Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

SPS_M08_Psychologia zeznań świadków oraz wyjasnień podejrzanych (oskarżonych) 06-PS-SM-262
Laboratorium (L) semestr letni 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: http://www.ip.us.edu.pl
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

J.M. Stanik, A. Roszkowska, Psychologia zeznań świadków w ćwiczeniach, Wydawnictwo UŚ, Katowice, 2009;

J. M. Stanik, Wybrane problemy psychologii zeznań świadków (w:) Wybrane zagadnienia psychologii dla prawni-ków, warszawa 1986, Wyd. Prawnicze.

J. M. Stanik, Psychologiczne problemy metod przesłuchań świadków, Przegląd Psychologiczny, 2004, nr 2.

J. M. Stanik, Przesłuchanie poznawcze (cognitive interview): założenia, procedura, wyniki, (w:) Psychologiczne i psy-chiatryczne opiniodawstwo sądowe w ramach nowych uregulowań prawnych, (red.:) J. M. Stanik, Z. Maj-chrzyk, Katowice 2001, Wyd. Anima.

Z. Marten, Wstęp do psychologii (Przesłuchanie podejrzanego i oskarżonego), Katowice 1990, Wyd. UŚl.

Z. Marten, Psychologia zeznań, LexisNexis, Warszawa, 2012

Gruza E., Ocena wiarygodności zeznań świadków w procesie karnym, Zakamycze, 2003.

M. Ciosek, Psychologia sądowa i penitencjarna, PWN, Warszawa, 2003.

Psychologia sądowa - Wybrane zagadnienia, Szpitalak M., Kasparek K. (red), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2014, zajęte strony: 227 – 239.

Psychologiczne uwarunkowania i ocena wartości dowodowej zeznań (Wybrane zagadnienia), Wojciechowski B.W. (red), Wydawnictwo Difin, Warszawa, 2015.

Opiniowanie i psychologiczna analiza wyjaśnień, [W:] Modele psychologicznego opiniodawstwa sądowego w sprawach karnych osób dorosłych i nieletnich, pod red. Rode D., GWP, Sopot, 2015.

Analiza i ocena zeznań świadków, Wojciechowski B.W., GWP, Sopot, 2015.

A.Memon, R. Bull, A. Vrij, Psychologia i prawo, GWP, Sopot, 2003

J.K. Gierowski, T. Jaśkiewicz – Obydzińska, M. Najda, Psychologia w postępowaniu karnym, LexisNexis, Warszawa, 2008.

R. Polczyk, Mechanizm efektu dezinformacji w kontekście zeznań świadka naocznego, Wydawnictwo UJ, Kraków, 2007

Vrij A., Wykrywanie kłamstw i oszukiwania, Wydawnictwo UJ, Kraków, 2009

M. Tokarz, Argumentacja, perswazja, manipulacja, GWP, Gdańsk, 2006

Gruza E., Psychologia sądowa dla prawników, Wolters Kluwer, Warszawa, 2009

Pasko – Porys W., Przesłuchanie i wywiad, Oficyna Naukowa, 2007

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny. Ocena uzależniona od liczby poprawnie udzielonych odpowiedzi.

Zakres tematów:

1. Świadek w procesie sądowym – wprowadzenie historyczne.

2. Pojęcie świadka w ujęciu prawnym – procesowym:

‐ świadek – osoba dorosła, świadek w wieku podeszłym

‐ świadek chory psychicznie, świadek upośledzony umysłowo a jego zdolność procesowa)

3. Świadek małoletni (dziecko jako świadek)

4. Kryteria oceny zeznań świadków:

‐ Kryteria badawcze: Dokładność, Kompletność, Ostrożność (D, K, O).

‐ Kryteria procesowe (wiarygodność)

‐ Kryteria oceny zeznań świadka - dziecka

5. Wiarygodność zeznań świadków (pojęcie prawne a ujecie psychologiczne)

6. Sposoby przesłuchań świadków w ujęciu procesowym.

7. Metody przesłuchań świadków w ujęciu psychologicznym: SR, PU, CE, PKW, PP.

8. Rodzaje pytań w przesłuchaniach świadków a efekty zeznań.

9. Rodzaje i przyczyny błędów w zeznaniach.

10. Przesłuchanie powtórne

11. Osobowościowe i sytuacyjne uwarunkowania postrzegania zdarzeń a wiarygodność zeznań świadków. Psycho-logiczne problemy agrawacji; zemsta, przekupstwo, szantaż.

12. Zeznania niewiarygodne: świadek kłamiący, świadek mylący się, świadek stronniczy. Sposoby weryfikacji zeznań niewiarygodnych.

13. Psychologiczny warsztat biegłego psychologa w odniesieniu do badania świadków

14. Rola biegłego psychologa w pozaprocesowym (policyjnym) i procesowym (przesłuchanie prokuratorskie i są-dowe) przesłuchanie małoletniego świadka.

15. Przesłuchanie podejrzanego i oskarżonego.

16. Psychologiczne podstawy interpretacji danych diagnostycznych poligrafu (wykrywanie kłamstwa) w przesłuchaniu podejrzanego.

Metody dydaktyczne:

prezentacja, dyskusja, analiza przypadków

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Bartosz Wojciechowski 51/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Bartosz Wojciechowski 0/ szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Bartosz Wojciechowski 0/ szczegóły
4 (brak danych), (sala nieznana)
Bartosz Wojciechowski 0/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)