Literatura: |
Maas V.F., Integracja sensoryczna a neuronauka – od narodzin do starości, Fundacja Innowacja i Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna, Warszawa 2007.
Piotrowicz R. Rozwój i praca niepełnosprawnego umysłu – granice i bariery, (w):Gorajewska D. (red.): Rodzina. Normalność w niepełnosprawności. Wydawnictwo Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa 2007
Artykuły w czasopismach: Piotrowicz R. Wczesna interwencja – podjąć wyzwanie. Biuletyn Oddziału Łódzkiego Polskiego Towarzystwa Fizjoterapii, Łódź98/2, 1998 s.18-22 Piotrowicz R. Wieloprofilowe usprawnianie dziecka z uszkodzeniem mózgu - istota rehabilitacji. Biuletyn Oddziału Łódzkiego Polskiego Towarzystwa Fizjoterapii, Łódź 99/3, 1999
Serafin T. (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Poradnik dla organizatorów działań, dla terapeutów oraz dla rodziców, MENiS, Warszawa 2005.
Serafin T. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (w:) Kształcenie specjalne w systemie oświaty. Vademecum dla organu prowadzącego, dyrektora szkoły, nauczycieli i rodziców, ABC Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2009
|
Metody i kryteria oceniania: |
• znajomość treści omawianych na ćwiczeniach
• posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej
• skonstruowanie indywidualnego planu wsparcia rodziny z małym dzieckiem o zaburzonym rozwoju (zaprojektowanie systemowego interdyscyplinarnego wsparcia osobie niepełnosprawnej ze szczególnych uwzględnieniem instytucji działających w środowiskach lokalnych na rzecz osób niepełnosprawnych; próba stworzenia własnego modelu w odniesieniu do konkretnych potrzeb człowieka z określonym rodzajem i głębokością niepełnosprawności; celem jest weryfikacja umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej w konkretnej sytuacji praktycznej)
• 90% obecności na zajęciach (dozwolona jedna nieobecność nieusprawiedliwiona)
aktywny udział w zajęciach
Wymagania edytorskie: czcionka 12-Times New Roman, z odstępami półtorej linii pomiędzy wierszami z pozostawieniem marginesu o szerokości 2,5 cm ze wszystkich stron. Tekst należy wyjustować. Piśmiennictwo umieścić w przypisie. Pełną treść piśmiennictwa zawierającą nazwisko autora (autorów) z pierwszą literą imienia, tytuł publikacji, wydawnictwo, miejsce i rok wydania należy sporządzić w alfabetycznym spisie autorów na końcu tekstu.
|
Zakres tematów: |
Wczesne wspomaganie dziecka z:
-dysfunkcją wzrokową
-dysfunkcją słuchową
- z zaburzeniami ruchowymi
-całościowymi zaburzeniami rozwoju
Współpraca z rodzicami i ich udział w procesie wczesnego wspomagania
Program INSITE jako przykład dobrej praktyki – domowa wczesna interwencja
|