Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesna kultura medialna i sztuka mediów 13-EP-S2-WKM
Wykład (W) semestr zimowy 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Bauman Zygmunt, Kultura: przygody pojęcia w płynnej rzeczywistości, „Kultura popularna” 4 (22)/2008.

Scruton Roger, Kultura jest ważna. Wiara i uczucie w osaczonym świecie, Zysk i S-ka, Poznań 2010.

Filiciak Mirosław, Media wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i internetu, Wydawnictwo Naukowe Katedra 2013.

Ryszard Kluszczyński, Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, WAiP, Warszawa 2010.

K. Wikoszewska (red.), Piękno w sieci. Estetyka a nowe media. Universitas, Kraków 1999.

Lit. Uzupełniająca:

Appadurai Arjun, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Kraków 2005.

Benedict Ruth, Wzory kultury, Muza, Warszawa 2008.

Brzozowski Stanisław, Istota kultury, [w:] Mencwel Andrzej (red.), Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2001.

Dziadzia Bogusław, Naznaczeni popkulturą, WN Katedra, Gdańsk 2014.

Golka Marian, Socjologia kultury, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007.

Keen Andrew, Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.

Krajewski Marek, Co to jest kultura wizualna, „Kwestionariusz Kultury Wizualnej” 08.09.2009,

za: http://www.kulturawizualna.pl/archives/115.

Nowicka Ewa, Świat człowieka, świat kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.

Rickert Heinrich, Człowiek i kultura, [w:] Mencwel Andrzej (red.), Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2001.

Senet R., Kultura nowego kapitalizmu, Muza, Warszawa 2006.

Raporty dotyczące kultury.

M. Morse, Sztuka w cyberprzestrzeni. „Magazyn sztuki”, nr.(2 i3).

A. Porczak, Wrażliwość multimedialna. W: Wrażliwość multimedialna. Sztuka globalna. Bunkier Sztuki, Galeria Sztuki Współczesnej, Kraków 1996.

R. W. Kluszczyński, Interaktywność-właściwość odbioru czy nowa jakość sztuki/kultury? W: A. Zeidler-Janiszewska (red.), Estetyczne przestrzenie współczesności. Instytut Kultury, Warszawa 1996.

Teksty Ryszarda Kluszczyńskiego dostępne na otwartej platformie:

https://unilodz.academia.edu/RyszardWKluszczyński/Polish-Papers

Wybrane publikacje z zakresu historii kultury i sztuki.

Metody i kryteria oceniania:

znajomość problematyki stanowiącej treści wykładów oraz literatury obowiązkowej wraz z wybraną częścią literatury uzupełniającej

poziom merytoryczny wiedzy oraz znajomość problematyki z zajęć

egzamin ustny lub pisemny

Zakres tematów:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z kulturowymi kontekstami obecności sfery medialnej w życiu współczesnego społeczeństwa, mechanizmów jej powstawania, przemian jak i zadań jakie wypełnia. Uzupełnieniem jest zaznajomienie z elementarną historią mediów, przedstawienie szeroko rozumianej technologii komunikacyjnych po ich konwergencję (w myśl Henry Jenkinsa) czy powstawanie nowych sposobów definiowania rzeczywistości. W odwołaniu do wskazanych treści rozważane są zagadnienia dotyczące sztuki mediów, w tym historii zjawiska, głównych trendów rozwojowych i właściwości oraz odniesień do estetyki i wybranych działań artystycznych.

Tematyka obejmuje zagadnienia jak: przestrzeń audiowizualna jako środowisko życia społecznego, mediacje audiowizualne, konteksty historyczne obecności mediów w kulturze oraz zagadnienia dotyczące autorstwa i praw do wytworów intelektualnych, technologie komunikacyjne wobec zmiany społecznej, elementy wirtualizacji kultury, symulacje i nowe jakości społeczeństwa (w) Sieci, cyberpunk i kultura gry, teorie i interpretacje. Treści dotyczące zagadnienia sztuki mediów zebrane są w cztery grupy tematyczne: estetyka nowych mediów, właściwości sztuki nowych mediów, sfery artystycznych praktyk interaktywnych, elementy sytuacji estetyczne w sztuce mediów.

Metody dydaktyczne:

wykład z zastosowaniem technik aktywizujących oraz wspomaganiem środkami audiowizualnymi

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Bogusław Dziadzia, Jolanta Skutnik 18/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)