Korygowanie zaburzeń i wad mowy u osób z niepełnosprawnością intelektualną 06P-KO-NP-KZW
Ćwiczenia (C)
semestr zimowy 2015/2016
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 10 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
1. Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, red. J. Błeszyński, Kraków 2006. 2. Bernstein T., Terapia dziecka z upośledzeniem umysłowym, Łódź 1995. 3. Biomedyczne podstawy logopedii, red. S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska – Brey, Gdańsk 2014 4. Bobrowicz-Lewartowska L., Autyzm dziecięcy, zagadnienia diagnozy i terapii, Kraków 2005. 5. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Logopedia. Pytania i odpowiedzi, podręcznik akademicki tom 2, Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i osób dorosłych. Opole 2003. 6. Gałkowski T., Jastrzębowska J., Logopedia, Opole 1999. 7. J. Kielin, Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych w stopniu głębokim, Kraków 2000. 8. Kaczorowska-Bray K., J. Błeszyński, Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną. 9. Kruk-Lasocka J.Autyzm czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci, Wrocław 1999. 10. Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin 2012. 11. Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, red. S. Milewski, K. Kaczorowska – Brey, Gdańsk 2012. 12. Minczakiewicz E. - Zaburzenia mowy u osób z upośledzeniem umysłowym (w:) Polska terminologia logopedyczna, pod red. J. Ożdżyńskiego, Wydawnictwo "Secesja", Kraków 1994. 13. Minczakiewicz E., Jak pomóc w rozwoju dziecka z zespołem Downa, Kraków 2001. 14. Minczakiewicz E., Mowa – rozwój, zaburzenia, terapia, WSP, Kraków 1997. 15. Minczakiewicz E., Zaburzenia mowy u upośledzonych umysłowo, w: Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, red.T.Gałkowski, Z. Tarkowski, T. Zaleski, Lublin 1993; 16. Minczakiewicz E.M., Mowa, rozwój, zaburzenia, terapia. Kraków 1997. 17. Pisula E. Autyzm u dzieci, diagnoza, klasyfikacja, etiologia,Warszawa, 2000. 18. Styczek I., Logopedia, PWN, Warszawa 1981. 19. Wprowadzenie do logopedii, G. Gunia, V. Lechta, Kraków 2011. 20. Wyczesany J., Pedagogika upośledzonych umysłowo, W-wa 1999r. 21. Zaleski T., Opóźnienia w rozwoju mowy, Warszawa 2002 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
ocena aktywności studentów na zajęciach, ocena znajomości literatury, ocena pracy w grupach. |
||
Zakres tematów: |
1. Rozwój mowy dziecka 2. Podstawowe zaburzenia mowy i wymowy, ze szczególnym uwzględnieniem oligofazji 3. Terapia logopedyczna – zasady, metody, etapy – na wybranych przykładach. 4. Ćwiczenia ortofoniczne – rodzaje, przykłady 5. Stymulowanie percepcji słuchowej i graf motoryki dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. |
||
Metody dydaktyczne: |
analiza literatury, dyskusja, praca w grupach |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Irena Polewczyk | 43/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.