WSTĘP DO RACHUNKU PRAWDOPODOBIEŃSTWA A [W4-MT-S1-20-WRPRA]
semestr letni 2023/2024
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | WSTĘP DO RACHUNKU PRAWDOPODOBIEŃSTWA A [W4-MT-S1-20-WRPRA] |
Zajęcia: |
semestr letni 2023/2024 [2023/2024L]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 11:30 - 13:00
sala 228 Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych (Katowice, ul. Bankowa 14) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | 22 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Hanna Wojewódka-Ściążko |
Strona domowa grupy: | https://informator.us.edu.pl/modules/112133/ |
Literatura: |
1. J. Jakubowski, R. Sztencel, Wstęp do teorii prawdopodobieństwa, Script, Warszawa, 2010. 2. H. Jasiulewicz, W. Kordecki, Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna. Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław 2003. 3. J. Kłopotowski, M. Wrzosek, Zbiór zadań z rachunku prawdopodobieństwa, Szkoła Główna Handlowa - Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2007. 4. W. Krysicki, J. Bartos, W. Dyczka, K. Królikowska, M. Wasilewska, Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach, tom 1., PWN, Warszawa, 2003. 5. A. Plucińska, E. Pluciński, Probabilistyka: Rachunek prawdopodobieństwa, Statystyka matematyczna, Procesy Stochastyczne, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006. 6. L.T. Kubik, Rachunek prawdopodobieństwa. Podręcznik dla kierunków nauczycielskich studiów matematycznych, PWN, Warszawa 1981. |
Zakres tematów: |
1. Przestrzeń probabilistyczna i własności miary probabilistycznej. 2. Elementy kombinatoryki. 3. Klasyczny i geometryczny model prawdopodobieństwa. 4. Prawdopodobieństwo warunkowe, twierdzenie o prawdopodobieństwie całkowitym oraz wzór Bayesa. 5. Niezależność zdarzeń oraz klas zdarzeń. Lemat Borela–Cantelliego. 6. Prawo 0-1 Kołmogorowa. 7. Pojęcie zmiennej losowej oraz jej rozkładu prawdopodobieństwa. 8. Dystrybuanta i gęstość rozkładu oraz związki między nimi. 9. Funkcje zmiennej losowej. 10. Wartość oczekiwana i wariancja zmiennej losowej. 11. Nierówność Czebyszewa. 12. Niezależność zmiennych losowych. 13. Rozkład sumy oraz iloczynu niezależnych zmiennych losowych. |
Metody dydaktyczne: |
Studenci dysponują zestawami zadań udostępnionymi przez prowadzącego. Podczas cotygodniowych zajęć, które do odwołania odbywać się będą w formie stacjonarnej na uczelni, studenci rozwiązują zadania wskazane przez prowadzącego. Praca własna studenta obejmuje przygotowanie teoretyczne do aktualnie realizowanego na ćwiczeniach działu tematycznego (w tym analizę notatek z zajęć, ale również wskazanej literatury) oraz samodzielne rozwiązywanie zadań z zestawów. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności - nie dotyczy dni, w których odbywają się kolokwia; każda kolejna nieobecność lub nieobecność w dniu, w którym odbywa się kolokwium, wymagała usprawiedliwiania). W przypadku ewentualnego przejścia na nauczanie zdalne kolokwia będą przeprowadzone z wykorzystaniem platform MS Teams oraz Moodle. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci są oceniani na podstawie wyników z kolokwiów oraz aktywności w następujący sposób: 1. Oceniana jest aktywność studentów. Za rozwiązywanie zadań przy tablicy, udział w dyskusji na zajęciach i przygotowywanie zadań domowych można uzyskać maksymalnie 20 punktów. 2. Przewidziane są dwa kolokwia pisemne, weryfikujące znajomość treści wykładów oraz postęp w nabywaniu zakładanych umiejętności. Zaliczone kolokwium nie podlega poprawie. 3. W przypadku, gdy procentowy wynik z kolokwium jest mniejszy niż 50%, kolokwium jest niezaliczone. 4. Pod koniec semestru studenci mają możliwość poprawienia niezaliczonych kolokwiów. Wyniki procentowe z kolokwiów poprawkowych nadpisują poprzednie wyniki. Również osoby, które nie pisały danego kolokwium, mogą je napisać w dodatkowym terminie ustalonym przez prowadzącego zajęcia. 5. Niezaliczenie/nienapisanie któregokolwiek z kolokwiów jest równoznaczne z uzyskaniem oceny niedostatecznej (2,0). 6. W przypadku, gdy wyniki procentowe z obu kolokwiów wynoszą co najmniej 50%, wynik procentowy z konserwatorium wyliczany jest ze wzoru: (wynik procentowy z pierwszego kolokwium)x0,375 + + (wynik procentowy z drugiego kolokwium)x0,375 + + (wynik procentowy za aktywność)x0,25. 7. Wynik procentowy z konserwatorium przekładany jest na ocenę z konserwatorium następująco: [0%-50%) ndst [50%-60%) dst [60%-70%) +dst [70%-80%) db [80%-90%) +db [90%-100%] bdb. |
Uwagi: |
Grupa konwersatoryjna 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.