Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka [06-PE144WZ] semestr letni 2008/2009
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metody wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka [06-PE144WZ]
Zajęcia: semestr letni 2008/2009 [2008/2009L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 30
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Prowadzący: Danuta Krzywoń
Literatura:

1.Bokus B. (1979) Niedyrektywna terapia zabawowa. Koncepcja V. Axline. „Psychologia Wychowawcza” nr 5.

2.Cytowska B. Winczura B. i Stawarski „Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju”. Impuls Kraków 2008.

3. Danielewicz T., Koźmińska A., Magnuska J. (1981) Terapia uspokajająca i rozwijająca dla dzieci nerwicowych i dyslektycznych. Warszawa.

4. Hannaford C. (1998) Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Podstawy kinezjologii edukacyjnej. Warszawa.

5. Kaja B. (1995) Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz.

6. Klöppel R., Vliex S. (1995) Rytmika w wychowaniu i terapii. Warszawa.

7. Konieczna E., (2003) Areterapia. Kraków.

8. Skorek E., (2004) Terapia pedagogiczna. Kraków.

9. Stadnicka J. (1998) Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową. Warszawa

10. Styczek I. (1982) Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego. Warszawa.

11. Szafraniec G. (2000) Techniki niewerbalne w terapii dzieci. W: Wspomaganie rozwoju. Psychokorekcja. Psychostymulacja. t. III, red. B. Kaja, WSP Bydgoszcz.

12. Włodek-Chronowska J. red. (1991) Terapia pedagogiczna. Kraków.

„Rozwój niemowląt i jego zaburzenia, a rehabilitacja metodą Vojty” aut.: Grażyna Banaszak

13. „Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego” pod redakcją Ludwiki Sadowskiej

14. Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, red. B. Cytowska, B. Winczura.

15. Kielin J., Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk 2002

16. Borkowska M., Wagh K., Integracja sensoryczna na co dzień. Warszawa 2010

17. Metoda NDT-Bobath. Poradnik dla rodziców. Warszawa 2011

18. Dryżałowska G., Pokochaj mnie mamo. Warszawa 2008

Zakres tematów:

1. Metoda leczniczo-pedagogiczna J. Magnuskiej, T. Danielewicz, Koźmińskiej.

2. Komunikacja alternatywna AAC - Magdaleny Grycman.

3. Terapia słuchowa Metodą Tomatisa ( stymulacja audio psycho-lingwistyczna)

4. Metoda J, Stadnickiej: Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową.

5. Metody wspomagania rozwoju. Niedyrektywna terapia zabawowa „Play Therapy” Virginii Axline.

6. Metoda F. Affolter – świadomość celowości i skuteczności działania dłoni.

7. Program Rozwijający Percepcję Wzrokową „Wzory i obrazki” Marianny

8. Frostig i Davida Horne'a.

9. Metoda kolorowej ortografii L.Furmagi –pamięciowo-wzrokowy sposób uczenia się ortografii przez połączenie ortografów ze stałymi kolorami.

10. Metoda KLANZY-Z. Zaorskiej.

11. System percepcyjno-motoryczny N. Kepharta.

12. Program kształtowania świadomości fonologicznej A. Maurer.

13. Program aktywności M.Ch. Knillów.

14. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci E. Gruszczyk Kolczyńska i E. Zielińska.

15. Diagnostyka i terapia metodą Vojty we wczesnej interwencji

16. Wczesna interwencja terapeutyczna u dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym za pomocą systemu nauczania kierowanego Peto

17. Metoda NDT-Bobath w usprawnianiu dzieci z zaburzeniami rozwoju ruchowego.

18. Edukacja przez ruch D. Dziamskiej.

19. Techniki plastyczne - w terapii. Metoda malowania 10 palcami R.F.Shaw.

20. Aktywna relaksacyja M. Martenota i Ch. Saito w adaptacji Sam’ego Boskiego.

21. Techniki relaksacyjne Jacobsona, H. Wintreberta i J. Schultza, A. Polender i J. Markiewicz.

22. Techniki parateatralne – drama, techniki zamiany ról, teatrzyk palcowy, kukiełkowy i wyboru.

Metody dydaktyczne:

wykład- Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej

ćwiczenia - Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda analizy indywidualnych przypadków, metoda praktycznego działania

Metody i kryteria oceniania:

Moduł ma na celu przygotowanie studenta do pracy z dziećmi wymagającymi wczesnego wspomagania rozwoju (okres od urodzenia do rozpoczęcia realizacji obowiązku szkolnego albo do ustąpienia niepokojących objawów). Student zdobędzie wiedzę i umiejętności dotyczące doboru adekwatnych narzędzi diagnostycznych i umiejętność interpretacji wyników diagnozy psychopedagogicznej. Celem zajęć jest również rozwinięcie umiejętności studentów w zakresie trafnego doboru metod terapii psychopedagogicznej skierowanej do najmłodszych dzieci. Pomoc ta ma na celu niwelowanie/minimalizowanie czynników zakłócających rozwój dziecka, pobudzanie rozwoju psychomotorycznego i społecznego dziecka. Efekty kształcenia przypisane do tego modułu zostaną osiągnięte w ramach wykładów, ćwiczeń oraz pracy własnej studenta.

Uwagi:

grupa dla studentów etapu 06-OBPEZME06

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)