Metodologia badań psychologicznych 1 [W3-PS-METODOL]
semestr zimowy 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 6
Przedmiot: | Metodologia badań psychologicznych 1 [W3-PS-METODOL] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2023/2024 [2023/2024Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 13:45 - 15:15
sala 105 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 32 |
Limit miejsc: | 29 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Mateusz Blukacz |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: • Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydanie nowe. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN. lub Brzeziński, J. (1996 i nast.). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN. • Brzeziński, J. (2000). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: WN „Scholar”. • Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL. • Frankfort-Nachmias, C., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka. • Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca: • Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN. • Brzeziński, J. (2017). Psycholog wobec osób uczestniczących w badaniach psychologicznych – między poprawnością metodologiczną a poprawnością etyczną. W: J. Brzeziński, B. Chyrowicz, Z. Toeplitz, M. Toeplitz-Winiewska, Etyka zawodu psychologa. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN. • Brzeziński, J., Zakrzewska, M. (2010). Metodologia. Podstawy metodologiczne i statystyczne prowadzenia badań naukowych w psychologii. W: J. Strelau, D. Doliński (red), Psychologia akademicka. Podręcznik (tom I, s. 175-302). Gdańsk: GWP. • Nęcka, E., Stocki, R. (1999 i nast.). Jak pisać prace z psychologii: poradnik dla studentów i badaczy. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas. • Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polski na podstawie reguł APA 7. Warszawa: Wyd. Liberi Libri. • Stanisławska-Kloc, S. (2011). Plagiat i autoplagiat. Infos, 16(108), 1-4. |
Zakres tematów: |
1. Omówienie warunków zaliczenie i wprowadzenie do metodologii. 2. Informacja naukowa. 3. Psychologia jako nauka. Myślenie naukowe w psychologii. Poznanie naukowe. Proces badawczy w psychologii. 4. Proces badawczy w psychologii. 5. Generowanie idei w badaniach psychologicznych. Cel, problem badawczy, pytanie badawcze i hipotezy. 6. Zmienne badawcze, konceptualizacja i operacjonalizacja zmiennych. Obraz przestrzeni zmiennych badawczych. 7. Praca warsztatowa nad projektami badawczymi - omówienie problemów badawczych, obraz przestrzeni zmiennych, hipotezy. 8. Badania eksperymentalne. 9. Badania nieeksperymentalne. 10. Praca warsztatowa nad projektami badawczymi - omówienie modelu badawczego. 11. Dobór próby badawczej. 12. Trafność badań psychologicznych. 13. Etyka w badaniach psychologicznych. 14. Badania jakościowe. Metanauka. Prerejestracja i replikacja badań naukowych. |
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia w formie warsztatu projektowego (także przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnej). Ćwiczenia konwersatoryjne. Praca z podręcznikami, sprawozdaniami z sytuacji badawczych i innymi tekstami źródłowymi (zgodnie z tematyką zajęć), praca warsztatowa w grupach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: Kryterium zaliczenia kursu stanowi sporządzenie trzech indywidualnych prac zaliczeniowych i zaliczenie kolokwium. Prace zaliczeniowe z wykorzystaniem standardów APA obejmują: 1) opis wskazanego pojęcia psychologicznego w oparciu o przegląd literatury; oraz projekt badania empirycznego obejmujący sformułowanie 2) problemu badawczego i 3) zaplanowanie procedury badawczej. Poprawność wykonania opisu pojęcia i spisu literatury w stylu APA w pracy 1. jest punktowana w skali od 0-10 pkt. Projekt badania (prace 2 i 3) ma obejmować m.in. przegląd literatury, wprowadzenie teoretyczne, cel badania, pytanie badawcze, hipotezę badawczą, opis zmiennych i operacjonalizację, model badawczy, próbę i metodę pomiaru. Prace oceniane są pod względem realizacji kompletności ww. aspektów pracy oraz ogólnej spójności logicznej. Każde z tych kryteriów oceniane jest w skali punktowej 0-10 pkt; za pracę 2. i 3. można uzyskać po 20 pkt. Niezłożenie pracy zaliczeniowej w wyznaczonym terminie skutkuje obniżeniem liczby punktów uzyskanych z pracy zaliczeniowej o 1 pkt za każdy kolejny tydzień zwłoki. Kolokwium będzie miało formę testu sprawdzającego wiedzę z zakresu literatury przedmiotu i treści omawianych na zajęciach. Z kolokwium można uzyskać maksymalnie 25 pkt. Warunkiem uzyskania zaliczenia z kolokwium jest uzyskanie minimum 13 pkt (51%) z możliwych do zdobycia 25 pkt. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest zdobycie łącznie 38 pkt (51%) z 75 możliwych do uzyskania z trzech prac zaliczeniowych i kolokwium. Ocena końcowa z ćwiczeń wystawiana jest z procentu wszystkich punktów do uzyskania wg poniższego wzoru: 100% - 91% - ocena bardzo dobra (5,0); 90% - 81% - ocena dobra z plusem (4,5); 80% - 71% - ocena dobra (4,0) 70% - 61% - ocena dostateczna z plusem (3,5); 60% - 51% - ocena dostateczna (3,0); 50% i mniej - ocena niedostateczna (2,0). W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej (2,0), ocenę należy poprawić w terminie ustalonym z prowadzącym zajęcia. Dodatkowym kryterium uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest obecność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności na zajęciach, pozostałe nieobecności należy odpracować po wcześniejszym uzgodnieniu z prowadzącym zajęcia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.