Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia w resocjalizacji 06-PE-R-N1-06
Wykład (W) semestr letni 2013/2014

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Bartkowicz Z., Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin 2001

- Dąbrowska-Jabłońska I. (red), Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków 2006

- Ganczarska M. (red), Socjoterapia wychowanków pogotowia opiekuńczego, Opole 2008

- Geldard K., Geldard D., Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi, Gdańsk 2005

- Grzesiuk L. (red), Psychoterapia, Warszawa 2000

- Janiszewski M., Podstawy muzykoterapii, Łódź 2005

- Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 2001

- Kazdin A., Weisz J., Psychoterapia dzieci i młodzieży, Kraków 2006

- King G., Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk 2003

- Kendall P. (red), Terapia dzieci i młodzieży, Kraków 2010

- Konieczny E., Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków 2004

- Prochaska J., Norcross J., Systemy Psychoterapeutyczne, Warszawa 2006

- Rejzner A., Szczepaniak P. (red), Terapia w resocjalizacji, Warszawa 2009, cz. I i II

- Sawicka K. (red), Socjoterapia, Warszawa 1998

- Stankowski A.: Elementy terapii pedagogicznej w pracy nauczyciela-wychowawcy, Katowice 1986.

Efekty uczenia się:

Student ma elementarną wiedzę dotyczącą komunikowania interpersonalnego w procesie resocjalizacji.

Student umie posługiwać się wiedzą z zakresu różnych teorii resocjalizacji (zwłaszcza z zakresu psychopatologii) oraz wykorzystywać ją do projektowania oddziaływań resocjalizacyjnych.

Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności terapeutycznych, rozumie konieczność ciągłego doskonalenia swoich kompetencji w tym zakresie.

Metody i kryteria oceniania:

Oceniane będzie logiczność i merytoryczność treści z egzaminu pisemnego.

W ustalonym terminie (sesja egzaminacyjna),studenci otrzymają losowe zagadnienia do odpowiedzi pisemnej, czas odpowiedzi 1godzina.

Zakres tematów:

1. Ogólne wprowadzenie w zakres przedmiotu, forma i sposób zaliczenia przedmiotu

2. Terapia pedagogiczna – rozstrzygnięcia definicyjne, cele, rodzaje

3. Metody i techniki stosowane terapii pedagogicznej

4. Rodzaje pomocy psychologicznej i możliwości stosowania w resocjalizacji

5. Psychoterapia – cele, formy, rodzaje

6. Podejście psychodynamiczne w psychoterapii od Z. Frouda do współczesnych ujęć.

7. Podejście behawioralne i poznawczo-behawioralne

8. Podejście humanistyczno-egzystencjonalne

9. Wpływ poszczególnych szkół psychoterapeutycznych na oddziaływania resocjalizacyjne

10. Cele psychoterapii (terapii) w resocjalizacji i możliwości ich realizacji

11. Wybrane procedury terapeutyczne stosowane w resocjalizacji

12. Wychowawca czy terapeuta perspektywa resocjalizacyjna

13. Socjoterapia i możliwości jej wykorzystania w procesie resocjalizacji

14. Kulturoterapia (aroterapia) i jej możliwości wykorzystania w resocjalizacji

15. Postawa terapeutyczna w resocjalizacji

Metody dydaktyczne:

Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Andrzej Czerkawski 13/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)