Blok fakultatywny C - Erudyta [W6-PP-SM-ERUD]
semestr letni 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Blok fakultatywny C - Erudyta [W6-PP-SM-ERUD] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2023/2024 [2023/2024L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi wtorek (nieparzyste), 13:45 - 15:15
sala B3.14 Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 18 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Krzysztof Śleziński | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Acland A.F., Doskonałe umiejętności interpersonalne. Wszystko, czego potrzebujesz, aby udało ci się za pierwszym razem, Poznań: Rebis, 2000. - Adamus K.L., Komunikacja w grupach, warszawa; PWN, 2008. - Allhoff D., Retoryka i komunikacja, Kraków: WAM, 2008. - Barnes B., Wywieranie wpływu: ćwiczenia, Poznań: Gdańskie Wydawnictwo psychologiczne, 2005. - Budzyński M., Cziekierda P., (red.), Tutoring w szkole. Między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej, Wrocław 2009. - Kaczorowska B., Tutoring w poszukiwaniu metody kształcenia liderów, Warszawa: Stowarzyszenie Szkoła Liderów, 2007. - Dobrowolski J., Tutor i uczeń w nauczaniu, Warszawa: Centraln Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, 2006. - Hargrove R., Mistrzowski coaching, Kraków: Oficyna Ekoniomiczna, 2006. - Nęcka E., Trening twórczości, Gdańsk: GWP, 2008. - Parsloe E., Coaching i mentoring, Kraków: Wplters Kluwer Business, 2008. - Pełczyński Z., Tutoring wart zachodu, Warszawa: Stowarzyszenie Szkoła Liderów, 2000. - Śleziński K., Tutoring jako powracający model kształcenia młodzieży, Warszaw: Biuletyn OF, 2013. Literatura uzupełniająca: - Bennewicz M., Coaching, czyli restauracja osobowości, Warszawa: Gruner and Jahr Polska, 2008. - Bllom A., Umysł zamknięty, Poznań: Wyd. Zysk i S-ka, 1997. - Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa: Pax, 1995. - Mazurkiewicz G., Przywództwo edukacyjne, Kraków: Uniwersytet Jagielloń |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Ćwiczenia na studia stacjonarnych będą realizowane wokół zagadnień składających się na temat wiodący: Erudyta - opanowanie i udoskonalania kompetencji argumentacyjnych w mówieniu i pisaniu Tematy szczegółowe: Zapoznanie słuchaczy z zakresem stosowania kształcenia erudycyjnegona poszczególnych poziomach edukacyjnych. W jakim zakresie erudyta może być wsparciem dla wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego. Zapoznanie z metodami kształcenia erudycyjnego odwołującymi się do relacji mistrz-uczeń w dotychczasowych systemach pedagogicznych Ustalenie korzyści kształcenia erudycyjnego Zapoznanie z ogólnymi założeniami pedagogiczno-filozoficznymi kształcenia opartego na relacji mistrz-uczeń Ukazanie zasadności wprowadzania nauczania erudycyjnego do edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej Ukazanie postawy erudyty jako wartościowej i dostosowanej do współczesnych wymogów edukacyjnych strategii kształcenia dzieci i młodzieży Wskazanie niezbędnych kompetencji i umiejętności nauczyciela-wychowawcy dla efektywnego przebiegu kształcenia Umiejętność pracy z dzieckiem ze względu na jego słabe i mocne strony Określenie dyrektyw pedagogicznych kierowanych pod adresem nauczyciela-tutora, pragnącego rozwijać zainteresowania dziecięce oraz stwarzać warunki do rozwijania zainteresowań wychowanka. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- pogadanka - dyskusja - praca z tekstem - metoda przypadków - wygłaszanie mowy |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę z opanowanych zasad kształcenia erudycyjnego oraz wygłoszenie mowy z wykorzystaniem zasad retoryki |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
4 sem. PPW |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.