Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań pedagogicznych 06-PE-OG-N1-20
Wykład (W) semestr letni 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Babbie E.: Badania społeczne w praktyce, PWN, 2004.

Fankfort- Nachmias Ch., Nachmias D.: Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka 2001.

Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych. Zysk i S-ka, Poznań 2001.

Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. WSiP, Warszawa 2000.

Jemielniak Dariusz, Badania jakościowe. Metody i narzędzia, PWN, 2012

Jemielniak Dariusz, Badania jakościowe. Podejścia i teorie, PWN, 2012

Juszczyk S.: Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice, SWSZ, 2005.

Juszczyk S.: Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice, Wyd. UŚ, 2013

Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa, PWN

Oppenheim A.N, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, 2004.

Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka 1998.

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Żak, Warszawa 2001.

Pilch T., Bauman T.: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa, wyd. Żak, 2010.

Podstawy metodologii badań w pedagogice, Red. S. Palka GWP, 2010.

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.

Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych. PWN, Warszawa 2008.

Metody i kryteria oceniania:

Test

Oceniana będzie wiedza obejmująca zakres treści realizowanych na wykładach, oraz zagadnienia omawiane w ramach ćwiczeń, które korespondują z nimi.

Kryteria oceny (punktacja):

10pkt=bdb

9pkt=db plus

8pkt=db

7pkt=dost plus

6pkt=dostateczny

5pkt= ndst

Zakres tematów:

Metodologiczne podstawy badań naukowych w pedagogice- indeks podstawowych pojęć i zagadnień metodologicznych. Elementarne zasady, reguły i cele eksploracji naukowej a użyteczność, znaczenie i funkcje metodologii w procesie budowania teorii naukowej. Wprowadzenie do tematyki wykładów.

Podstawy metodologiczne budowania teorii naukowej w obszarze nauk pedagogicznych; Znaczenie, cechy i funkcje teorii w badaniach naukowych; Wiedza potoczna a teoria naukowa- warunki i kryteria różnicujące.

Ogólne strategie badań pedagogicznych -specyfika modelu ilościowego i jakościowego. Podstawy procesu badawczego na przykładzie badań o charakterze idiograficznym i nomotetycznym. Aspekty różnicujące w procedurze jakościowej i ilościowej. Komplementarność badań w i triangulacja pedagogice.

Szczegółowe rodzaje badań pedagogicznych a możliwości zastosowania poszczególnych metod i techniki badawczych. Zakres potencjalnej problematyki badań i podstawowe założenia dotyczące opracowania i analiza materiału badawczego. Sposoby prezentacji i zakres analizy wyników badań.

Implementacja wiedzy metodologicznej w proces indywidualnej eksploracji naukowej w kontekście warunków i kryteriów poprawności pracy dyplomowej - ogólne wskazania; Test zaliczeniowy.

Metody dydaktyczne:

jak w opisie modułu

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Łączyk 38/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)