Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet - Przemoc wobec dzieci – charakter zjawisk i interwencji 06-PE-R-S2-16.2
Ćwiczenia (C) semestr letni 2014/2015

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Brian Corby, Child Abuse; Toward a knowledge base, Open University Press (3ed); Glasgow 2006

The APSAC Handbook on child maltreatment. Second Edition, Ed. J. Myers et all, Sage Publications, London-New Delhi 2002

P.S.Pinheiro, World report on violence against children

http://www.unicef.org/violencestudy/reports.html

E.Jarosz, Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna. Katowice 2008 i 2009

E.Jarosz, Dom który krzywdzi, Katowice 2001

E.Jarosz, Międzynarodowe standardy przeciwdziałania krzywdzeniu dzieci, Warszawa 2008

K.Browne, M.Herbert, Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie, Warszawa 1999

S.Forward, Toksyczni rodzice, Warszawa 1992

Ustawa o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z 10 czerwca 2010 roku

Czasopismo „Dziecko Krzywdzone. Teoria Badania Praktyka” (www.dzieckokrzywdzone.pl)

Strony www. : FDN, Rzecznik Praw Dziecka, Niebieska Linia, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej

Efekty uczenia się:

Student rozumie istotę przemocy wobec dzieci, w tym przemocy w wychowaniu. Zna i rozumie jej uwarunkowania, zna konsekwencje przemocy wobec dzieci oraz standardy ochrony dzieci przed przemocą na poziomie międzynarodowym i krajowym. Student zna możliwości i specyfikę interwencji w sytuacje przemocy nad dzieckiem.

Student potrafi rozpoznawać zachowania i sytuacje przemocy wobec dziecka, potrafi dokonywać diagnozy przypadków przemocy oraz podejmować decyzje dotyczące kierunku interwencji

Rozumie i potrafi realizować współprace w ramach diagnozy i interwencji oraz rozumie i jest wrażliwy na trudne kwestie etyczne dotyczące diagnozowania i reagowania na problem przemocy wobec dzieci

Metody i kryteria oceniania:

ocenianiu podlega aktywność studenta na zajęciach - prezentowanie zagadnień, udział w dyskusjach problemowych, rozwiązywanie przypadków problemowych.

Student wykonuje projekt zaliczeniowy - poster, plakat broszura o problemie przemocy wobec dzieci, w którym znajdują się elementy wiedzy w obszarze kwestii: istota, znaczenie, przyczyny, reagowanie

Zakres tematów:

1. Istota zjawiska przemocy wobec dzieci – przegląd definicji i ich uwarunkowania. Formy i przejawy krzywdzenia dzieci

2. Występowania zjawiska /zachowań przemocy nad dziećmi w społecznej historii i współcześnie. Rozmiary zjawiska i sposoby ich określania

3. Znaczenia zjawiska przemocy i zaniedbywania dzieci – konsekwencje indywidualne i społeczne

4. Uwarunkowania przemocy wobec dzieci, czynniki ryzyka występowania zjawiska

5. Rozwój działań społecznych wobec problemu przemocy wobec dzieci. Międzynarodowe i krajowe źródła standardów działań ochrony dzieci.

6. Standardy działań ochrony dzieci przed krzywdzeniem – założenia, kierunki i poziomy działań

7. Lokalne systemy ochrony dzieci przed krzywdzeniem – wielosektorowe działania zintegrowane. Przykłady programów ograniczania zjawiska

Metody dydaktyczne:

prezentacje zagadnień w oparciu o samodzielnie przygotowane przez studentów zagadnienia dotyczące tematu, projekty analizy zagadnień, dyskusja grupowa , metoda problemowa, mini-wykłady prowadzącego

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Ewa Jarosz 21/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)