Metody wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka [06-PE144WZ]
semestr letni 2008/2009
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metody wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka [06-PE144WZ] |
Zajęcia: |
semestr letni 2008/2009 [2008/2009L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 30 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Danuta Krzywoń |
Literatura: |
1.Bokus B. (1979) Niedyrektywna terapia zabawowa. Koncepcja V. Axline. „Psychologia Wychowawcza” nr 5. 2.Cytowska B. Winczura B. i Stawarski „Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju”. Impuls Kraków 2008. 3. Danielewicz T., Koźmińska A., Magnuska J. (1981) Terapia uspokajająca i rozwijająca dla dzieci nerwicowych i dyslektycznych. Warszawa. 4. Hannaford C. (1998) Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Podstawy kinezjologii edukacyjnej. Warszawa. 5. Kaja B. (1995) Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz. 6. Klöppel R., Vliex S. (1995) Rytmika w wychowaniu i terapii. Warszawa. 7. Konieczna E., (2003) Areterapia. Kraków. 8. Skorek E., (2004) Terapia pedagogiczna. Kraków. 9. Stadnicka J. (1998) Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową. Warszawa 10. Styczek I. (1982) Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego. Warszawa. 11. Szafraniec G. (2000) Techniki niewerbalne w terapii dzieci. W: Wspomaganie rozwoju. Psychokorekcja. Psychostymulacja. t. III, red. B. Kaja, WSP Bydgoszcz. 12. Włodek-Chronowska J. red. (1991) Terapia pedagogiczna. Kraków. „Rozwój niemowląt i jego zaburzenia, a rehabilitacja metodą Vojty” aut.: Grażyna Banaszak 13. „Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego” pod redakcją Ludwiki Sadowskiej 14. Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, red. B. Cytowska, B. Winczura. 15. Kielin J., Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk 2002 16. Borkowska M., Wagh K., Integracja sensoryczna na co dzień. Warszawa 2010 17. Metoda NDT-Bobath. Poradnik dla rodziców. Warszawa 2011 18. Dryżałowska G., Pokochaj mnie mamo. Warszawa 2008 |
Zakres tematów: |
1. Metoda leczniczo-pedagogiczna J. Magnuskiej, T. Danielewicz, Koźmińskiej. 2. Komunikacja alternatywna AAC - Magdaleny Grycman. 3. Terapia słuchowa Metodą Tomatisa ( stymulacja audio psycho-lingwistyczna) 4. Metoda J, Stadnickiej: Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową. 5. Metody wspomagania rozwoju. Niedyrektywna terapia zabawowa „Play Therapy” Virginii Axline. 6. Metoda F. Affolter – świadomość celowości i skuteczności działania dłoni. 7. Program Rozwijający Percepcję Wzrokową „Wzory i obrazki” Marianny 8. Frostig i Davida Horne'a. 9. Metoda kolorowej ortografii L.Furmagi –pamięciowo-wzrokowy sposób uczenia się ortografii przez połączenie ortografów ze stałymi kolorami. 10. Metoda KLANZY-Z. Zaorskiej. 11. System percepcyjno-motoryczny N. Kepharta. 12. Program kształtowania świadomości fonologicznej A. Maurer. 13. Program aktywności M.Ch. Knillów. 14. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci E. Gruszczyk Kolczyńska i E. Zielińska. 15. Diagnostyka i terapia metodą Vojty we wczesnej interwencji 16. Wczesna interwencja terapeutyczna u dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym za pomocą systemu nauczania kierowanego Peto 17. Metoda NDT-Bobath w usprawnianiu dzieci z zaburzeniami rozwoju ruchowego. 18. Edukacja przez ruch D. Dziamskiej. 19. Techniki plastyczne - w terapii. Metoda malowania 10 palcami R.F.Shaw. 20. Aktywna relaksacyja M. Martenota i Ch. Saito w adaptacji Sam’ego Boskiego. 21. Techniki relaksacyjne Jacobsona, H. Wintreberta i J. Schultza, A. Polender i J. Markiewicz. 22. Techniki parateatralne – drama, techniki zamiany ról, teatrzyk palcowy, kukiełkowy i wyboru. |
Metody dydaktyczne: |
wykład- Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej ćwiczenia - Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda analizy indywidualnych przypadków, metoda praktycznego działania |
Metody i kryteria oceniania: |
Moduł ma na celu przygotowanie studenta do pracy z dziećmi wymagającymi wczesnego wspomagania rozwoju (okres od urodzenia do rozpoczęcia realizacji obowiązku szkolnego albo do ustąpienia niepokojących objawów). Student zdobędzie wiedzę i umiejętności dotyczące doboru adekwatnych narzędzi diagnostycznych i umiejętność interpretacji wyników diagnozy psychopedagogicznej. Celem zajęć jest również rozwinięcie umiejętności studentów w zakresie trafnego doboru metod terapii psychopedagogicznej skierowanej do najmłodszych dzieci. Pomoc ta ma na celu niwelowanie/minimalizowanie czynników zakłócających rozwój dziecka, pobudzanie rozwoju psychomotorycznego i społecznego dziecka. Efekty kształcenia przypisane do tego modułu zostaną osiągnięte w ramach wykładów, ćwiczeń oraz pracy własnej studenta. |
Uwagi: |
grupa dla studentów etapu 06-OBPEZME06 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.