Emisja głosu i technika mówienia [W1-LO-S1-EGTM]
semestr letni 2023/2024
Laboratorium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Emisja głosu i technika mówienia [W1-LO-S1-EGTM] |
Zajęcia: |
semestr letni 2023/2024 [2023/2024L]
(w trakcie)
Laboratorium [L], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 11:30 - 13:00
sala C/1.1 Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Uniwersytecka 4) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | 19 |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu |
Prowadzący: | Anna Guzy |
Literatura: |
Obowiązkowa ALBISETTI V., 2006: Trening autogeniczny dla spokoju psychosomatycznego. Przekł. K. STOPA. Kielce. GUZY A., 2012: Jak określać problemy emisji głosu? Propozycja wykorzystania Arkusza Diagnozy Emisji Głosu (ADE). „Forum Logopedyczne”, nr 20, s. 120–137. GUZY A., 2014: Wybrane elementy pracy nad głosem w zawodzie nauczyciela. W: ŁASTIK A., 2011: Poznaj swój głos... twoje narzędzie pracy. Warszawa, s. 21–29. OCZKOŚ M., 2007: Sztuka poprawnej wymowy czyli o faflunieniu i bełkotaniu. Warszawa. TARASIEWICZ B., 2006: Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Kraków, s. 97–102. Ponadto podczas zajęć prowadzący może zasugerować przygotowanie do zajęć w oparciu o inne artykuły. Uzupełniająca KISIEL M., 2012: Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela. Dąbrowa Górnicza. LEE A., CAMPBELL D., 2010: Oddychanie doskonałe. Przekł. J. MAJEWSKI. Warszawa. ŁUKASZEWSKI I., 1977: Zbiorowa emisja głosu. Warszawa. SIEK S., 1986: Relaks i autosugestia. Warszawa. SIPOWICZ J., 2009: Ja i mój głos. Łódź. TOCZYSKA B., 2007: Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia. Gdańsk, s. 13–49. WISKIRSKA-WOŹNICA B., 2008: Kliniczna ocena czynności narządu głosu. W: Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej. Red. A. OBRĘBOWSKI. Poznań, s. 42–49. WYSOCKA M., SKOCZYLAS A., SZKIEŁKOWSKA A., MULARZUK M., 2008: Standard postępowania logopedycznego w przypadku zaburzeń głosu. „Logopedia", nr 37, s. 243–254. www.fonem.eu www.relaksacja.pl www.emisjaglosudlanauczycieli.pl www.easyvoice.pl https://butejko.pl/metoda-butejki/podstawy-metody-butejko/ Literatura uzupełniająca: Bednarek J. "Ćwiczenia wyrazistości głosu" Wrocław 2004. Grygielski Z. Błędne i skompromitowane metody i instrukcje w procesie kształcenia głosu. Zeszyty Naukowe PWST, 6, 2014, 98–101. BARAŃSKA-GRABARA L., FREDYK A., KOWALIK B., 2009: Trening oddechowy w emisji głosu. Katowice. Linklater K. Uwolnij swój głos PWST Kraków 2012. Toczyska B. "Elementarne ćwiczenia dykcji" Gdańsk 2005. |
Zakres tematów: |
Podczas zajęć poruszane są następujące tematy: 1. Diagnoza problemów emisji głosu. Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami diagnostycznymi: Skalą GRBAS, Testem VHI, ADE. Omówienie zasad badania foniatrycznego, laryngologicznego oraz stomatoskopii. Ćwiczenia praktyczne z rozpoznawania podstawowych trudności głosowych. Wykonywanie testu VHI oraz pomiar i ocena wybranych parametrów jakości emisji głosu. 2. Ćwiczenia relaksacyjne. Sposoby eliminacji napięć. Podstawowe rodzaje relaksacji. Omówienie zależności stres-głos. 3. Oddychanie. Wdech, wydech, podparcie oddechowe, najczęstsze błędy w oddychaniu, zależność pomiędzy oddechem a głosem, oddychanie z wykorzystaniem przepony, ćwiczenia oddechowe 4. Fonacja. Działanie narządu głosu. Budowa i funkcje krtani. Ćwiczenia fonacyjne. 5. Rezonans. Praca rezonatorów. Ćwiczenia rezonacyjne. 6. Artykulacja. Zasady poprawnej wymowy polskiej. Ćwiczenia motoryki aparatu artykulacyjnego oraz artykulacyjne. 7. Głosowe przedstawienie tekstu: akcent, frazowanie, przestankowanie, modulacja. Zasady oceny głosowego przedstawiania tekstu (w tym recytacji). 8. Choroby i higiena narządu głosu. 9. Głosowe przedstawienie tekstu-ćwiczenia praktyczne. 10. Motywacja i motywowanie jako element całościowej pracy nad głosem. |
Metody dydaktyczne: |
