Teoretyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju 12-PE-WD-N2-2TPW
Ćwiczenia (C)
semestr zimowy 2015/2016
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 8 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Maas V.F., Integracja sensoryczna a neuronauka – od narodzin do starości, Fundacja Innowacja i Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna, Warszawa 2007. Piotrowicz R. Rozwój i praca niepełnosprawnego umysłu – granice i bariery, (w):Gorajewska D. (red.): Rodzina. Normalność w niepełnosprawności. Wydawnictwo Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa 2007 Artykuły w czasopismach: Piotrowicz R. Wczesna interwencja – podjąć wyzwanie. Biuletyn Oddziału Łódzkiego Polskiego Towarzystwa Fizjoterapii, Łódź98/2, 1998 s.18-22 Piotrowicz R. Wieloprofilowe usprawnianie dziecka z uszkodzeniem mózgu - istota rehabilitacji. Biuletyn Oddziału Łódzkiego Polskiego Towarzystwa Fizjoterapii, Łódź 99/3, 1999 Serafin T. (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Poradnik dla organizatorów działań, dla terapeutów oraz dla rodziców, MENiS, Warszawa 2005. Serafin T. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (w:) Kształcenie specjalne w systemie oświaty. Vademecum dla organu prowadzącego, dyrektora szkoły, nauczycieli i rodziców, ABC Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2009 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
• znajomość treści omawianych na ćwiczeniach • posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej • skonstruowanie indywidualnego planu wsparcia rodziny z małym dzieckiem o zaburzonym rozwoju (zaprojektowanie systemowego interdyscyplinarnego wsparcia osobie niepełnosprawnej ze szczególnych uwzględnieniem instytucji działających w środowiskach lokalnych na rzecz osób niepełnosprawnych; próba stworzenia własnego modelu w odniesieniu do konkretnych potrzeb człowieka z określonym rodzajem i głębokością niepełnosprawności; celem jest weryfikacja umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej w konkretnej sytuacji praktycznej) • 90% obecności na zajęciach (dozwolona jedna nieobecność nieusprawiedliwiona) aktywny udział w zajęciach Wymagania edytorskie: czcionka 12-Times New Roman, z odstępami półtorej linii pomiędzy wierszami z pozostawieniem marginesu o szerokości 2,5 cm ze wszystkich stron. Tekst należy wyjustować. Piśmiennictwo umieścić w przypisie. Pełną treść piśmiennictwa zawierającą nazwisko autora (autorów) z pierwszą literą imienia, tytuł publikacji, wydawnictwo, miejsce i rok wydania należy sporządzić w alfabetycznym spisie autorów na końcu tekstu. |
||
Zakres tematów: |
Wczesne wspomaganie dziecka z: -dysfunkcją wzrokową -dysfunkcją słuchową - z zaburzeniami ruchowymi -całościowymi zaburzeniami rozwoju Współpraca z rodzicami i ich udział w procesie wczesnego wspomagania Program INSITE jako przykład dobrej praktyki – domowa wczesna interwencja |
||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, praca z tekstem, prezentacja i analiza indywidualnych przypadków |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Natalia Józefacka | 25/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.