Metodologia badań pedagogicznych 06-PE-OG-N1-20
Wykład (W)
semestr letni 2015/2016
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 10 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Babbie E.: Badania społeczne w praktyce, PWN, 2004. Fankfort- Nachmias Ch., Nachmias D.: Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka 2001. Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych. Zysk i S-ka, Poznań 2001. Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. WSiP, Warszawa 2000. Jemielniak Dariusz, Badania jakościowe. Metody i narzędzia, PWN, 2012 Jemielniak Dariusz, Badania jakościowe. Podejścia i teorie, PWN, 2012 Juszczyk S.: Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice, SWSZ, 2005. Juszczyk S.: Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice, Wyd. UŚ, 2013 Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa, PWN Oppenheim A.N, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, 2004. Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka 1998. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Żak, Warszawa 2001. Pilch T., Bauman T.: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa, wyd. Żak, 2010. Podstawy metodologii badań w pedagogice, Red. S. Palka GWP, 2010. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych. PWN, Warszawa 2008. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Test Oceniana będzie wiedza obejmująca zakres treści realizowanych na wykładach, oraz zagadnienia omawiane w ramach ćwiczeń, które korespondują z nimi. Kryteria oceny (punktacja): 10pkt=bdb 9pkt=db plus 8pkt=db 7pkt=dost plus 6pkt=dostateczny 5pkt= ndst |
||
Zakres tematów: |
Metodologiczne podstawy badań naukowych w pedagogice- indeks podstawowych pojęć i zagadnień metodologicznych. Elementarne zasady, reguły i cele eksploracji naukowej a użyteczność, znaczenie i funkcje metodologii w procesie budowania teorii naukowej. Wprowadzenie do tematyki wykładów. Podstawy metodologiczne budowania teorii naukowej w obszarze nauk pedagogicznych; Znaczenie, cechy i funkcje teorii w badaniach naukowych; Wiedza potoczna a teoria naukowa- warunki i kryteria różnicujące. Ogólne strategie badań pedagogicznych -specyfika modelu ilościowego i jakościowego. Podstawy procesu badawczego na przykładzie badań o charakterze idiograficznym i nomotetycznym. Aspekty różnicujące w procedurze jakościowej i ilościowej. Komplementarność badań w i triangulacja pedagogice. Szczegółowe rodzaje badań pedagogicznych a możliwości zastosowania poszczególnych metod i techniki badawczych. Zakres potencjalnej problematyki badań i podstawowe założenia dotyczące opracowania i analiza materiału badawczego. Sposoby prezentacji i zakres analizy wyników badań. Implementacja wiedzy metodologicznej w proces indywidualnej eksploracji naukowej w kontekście warunków i kryteriów poprawności pracy dyplomowej - ogólne wskazania; Test zaliczeniowy. |
||
Metody dydaktyczne: |
jak w opisie modułu |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Małgorzata Łączyk | 38/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.