Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy chemii [W4-FM-S1-1-23-03] semestr zimowy 2023/2024
Laboratorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy chemii [W4-FM-S1-1-23-03]
Zajęcia: semestr zimowy 2023/2024 [2023/2024Z] (zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga środa (nieparzyste), 8:00 - 11:15
sala 59B
Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych - Bud. Gł. Inst. Chemii (Katowice, ul. Szkolna 9) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 8
Limit miejsc: 15
Prowadzący: Anna Michta
Literatura:

1. M. J. Sienko, R. A. Plane, Chemia. Podstawy i zastosowanie. WNT Warszawa 1993

2. D. Bodzek, Skrypt do ćwiczeń z chemii ogólnej i organicznej, ŚlAM Katowice 1998

3. Z. Szmal, T. Lipiec, Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej, PZWL Warszawa 1996

4. R. Lewandowski, Pracownia preparatyki nieorganicznej, WSiP Warszawa 1997

Zakres tematów:

1. BHP. Regulamin pracowni Chemii Ogólnej. Pokaz i prezentacja szkła i sprzętu laboratoryjnego. Karty charakterystyki substancji niebezpiecznych i mieszanin niebezpiecznych oraz informacje o ich niebezpiecznym lub szkodliwym działaniu dla zdrowia oraz o niezbędnych środkach ostrożności (piktogramy). Otrzymywanie roztworów.

2. Wagi i ważenie. Mieszaniny i sposoby ich rozdziału.

3. Reakcje chemiczne wybranych pierwiastków i metody ich otrzymania.

4. Reakcje chemiczne wybranych kwasów, zasad i soli.

5. Równowagi w roztworach elektrolitów.

6. Reakcje utleniania i redukcji.

Metody dydaktyczne:

doświadczenia wykonywane samodzielnie przez studentów, pogadanka, pokaz, dyskusja dydaktyczna

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa z laboratorium będzie wystawiana w oparciu o następujący algorytm: na ocenę końcową składają się poszczególne elementy: 60% ze średniej z dwóch kolokwiów, 30% z oceniania ciągłego czyli za przygotowanie się do ćwiczeń, pracę laboratoryjną podczas ćwiczeń i obecność na zajęciach oraz 10% ze średniej z ocen ze sprawozdań.

Dwa kolokwia zaliczeniowe z laboratorium obejmować będą wszystkie treści programowe realizowane w trakcie zajęć. Odbywać się będą na 4 i 7 zajęciach.

Ocena z kolokwium (w skali 2-5) odpowiada określonemu procentowi punktów możliwych do uzyskania:

poniżej 55% - ndst

55 -69% - dost

70-75% - +dost

76-88% - dobry

89-94% - +dobry

więcej niż 95% – bardzo dobry

Sprawozdania napisane odręcznie student składa prowadzącemu w terminie dwóch tygodni od przeprowadzonych zajęć. Każde sprawozdanie ma obejmować schematy doświadczeń, obserwacje, wnioski, potrzebne obliczenia i zapis reakcji chemicznych. Prowadzący na zajęciach udziela informacji na temat zawartości sprawozdań, studenci opisują tylko doświadczenia wykonane lub zaprezentowane w formie pokazu.

Ocenianie ciągłe - prowadzący bierze pod uwagę przygotowanie się do ćwiczeń, prawidłową pracę laboratoryjną podczas wykonywania ćwiczeń i obecność na zajęciach. Prowadzący może zadawać dodatkowe pytania do wykonywanych ćwiczeń, aby dowiedzieć się czy student dobrze rozumie cel poszczególnych doświadczeń.

Kryteria ocen dla sprawozdań:

Ocena bardzo dobra - samodzielnie wykonane sprawozdanie zawiera wszystkie konieczne elementy. Student samodzielnie opisuje zjawiska fizykochemiczne, korzysta swobodnie z wiedzy z innych dziedzin chemii oraz fizyki, matematyki i rachunku błędów, sprawozdanie nie zawiera błędów, jest wykonane bardzo starannie od strony edytorskiej,

Ocena dobra plus - samodzielnie wykonane sprawozdanie zawiera wszystkie konieczne elementy. Student samodzielnie opisuje zjawiska fizykochemiczne, korzysta swobodnie z wiedzy z innych dziedzin chemii oraz fizyki, matematyki sprawozdanie zawiera nieliczne błędy edytorskie,

Ocena dobra - samodzielnie wykonane sprawozdanie zawiera wszystkie konieczne elementy. Student opisuje zjawiska fizykochemiczne, korzysta z wiedzy z innych dziedzin chemii oraz fizyki, matematyki, sprawozdanie zawiera nieliczne błędy merytoryczne,

Ocena dostateczna plus - sprawozdanie zawiera wszystkie konieczne elementy. Student opisuje zjawiska fizykochemiczne z pomocą prowadzącego, po konsultacjach wykorzystuje również wiedzę z innych dziedzin chemii oraz fizyki, matematyki, sprawozdanie zawiera błędy merytoryczne,

Ocena dostateczna - sprawozdanie zawiera wszystkie konieczne elementy. Student opisuje zjawiska fizykochemiczne z pomocą prowadzącego, sprawozdanie zawiera liczne błędy merytoryczne,

Ocena niedostateczna- sprawozdanie nie jest kompletne, student nie rozumie i nie potrafi opisać podstawowych doświadczeń fizykochemicznych.

Kryteria ocen dla oceniania ciągłego:

Ocena bardzo dobra - student samodzielnie wykonuje ćwiczenie konsultując się z prowadzącym tylko w momentach istotnych dla poprawnego przebiegu ćwiczenia; zna i rozumie realizowane zagadnienie,

Ocena dobra - student wykonuje ćwiczenie konsultując się z prowadzącym w miarę potrzeby. Zna i rozumie realizowane zagadnienie,

Ocena dostateczna - student wykonuje ćwiczenie po konsultacjach z prowadzącym. Rozumie realizowane zagadnienie, w miarę prawidłowo planuje i wykonuje eksperyment po konsultacji z prowadzącym,

Ocena niedostateczna - student nie jest w stanie prawidłowo wykonać ćwiczenia nawet po konsultacji z prowadzącym.

Uwagi:

Studenci 1 sem. Fizyki Medycznej gr. 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)