśnianie i wyjaśnianie, "story telling" - aktywizujące: dyskusja wokół przeczytanych na zajęcia lektur - metoda "odwróconej klasy" ("Flipped classroom") - zadania grupowe |
Metody i kryteria oceniania: |
- kolokwium pisemne podsumowujące kurs - aktywność na zajęciach w trakcie całego kursu (ocena bardzo dobra podwyższa ocenę z kolokwium nie więcej niż o pół stopnia) W trakcie kursu możliwa jest jedna nieobecność. Każdą następną student ma obowiązek zaliczyć podczas dyżuru prowadzącej. Przed przystąpieniem do kolokwium wszystkie nieobecności powinny być zaliczone. Studentowi przysługuje jeden termin poprawy kolokwium zaliczeniowego. Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z I i II terminu. Nie ma możliwości poprawiania oceny pozytywnej |
Uwagi: |
SRiKS, 4 sem. Zabrania się fotografowania podczas zajęć. Dobrym obyczajem jest punktualne przychodzenie na zajęcia i niewychodzenie z nich w trakcie poza absolutną koniecznością |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.