Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy wiedzy o organizacji i zarządzaniu 05-SP-KOL-N1-PWOZ
Wykład (W) semestr letni 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 2
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Krzyszkowski J. „Elementy organizacji i zarządzania w pomocy społecznej”, OMEGA-PRAKSIS, , wyd. II uzupełnione, Łódź 1998

Griffin R.W. „Podstawy zarządzania organizacjami”, PWN, War-szawa 2004

Kożuch B. „Nauka o organizacji”, CeDeWu.PL Wydawnictwa Fa-chowe, Warszawa 2007

Drucker P.E. „Zarządzanie organizacją pozarządową. Teoria i prak-tyka”, Fundusz Współpracy Program Phare Dialog Społeczny NGOs, Zakład Poligraficzny Roband, Wesoła 1995

Goleman D. „Inteligencja emocjonalna”, Media rodzina, Poznań 1997

Krzyżanowska M. „Marketing usług organizacji niekomercyjnych im. L.K.Koźmińskiego, Warszawa 2000

Cameron K., Quinn R.E. „Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Model wartości konkurencyjnych”, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006

K. Wódz, B. Kowalczyk red. „Organizowanie społeczności. Modele i strategie działania”, Wydawca –Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa, 2014.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny w formie testu

Zakres tematów:

- Problematyka organizacji i zarządzania – zakres przedmiotu, modele i typy organizacji, biurokracja weberowska, organizacje gospodarcze a organizacje non profit.

- Rozwój teorii organizacji i zarządzania -szkoła klasyczna, human relations, zarządzanie a kierowanie, polityka społeczna a polski system pomocy społecznej.

- Współczesne podejścia teorii organizacji i zarządzania - systemowe, sytuacyjne, podejście integrujące i zarządzanie wiedzą.

- Problem strategicznego podejścia do zarządzania – znaczenie i typy planów organizacyjnych, pracownik socjalny jako menedżer.

- Umiejętności menedżerskie a problem inteligencji emocjonalnej - odporność na stres, analfabetyzm emocjonalny i jego skutki.

- Zarządzanie czasem innych i własnym a problemy motywowania.

- Problemy zarządzania personelem w organizacjach z sektora pomocy społecznej - nabór, ocena, wynagrodzenie i rozwój.

- Problemy diagnozy kultury organizacyjnej i zmiany ( analiza kwestionariusza Cameron’a o Quinn’a)

- PR organizacji z sektora pomocy społecznej (PR a inne formy pro-mocji, środki PR a ich wykorzystywanie, tworzenie programu PR – przykład działań Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy).

- Problemy analizy i rozwiązywania konfliktów międzyludzkich i organizacyjnych.

Metody dydaktyczne:

Wykład z wykorzystaniem prezentacji w PowerPoint

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Sławomira Kamińska-Berezowska 18/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)