Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Statystyka w badaniach psychologicznych 06-PS-SM-006
Ćwiczenia (C) semestr letni 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Brzeziński, J. (1996 i nast. wyd.). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.

Ferguson, G. A., Takane, Y. (1999 i nast. wyd.). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN.

Wieczorkowska, G., Kochański, P., Eljaszuk, M. (2003). Statystyka. Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych. W-wa: WN „Scholar”.

Brzeziński, J. (red.) (2004). Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Warszawa: PWN.

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce. Lublin: Wyd. KUL.

King, B. M., Minium, E. W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: PWN.

Pavkov, T. W., Pierce, K. A. (2005). Do biegu gotowi start – wprowadzenie do SPSS. Gdańsk, GWP.

Efekty kształcenia:

Opanowanie języka opisu statystycznego w zakresie jednej i wielu zmiennych, podstaw rachunku prawdopodobieństwa oraz podstawowych rozkładów statystycznych.

Znajomość podstaw teoretycznych tworzenia tabel i wykresów; obliczania podstawowych statystyk opisowych; obliczania współczynników korelacji; tworzenia przedziałów ufności oraz stosowania adekwatnych do danych testów statystycznych.

Umiejętność interpretacji wyników analiz statystycznych

Umiejętność posługiwania się oprogramowaniem statystycznym w celu tworzenia tabel i wykresów; obliczania podstawowych statystyk opisowych; obliczania współczynników korelacji; tworzenia przedziałów ufności oraz stosowania adekwatnych do danych testów statystycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Znajomość zagadnień merytorycznych z przedstawionych na wykładzie i podczas ćwiczeń z zakresu omawianej literatury oraz umiejętności analizy statystycznej.

Postawą jest znajomość literatury, zwłaszcza poszczególnych rozdziałów:

Ferguson, G. A., Takane, Y. (1999 i nast. wyd.). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN

King, B. M., Minium, E. W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: PWN.

Ocena z testu stanowi 80% oceny końcowej

Ocenie podlega ilość poprawnie rozwiązanych zadań testu.

Test wiedzy i umiejętności:

5,0 (bdb) – od 91% do 100% poprawnych odpowiedzi w teście;

4,5 (db +) – od 81% do 90% poprawnych odpowiedzi w teście;

4,0 (db) – od 71% do 80% poprawnych odpowiedzi w teście;

3,5 (dst +) – od 61% do 70% poprawnych odpowiedzi w teście;

3,0 (dst) – od 51% do 50% poprawnych odpowiedzi w teście;

2,0 (ndst) – od 0% do 50% poprawnych odpowiedzi w teście.

Test wiedzy i umiejętności składa się z ok 5-6 pytań, w których zawarte są zarówno zadania weryfikujące umiejętność analizy danych statystycznych, jak i znajomość podstawowych zagadnień teoretycznych. Nieusprawiedliwiona nieobecność na I terminie kolokwium jest jednoznaczna z oceną niedostateczną.

Wiedza i umiejętności. Postawą jest znajomość literatury, zwłaszcza poszczególnych rozdziałów dla zadanych analiz z:

Ferguson, G. A., Takane, Y. (1999 i nast. wyd.). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN

King, B. M., Minium, E. W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: PWN.

Zadania domowe:

Ocena z zadań stanowi 20% oceny końcowej.

Ocenie podlega ilość poprawnie rozwiązanych etapów analizy statystycznej w poszczególnych zadaniach:

5,0 (bdb) – od 91% do 100% poprawnie rozwiązanych etapów analizy;

4,5 (db +) – od 81% do 90% poprawnie rozwiązanych etapów analizy;

4,0 (db) – od 71% do 80% poprawnie rozwiązanych etapów analizy;

3,5 (dst +) – od 61% do 70% poprawnie rozwiązanych etapów analizy;

3,0 (dst) – od 51% do 50% poprawnie rozwiązanych etapów analizy;

2,0 (ndst) – od 0% do 50% poprawnie rozwiązanych etapów analizy.

Ocena z zadań domowych to średnia ocen z pojedynczych zadań (ok 3-4 na semestr)

W zadaniach ocenia się poprawność kolejnych etapów analizy statystycznej dla podanych zagadnień i baz danych zawierających zmienne psychologiczne.

Zakres tematów:

1. Pomiar w psychologii, skale pomiarowe. Próba jako reprezentacja populacji, losowy dobór do próby i rozkłady z próby.

2. Rozkłady częstości, grupowanie danych (N^0,5), sposoby graficznego przedstawiania danych.

3. Miary tendencji centralnej, rozproszenia i asymetrii, koncentracji– czym są, w jaki sposób dokonać ich obliczenia w programie STATISTICA i jak je interpretować.

4. Zmienna losowa i rozkład normalny, przedziały ufności dla parametrów rozkładu normalnego – praca z pomocą kalkulatora prawdopodobieństwa w programie STATISTICA.

5. Korelacja i regresja. Współczynniki korelacji Pearsona i rangowej Spearmana. Regresja prosta, współczynnik determinacji. Interpretacja wyników w analizie korelacji i regresji prostej. Umiejętność przeprowadzenia prawidłowej analizy w programie STATISTICA.

6. Wprowadzenie do testowania hipotez statystycznych. Test studenta-t dla jednej średniej. Interpretacja wyników. Umiejętność przeprowadzenia prawidłowej analizy w programie STATISTICA.

7. Testy t dla dwóch średnich (niezależnych i zależnych). Umiejętność przeprowadzenia prawidłowej analizy w programie STATISTICA oraz interpretacja.

8. Kolokwium zaliczeniowe

Metody dydaktyczne:

Laboratoria: sala komputerowa, z oprogramowaniem komputerowym STATISTICA, dla grupy do 15 osób, rzutnik.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Damian Grabowski, Aneta Kałmuk, Maria Chełkowska-Zacharewicz, Maria Flakus szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.