Podstawy chemii [W4-FM-S1-1-23-03]
semestr zimowy 2023/2024
Laboratorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy chemii [W4-FM-S1-1-23-03] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2023/2024 [2023/2024Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
co druga środa (nieparzyste), 8:00 - 11:15
sala 59B Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych - Bud. Gł. Inst. Chemii (Katowice, ul. Szkolna 9) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 8 |
Limit miejsc: | 15 |
Prowadzący: | Anna Michta |
Literatura: |
1. M. J. Sienko, R. A. Plane, Chemia. Podstawy i zastosowanie. WNT Warszawa 1993 2. D. Bodzek, Skrypt do ćwiczeń z chemii ogólnej i organicznej, ŚlAM Katowice 1998 3. Z. Szmal, T. Lipiec, Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej, PZWL Warszawa 1996 4. R. Lewandowski, Pracownia preparatyki nieorganicznej, WSiP Warszawa 1997 |
Zakres tematów: |
1. BHP. Regulamin pracowni Chemii Ogólnej. Pokaz i prezentacja szkła i sprzętu laboratoryjnego. Karty charakterystyki substancji niebezpiecznych i mieszanin niebezpiecznych oraz informacje o ich niebezpiecznym lub szkodliwym działaniu dla zdrowia oraz o niezbędnych środkach ostrożności (piktogramy). Otrzymywanie roztworów. 2. Wagi i ważenie. Mieszaniny i sposoby ich rozdziału. 3. Reakcje chemiczne wybranych pierwiastków i metody ich otrzymania. 4. Reakcje chemiczne wybranych kwasów, zasad i soli. 5. Równowagi w roztworach elektrolitów. 6. Reakcje utleniania i redukcji. |
Metody dydaktyczne: |
doświadczenia wykonywane samodzielnie przez studentów, pogadanka, pokaz, dyskusja dydaktyczna |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa z laboratorium będzie wystawiana w oparciu o następujący algorytm: na ocenę końcową składają się poszczególne elementy: 60% ze średniej z dwóch kolokwiów, 30% z oceniania ciągłego czyli za przygotowanie się do ćwiczeń, pracę laboratoryjną podczas ćwiczeń i obecność na zajęciach oraz 10% ze średniej z ocen ze sprawozdań. Dwa kolokwia zaliczeniowe z laboratorium obejmować będą wszystkie treści programowe realizowane w trakcie zajęć. Odbywać się będą na 4 i 7 zajęciach. Ocena z kolokwium (w skali 2-5) odpowiada określonemu procentowi punktów możliwych do uzyskania: poniżej 55% - ndst 55 -69% - dost 70-75% - +dost 76-88% - dobry 89-94% - +dobry więcej niż 95% – bardzo dobry Sprawozdania napisane odręcznie student składa prowadzącemu w terminie dwóch tygodni od przeprowadzonych zajęć. Każde sprawozdanie ma obejmować schematy doświadczeń, obserwacje, wnioski, potrzebne obliczenia i zapis reakcji chemicznych. Prowadzący na zajęciach udziela informacji na temat zawartości sprawozdań, studenci opisują tylko doświadczenia wykonane lub zaprezentowane w formie pokazu. Ocenianie ciągłe - prowadzący bierze pod uwagę przygotowanie się do ćwiczeń, prawidłową pracę laboratoryjną podczas wykonywania ćwiczeń i obecność na zajęciach. Prowadzący może zadawać dodatkowe pytania do wykonywanych ćwiczeń, aby dowiedzieć się czy student dobrze rozumie cel poszczególnych doświadczeń. Kryteria ocen dla sprawozdań: Ocena bardzo dobra - samodzielnie wykonane sprawozdanie zawiera wszystkie konieczne elementy. Student samodzielnie opisuje zjawiska fizykochemiczne, korzysta swobodnie z wiedzy z innych dziedzin chemii oraz fizyki, matematyki i rachunku błędów, sprawozdanie nie zawiera błędów, jest wykonane bardzo starannie od strony edytorskiej, Ocena dobra plus - samodzielnie wykonane sprawozdanie zawiera wszystkie konieczne elementy. Student samodzielnie opisuje zjawiska fizykochemiczne, korzysta swobodnie z wiedzy z innych dziedzin chemii oraz fizyki, matematyki sprawozdanie zawiera nieliczne błędy edytorskie, Ocena dobra - samodzielnie wykonane sprawozdanie zawiera wszystkie konieczne elementy. Student opisuje zjawiska fizykochemiczne, korzysta z wiedzy z innych dziedzin chemii oraz fizyki, matematyki, sprawozdanie zawiera nieliczne błędy merytoryczne, Ocena dostateczna plus - sprawozdanie zawiera wszystkie konieczne elementy. Student opisuje zjawiska fizykochemiczne z pomocą prowadzącego, po konsultacjach wykorzystuje również wiedzę z innych dziedzin chemii oraz fizyki, matematyki, sprawozdanie zawiera błędy merytoryczne, Ocena dostateczna - sprawozdanie zawiera wszystkie konieczne elementy. Student opisuje zjawiska fizykochemiczne z pomocą prowadzącego, sprawozdanie zawiera liczne błędy merytoryczne, Ocena niedostateczna- sprawozdanie nie jest kompletne, student nie rozumie i nie potrafi opisać podstawowych doświadczeń fizykochemicznych. Kryteria ocen dla oceniania ciągłego: Ocena bardzo dobra - student samodzielnie wykonuje ćwiczenie konsultując się z prowadzącym tylko w momentach istotnych dla poprawnego przebiegu ćwiczenia; zna i rozumie realizowane zagadnienie, Ocena dobra - student wykonuje ćwiczenie konsultując się z prowadzącym w miarę potrzeby. Zna i rozumie realizowane zagadnienie, Ocena dostateczna - student wykonuje ćwiczenie po konsultacjach z prowadzącym. Rozumie realizowane zagadnienie, w miarę prawidłowo planuje i wykonuje eksperyment po konsultacji z prowadzącym, Ocena niedostateczna - student nie jest w stanie prawidłowo wykonać ćwiczenia nawet po konsultacji z prowadzącym. |
Uwagi: |
Studenci 1 sem. Fizyki Medycznej gr. 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.