Grafika artystyczna- pracownia uzupełniająca [W6-GRP-SM-GPGA4]
semestr letni 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Grafika artystyczna- pracownia uzupełniająca [W6-GRP-SM-GPGA4] |
Zajęcia: |
semestr letni 2023/2024 [2023/2024L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 1 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Katarzyna Handzlik-Bąk |
Literatura: |
- Jakimowicz I.: Pięć wieków grafiki polskiej. Muzeum Narodowe. Warszawa 1997. - Werner J.: Podstawy technologii malarstwa i grafiki. PWN. Warszawa-Kraków 1981. - Jakimowicz I.: Współczesna grafika polska. Arkady. Warszawa 1975. - Hrankowska T. (red.): Grafika wczoraj i dziś. PWN. Warszawa 1974. - Krejča A.: Techniki sztuk graficznych. WAiF. Warszawa 1984. - Catafal J., Oliva C.: Techniki graficzne. Arkady. Warszawa 2004. - Bieżące czasopisma, katalogi z aktualnych wydarzeń artystycznych krajowych i międzynarodowych. Literatura będzie dobierana indywidualnie i w miarę potrzeb. |
Zakres tematów: |
W ramach pracowni dyplomowej uzupełniającej student przygotowuje samodzielne pod względem koncepcji i realizacji dzieło, którego jedynym elementem stałym jest wykorzystanie technik i technologii warsztatu graficznego ( tradycyjnego, eksperymentalnego lub autorskiego). Zasadniczym celem i efektem realizacji modułu dyplomowego jest przygotowanie cyklu prac graficznych charakteryzujących się spójnością formalną i stylistyczną, wysokim poziomem realizacji artystycznej uwzględniającej szerokie możliwości kreacyjne współczesnej grafiki oraz autorskim i twórczym podejściem do wiodącej w pracach tematyki. W procesie twórczym założono również możliwość wyboru zagadnień zaproponowanych przez prowadzącego pracownię. W semestrze letnim są to m.in.: "Ślady dzieciństwa, "Portret". Pracy artystycznej towarzyszy namysł nad sposobem prezentacji autorskiego dzieła (w postaci ekspozycji) oraz sposobem opisu. |
Metody dydaktyczne: |
Metodami wiodącymi w realizacji modułu są metody praktyczne oparte na działalności artystycznej studenta. Metoda realizacji zadań twórczych jest optymalną w realizacji indywidualnej pracy artystycznej, w efekcie której powstaje autorskie dzieło. Jej stosowanie sprzyja twórczym poszukiwaniom w zakresie rozwiązań formalnych i stylistycznych, uwzględnia różnorodne preferencje, indywidualne odkrycia, ambicje i zamierzenia twórcze oraz potencjał osobowościowy twórcy w procesie realizacji prac graficznych. W programie artystycznych działań warsztatowych towarzyszą im metody problemowe (sprzyjające samodzielnemu zdobywaniu i przetwarzaniu wiedzy oraz umiejętności) oraz metody waloryzacyjne. Ostanie z nich kształtują umiejętność prezentacji i krytycznego spojrzenia na własną twórczość artystyczną. Zdolność do krytycznej oceny dzieła rozumiana jako uzasadnienie wyboru tematyki i warsztatu pracy twórczej, sposobów realizacji i prezentacji prac jest warunkiem merytorycznego udziału w dyskusji poświęconej efektom własnej pracy twórczej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowym kryterium oceny jest poziom osiągniętych efektów kształcenia modułu. O wartości ostatecznej oceny decyduje samodzielność w wyborze i kreatywność w realizacji koncepcji, jakość powziętych rozwiązań formalnych i stylistycznych wykorzystanych w realizacji wybranej tematyki prac, zdolność do uzyskania możliwie najwyższego poziomu artystycznego dzieła, umiejętność właściwej prezentacji efektów pracy twórczej poprzez organizację ekspozycji oraz udział w dyskusji nad jej efektami. Wysoko ocenianym fragmentem procesu twórczego jest udział autorskich rozwiązań zarówno w warstwie formalnej, jak i symbolicznej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.