Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja wielokulturowa 12-ET-S2-12-2EW
Wykład (W) semestr zimowy 2013/2014

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Golka M.: Imiona wielokulturowości. Warszawa 2010.

Grzybowski P.: Edukacja międzykulturowa. Przewodnik. Kraków 2010.

Matsumoto D., Juang L.: Psychologia międzykulturowa. Gdańsk 2007.

J. Nikitorowicz Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa. Białystok 1995

Zaporowski A.: Czy komunikacja międzykulturowa jest możliwa? Strategia kulturoznawcza. Poznań 2006.

Bartz B.: Idea wielokulturowego wychowania w nowoczesnych społeczeństwach. Radom 1997.

Edukacja międzykulturowa. W kręgu potrzeb, oczekiwań i stereotypów. Red. J. Nikitorowicz. Białystok 1995.

Edukacja wobec wielokulturowości. Księga jubileuszowa ofiarowana profesorowi Januszowi Sztumskiemu. Red. M. Janukowicz, K. Rędzińsk., Częstochowa 2002.

Inni to także my. Program edukacji wielokulturowej w szkole podstawowej. Red. B. Weigl, B. Maliszkiewicz. Gdańsk 1998.

Fedas A.: Współczesna edukacja wielokulturowa w Polsce. Problemy i perspektywy. W: W stronę równości. Wybór tekstów poświęconych polityce równościowej. Red. W. Pietrzak, M. Pietrzak-Uszyńska. Wrocław 2012

Lewowicki T.: O ideach oraz praktykach edukacji wielokulturowej i międzykulturowej. „Ruch Pedagogiczny” 2001 nr 1/2, s. 5-11.

Melosik Z.: Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Kraków 2007.

Olszewska-Dyoniziak B.: Oblicza kultury. Wstęp do antropologii międzykulturowej komunikacji. Kraków 1998.

Price F. W., Crapo R. H.: Psychologia w badaniach międzykulturowych. Gdańsk 2003.

U progu wielokulturowości. Nowe oblicza społeczeństwa polskiego. Red. M. Kempny, A. Kapciak, S. Łodziński. Warszawa 1997.

Efekty uczenia się:

Zna i rozumie dylematy społeczeństwa wielokulturowego, ma wiedzę o złożonych problemach w interakcjach międzykulturowych i wynikających z nich zadaniach edukacyjnych.

Zna idee, założenia, możliwości i koncepcje edukacji wielokulturowej; ma znajomość form, metod oraz technik wykorzystywanych w jej ramach.

Posiada wiedzę o zasadniczych problemach ujawniających się w szeroko pojętej działalności animacyjnej w zespołach wielokulturowych oraz o stosowanych strategiach zaradczych.

Analizuje złożoność postaw wobec inności społecznej i kulturowej, identyfikuje typowe przyczyny niechęci wobec Innych/Obcych oraz sposoby zniekształcania rzeczywistości w komunikacji międzykulturowej a także umie dokonać pogłębionej obserwacji oraz interpretacji różnych form dyskryminacji w relacjach pomiędzy grupami i ich źródeł.

Potrafi pracować w zespołach wielokulturowych i kierować ich pracą; jest w stanie włączyć się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy podnoszące kompetencje międzykulturowe i promujące postawy tolerancji wobec różnorodności społecznych i kulturowych.

Rozumie potrzebę i sens rozwijania umiejętności dostrzegania oraz analizowania różnorodności i odmienności kulturowych, jak też kształtowania i ugruntowywania postawy otwartości i tolerancji wobec zróżnicowania społecznego i kulturowego.

Ma pogłębioną świadomość roli i znaczenia edukacji wielokulturowej w przełamywaniu negatywnych nastawień i w procesie nabywania kompetencji międzykulturowych.

Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania przysposabiające do życia w wielokulturowym świecie, jest wrażliwy na etyczny wymiar interakcji społecznych wynikających z różnorodnych kontekstów kulturowych.

Metody i kryteria oceniania:

Aby uzyskać zaliczenie z wykładu Edukacja wielokulturowa niezbędne jest zdobycie przez studenta koniecznej wiedzy teoretycznej w zakresie poruszanej problematyki nabycie umiejętności sprawnego i efektywnego korzystaniu z zasobów źródłowych, syntetycznego ujmowania pozyskanych danych, jak też sporządzenia w formie pisemnej indywidualnego opracowania w formie eseju będącego krytyczną analizą postaw wobec inności, przyczyn niechęci w stosunku do Innych/Obcych, zasady tolerancji i zakresu jej stosowalności oraz roli określonych działań animacyjnych w przełamywaniu negatywnych nastawień.

Wymogi techniczne tekstu: objętość ok. 7 stron, edytor Word, czcionka Times New Roman 12 pkt., odstęp 1,5 wiersza.

Zakres tematów:

1.Wielokulturowość jako fakt społeczny i kategoria dyskursu współczesności – podstawowe zagadnienia, pojęcia, definicje.

2.Dylematy społeczeństwa wielokulturowego. Problemy w interakcjach międzykulturowych i wynikające z nich zadania edukacyjne.

3.Pluralizm kulturowy i jego społeczne formy. Warunki harmonijnej wielokulturowości.

4.Założenia, treści i koncepcje edukacji wielokulturowej.

5.Formy, metody oraz techniki edukacji wielokulturowej.

6.Edukacja wielokulturowa a edukacja międzykulturowa.

7.Edukacja wielokulturowa/międzykulturowa na pograniczach kulturowych.

8.Edukacja wielokulturowa/międzykulturowa w ramach edukacji regionalnej.

9.Postawy wobec Inności. Przyczyny niechęci wobec Innych/Obcych. Niechęć a komunikacja międzykulturowa.

10.Stereotypy i uprzedzenia: geneza, konstrukcja, funkcjonowanie, sposoby zniekształcania rzeczywistości.

11.Rola edukacji wielokulturowej w przełamywaniu negatywnych nastawień – nabywanie kompetencji międzykulturowych.

12.Formy dyskryminacji w relacjach pomiędzy grupami i ich źródła. Związki edukacji antyrasistowskiej z edukacją wielokulturową.

13.Zasada tolerancji i zakres jej stosowalności. Międzynarodowe instrumenty służące ochronie tolerancji.

14.Działalność animacyjna w zespołach wielokulturowych: podstawowe problemy oraz strategie zaradcze.

15.Perspektywy edukacyjne wielokulturowości: wnioski dla teorii i praktyki.

Metody dydaktyczne:

Wykład wybranych zagadnień z wykorzystaniem środków audiowizualnych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Grzegorz Odoj 23/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)