Metody podające (elementy wykładu interaktywnego), Metody poszukujące. Dyskusja. Metoda ćwiczeń praktycznych. Studium przypadku. |
Metody i kryteria oceniania: |
OCENIE PODLEGA: - obecność na zajęciach (możliwe dwie nieobecności), - aktywność podczas zajęć (przygotowanie merytoryczne w oparciu o wskazaną i rekomendowaną literaturę przedmiotu). W przypadku braku przygotowania do zajęć możliwe jest przeprowadzenie kolokwium/testu zaliczeniowego weryfikującego znajomość analizowanych zagadnień -udział w ćwiczeniach praktycznych, zgodnie ze wskazówkami prowadzącego, aktywne prowadzenie ćwiczeń dla pozostałych członków grupy., diagnozowanie problemów emisji głosu oraz zaproponowanie ćwiczeń praktycznych oraz oddanie uzupełnionego arkusza diagnozy w formie arkusza Excel oraz opisu dostrzeżonych problemów. Rekomendowaną formą przekazania materiałów do zaliczenia jest platforma MS Teams. -prezentacja wybranego zagadnienia oraz aktywna ocena wystąpień innych osób z grupy. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który: - wykazał się wysoką frekwencją i aktywnością podczas zajęć, -przedstawił samodzielnie przygotowaną prezentację na uzgodniony wcześniej temat (zmieścił się w limicie czasu, przesłał w terminie prezentację multimedialną, a podczas wygłaszania cechowały go bardzo wysokie umiejętności z zakresu emisji głosu, poprawna dykcja, artykulacja, odpowiednie dysponowanie powietrzem, adekwatna do wyrażanych treści mowa ciała. Podczas prezentacji utrzymywał kontakt wzrokowy z odbiorcami). -potrafi na ogół poprawnie oceniać niedomogi głosowe swoje oraz innych osób w zakresie dynamiki i toru oddechowego, fonacji, artykulacji oraz głosowego przedstawienia tekstu. -posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu analizowanych na zajęciach zagadnień, - aktywnie brał udział w zajęciach ćwiczeniowych. Ocenę dobrą otrzymuje student, który: - był obecny i starał się być aktywny podczas zajęć -przedstawił samodzielnie przygotowaną prezentację na uzgodniony wcześniej temat (zmieścił się w limicie czasu, przesłał w terminie prezentację multimedialną, a podczas wygłaszania cechowały go na ogół wysokie umiejętności z zakresu emisji głosu, na ogół poprawna dykcja, artykulacja, dbałość o odpowiednie dysponowanie powietrzem, adekwatna do wyrażanych treści mowa ciała. Jego umiejętności z zakresu głosowej prezentacji tekstu były na ogół poprawne, popełniał jednak drobne błędy w tym zakresie. Zazwyczaj utrzymywał kontakt wzrokowy z odbiorcami, cześć prezentacji była odczytywana). -potrafi na ogół poprawnie oceniać niedomogi głosowe swoje oraz innych osób w zakresie dynamiki i toru oddechowego, fonacji, artykulacji oraz głosowego przedstawienia tekstu. -posiada dobrą wiedzę z zakresu analizowanych na zajęciach zagadnień, - na ogół aktywnie brał udział w zajęciach ćwiczeniowych. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który: - był obecny podczas zajęć, - zdarzały mu się braki w zakresie przygotowania merytorycznego do zajęć, -przedstawił samodzielnie przygotowaną prezentację na uzgodniony wcześniej temat (przesłał w terminie prezentację multimedialną, a podczas wygłaszania cechowały go dostateczne umiejętności z zakresu emisji głosu: dykcji, artykulacji, oddychania, mowy ciała. Jego umiejętności z zakresu głosowej prezentacji tekstu były na ogół poprawne, popełniał jednak liczne błędy w tym zakresie. Nie zawsze utrzymywał kontakt wzrokowy z odbiorcami, większa część lub całość prezentacji była odczytywana). -nie zawsze poprawnie potrafi oceniać niedomogi głosowe swoje oraz innych osób w zakresie dynamiki i toru oddechowego, fonacji, artykulacji oraz głosowego przedstawienia tekstu. -posiada dostateczną wiedzę z zakresu analizowanych na zajęciach zagadnień, - na ogół aktywnie brał udział w zajęciach ćwiczeniowych. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnił wyżej wymienionych wymagań. |
Uwagi: |
2 semestr logopedii /stacjonarne I stopnia/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.